MacBook pro mooi maar wel idioot duur

Ik ben al jaren enthousiast Apple fan en vind de nieuwe MacBook pro echt heel erg top. Maar wat een bizarre prijs! Ik wil graag 15 inch met 512 gb geen idiote eisen volgends mij maar dat kost zonder blikken en blozen 3200 euro! Vinden wij dit allemaal normaal in Amerika is deze ca 800 euro goedkoper dat is toch niet uit te leggen.

Ik zou dat toch nog eens goed nakijken en vergeet ook niet de tax die nog betaald moet worden over de US prijzen.
Als je het in NY zou kopen dan is het verschil maar ca. € 150,00

Dit zijn geen laptops voor consumenten.
Maar is een laptop voor de Professionele gebruiker. met bijbehorende Pro prijs.
Een vrachtwagen chauffeur klaagt toch ook niet dat zijn wagen meer kost dan een personen auto.
Ja, het is wel een investering die terug verdiend moet worden.

?

En de haan klaagt ook niet dan hij geen handen heeft want de kip heeft geen tieten. Dus wat moet hij 'r mee.

[quote=cmug url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mooi-maar-wel-idioot-duur/#post-3007955 time=1477841088]Dit zijn geen laptops voor consumenten.
Een vrachtwagen chauffeur klaagt toch ook niet dat zijn wagen meer kost dan een personen auto.
Ja, het is wel een investering die terug verdiend moet worden. [/quote]

Wat is een PRO-user, uitgedrukt in geld? Maak dat is meetbaar!

Apple richt zich op high-end users, met leuk inkomen of een prima spaarrekening. Of ik dat een slimme zet vind? Nee, maar wie ben ik…

Een mooi horloge, hifi set, 12-delig servies of vliegvakantie kost ook geld. In sommige gevallen een meervoud van wat deze MacBook kost. Keuzes maken…

Weer zo’n ‘kan toch niet, dat prijsverschil’ topic…

Ik heb geld bespaard met een 256gb SSD, de meeste bestanden staan tegenwoordig toch in iCloud. Die snellere processors merk je niet zo, de sterkere videokaart daarentegen is wel heel leuk.

[quote=cmug url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mooi-maar-wel-idioot-duur/#post-3007955 time=1477841088]Dit zijn geen laptops voor consumenten.
Ja, het is wel een investering die terug verdiend moet worden. [/quote]

Deze consument heeft er anders eentje in bestelling.

En je moet niet een vrachtwagen met een personenauto vergelijken maar een Ŝkoda met een Audi. Als je gewoon op je gemakkie van Utrecht naar Arnhem wilt rijden voldoen ze beide prima. De Audi kost twee keer zoveel. Toch kopen mensen volop Audi, BMW en noem het maar op.

Het meeste wat ik op mijn MacBook doe kan ik ook op een goedkope Lenovo. Maar die wil ik niet.

(En dan is er nog een dingetje met levensduur en tweedehandsprijs. Dit schrijf ik op een 6 jaar oude MacBook pro die het nog prima doet en waar ik straks nog een aardig bedragje voor terug krijg. Probeer dat eens met een Lenovo).

Je moet verbazingwekkend vaak uitleggen hoeveel geld BTW uitmaakt. Als je die 21% er vanaf haalt, komen de prijzen meestal grofweg overeen. En Amerikanen betalen meestal ook sales tax (een paar staten niet), wat doorgaans op 6-7% neerkomt.

En daar gaan we weer, ben je geen pro (maw gebruik je de MacBook niet voor professioneel gebruiken en schrijf je de MacBook niet over zoveel jaar af als onkosten), dan is dit product niet echt voor jou bedoeld. Kijk voor een MacBook of basismodel Pro. Of beter, kijk naar het model van afgelopen jaar die er nu met flinke kortingen uit zullen gaan.

Wanneer beseffen mensen nu eens dat Apple producten bovendien luxe product zijn en geen budget troep zoals Samsung, HP ed. De gemiddelde consument gaat echt geen high-end MacBook Pro nodig hebben, zeker niet qua prestaties. En wil je dat dan toch, dan zul je daar ook voor moeten betalen.

Het is een marktsegment dat wordt aangesproken. Vergelijkbaar met merken als Burberry, Gucci, Manolo Blahnik, Armani, et cetera. Die richting gaat het op. Je maakt uiteindelijk als consument zelf de keuze wat voor jou belangrijk is, een merk, kwaliteit, of de prijs.

MacBook Pro 15" 2015: €2249, €2799, €3599
MacBook Pro 15" 2016: €2249, €2699, €3199

Qua processors met die stappen weinig verschil volgens mij, alleen SSD geheugen is een stap achteruit gegaan. Geen wereld van verschil eigenlijk.

Ben jij aan het goochelen met de prijzen of heeft je numerieke gedeelte van het toetsenbord de gekke cijferziekte?

@ Ejeggink

Op de juiste manier prijzen vergelijken.

In Nederland zijn de prijzen inclusief 21% B.T.W., die niet vergelijken met de US$ prijzen.

De Nederlandse prijzen exclusief B.T.W. vergelijken met de US$ prijzen af de USA.

[quote=Shmoo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mooi-maar-wel-idioot-duur/#post-3008031 time=1477859989]Ben jij aan het goochelen met de prijzen of heeft je numerieke gedeelte van het toetsenbord de gekke cijferziekte?
[/quote]

Kloppen die oude prijzen niet dan? Gevonden in Mactracker.

En als je een dagje naar Londen gaat? Het schijnt dat iPhones daar met wisselkoersen nu 13% goedkoper zijn voor ons. En de prijzen van de Macbook Pro’s? Kunnen de NL’ers daar hun winst mee behalen?

Je bespaart ongeveer €90 op het instapmodel en €200 op de duurste 15-inch; leuk als je toevallig in Engeland bent, maar het is zeker geen reis waard.

[quote=no_poo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mooi-maar-wel-idioot-duur/#post-3008074 time=1477895522][quote=Shmoo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mooi-maar-wel-idioot-duur/#post-3008031 time=1477859989]Ben jij aan het goochelen met de prijzen of heeft je numerieke gedeelte van het toetsenbord de gekke cijferziekte?
[/quote]

Kloppen die oude prijzen niet dan? Gevonden in Mactracker. [/quote]

De 2015 prijzen zijn prima maar bij de 2016 modellen is het niet de bedoeling dat je die instap uit de vorige generatie meeneemt in dat lijstje. Dat is namelijk geen 2016 computer, zal het ook niet worden want dat blijft gewoon een 2015 (oud) model dat als een fallback fungeert voor mensen die niet dit budget hebben of willen uitgeven en op deze manier alsnog een oud model kunnen kopen.

Dit is de huidige setup jaar over jaar:

2015:
MacBook Pro 15″: €2249, €2799, €3599

2016:
MacBook Pro 15″: €2699, €3199, ----

Je bespaart ongeveer €90 op het instapmodel en €200 op de duurste 15-inch; leuk als je toevallig in Engeland bent, maar het is zeker geen reis waard.[/quote]

Ik had volgens mij ergens gelezen dat Apple de prijzen in Engeland en Canada na dit event verhoogt heeft om te voorkomen dat het wel lonend zou worden. Die besparingen die jij laat zien zouden dus eigenlijk nog veel hoger zijn geweest.

Het instapmodel van de MacBook Pro was £999 en nu £1.449, dat is een stijging met £450. ;!