Macbook pro problemen stabiliteit

Beste Allemaal,

Al geruime tijd heb ik veel problemen met mijn Macbook pro (eind 2008 15") Het meest voorkomende probleem is dat hij af en toe zomaar uitvalt, wat zowel voorkomt bij het erop werken, en bij het in sleep mode staan.

Eerst dacht ik dat het aan mijn batterij lag, deze had namelijk de status "vervang direct". Deze heb ik vervangen met een "chinese batterij" van Ebay. Ik merkte wel dat hij na het vervangen vele malen langer mee gaat, maar het probleem van het wegvallen is niet verdwenen.

Diverse keren heb ik de mbp compleet opnieuw geïnstalleerd. Ook dit mocht niet baten. Het geen wat mij wel in het bijzonder is opgevallen, is dat hij erg langzaam is (nog langzamer dat mijn model ervoor de 15" uit begin 2008 welke een 2,2ghz had ipv 2,4) dit ook terwijl hij 8 gb memory heeft, wat ook voldoende zou moeten zijn om een fatsoenlijke snelheid te halen.
Daarnaast geeft de HDD regelmatig een rare tik alsof hij overslaat.

Ik ben bang dat dit probleem dus voorkomt uit de HDD. Kan iemand mij aangeven of deze problemen allemaal voort kunnen komen uit een kapotte HDD?

Zou AHT dit voldoende kunnen testen om een goede betrouwbare diagnose te stellen? Zo ja, waar kan ik deze momenteel vinden/oproepen onder OSX 10.8.2??

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Die harde schijf kun je even testen met [url=http://www.volitans-software.com/smart_utility.php]Smart Utility[/url].

Verder zijn er problemen met de videokaart van een hele reeks MBP's uit die periode. Daar bestond een [url=http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=en_US&locale=en_US]vervangingsprogramma [/url]voor, maar dat is twee dagen geleden afgelopen.

Bedankt voor je antwoord.

Wat je zegt over het vervangings programma uit die reeks dat klopt volgens mij niet. Dat betrof de begin 2008 modellen. De late 2008 zatten hier niet in. Inderdaad heb ik ook problemen met de video kaart, maar hier wilde Apple niets mee doen.
Ik be circa 3 kwart jaar geleden naar de Genuis bar geweest in Amsterdam. De problemen die ik had waren de video kaart (welke terplekke ook met de AHT te zien waren) en het scherm wat een white spot in het midden van het scherm heeft. Apple vergoed hier niets in, en vroeg mij enkel voor het scherm al even een bedrag van 345,- euro, dan nog niet gesproken over het Logic Board.

Schofterig asociaal voor een notebook van dik 2200,- euro. Mocht jij er van overtuigd zijn dat het toch zeker zo is dat deze notebook ook in het vervanging programma voor kwam zoals je aangeeft, dan hoor ik dat graag, want 2 dagen moet het dan niet om hangen, dan moet Apple simpelweg gewoon gaan vervangen of compenseren.

Als het om [url=http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-2-duo-2.4-aluminum-15-late-2008-unibody-specs.htmlhttp://]dit model[/url] gaat, valt die inderdaad buiten het vervangingsprogramma.

Het enige wat je dus zelf nog kunt doen, is de harde schijf testen.

[quote]
Ik ben bang dat dit probleem dus voorkomt uit de HDD. Kan iemand mij aangeven of deze problemen allemaal voort kunnen komen uit een kapotte HDD?
[/quote]
Het traag zijn ligt zeer waarschijnlijk aan de harde schijf vooral ook omdat een complete her-instal niet hielp. (Daarmee sluit je 'crappy' software uit). Het kan de hd zelf zijn of de disk controller (zit op het logic board). Ook zie je dan vaak de strandbal verschijnen.
Het uitvallen echter heeft mogelijk een andere oorzaak. Een Mac valt om twee redenen spontaan uit (een slechte stroomvoorziening niet meegerekend): 1) Als hij te heet wordt, en 2) bij kortsluiting in een van de componenten (om erger te voorkomen). In het laatste geval lukt opstarten dan ook meestal niet meer.

beste IGBA en Hendrik,

Bedankt voor jullie reacties. Helaas moet ik mede delen dat mijn logicboard waarschijn zojuist de geest heeft gegeven.
Op het moment van het typen van een reactie op IGBA viel mijn macbook pro ineens uit, en kreeg hem ook niet meer opgestart (alsof de duvel er mee speelt). Wel heb ik nog een HDD test kunnen doen met SMART Utility. Deze gaf inderdaad aan 11 bad sectors te kunnen vinden. Dus ook een HDD die niet lekker is en steeds maar slechter zal worden. Deze heb ik vervangen en de nieuwe meermaals getest met SMART utility om te kijken of deze wel echt foutloos was. Deze kwam er wel door heen, waarna ik Snowleopart/Lion heb willen installeren. Dit ging heel moeizaam, aan het einde van de installatie bleef hij hangen en kwam hij er ook niet meer door heen.

Hierna heb ik nog op diverse andere manieren getracht om de Macbook pro aan de praat te krijgen (middels externe HDD, middels originele installatie dvd welke meegeleverd is met de Mbp, met een externe optische drive) geen van alle de manieren werkte en liepen goed. Op het laatste kreeg ik zelfs rare artefacts in het beeld en een oranje scherm als hij vast liep.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn, voor dat ik een logic board ga kopen?

Ik denk ook dat het eerder het logic board is. Rare artefacts worden niet door een slecht werkende hd veroorzaakt, dan is er meer aan de hand. Dat oranje scherm is nieuw voor mij, mogelijk is dat een indicatie voor een monteur want hoe je het ook bekijkt, hij moet onderzocht worden wil je zekerheid hebben. Het logic board vervangen is haast gelijk aan het kopen van een nieuwe Mac (gezien de 'ouderdom') dus misschien is dat ook het overwegen waard?

Je zegt dat SMART Utility 11 bad sectors vond? Dat is feitelijk niet veel want een hd heeft behoorlijk veel reserve sectors die deze bad sectors vervangen. Maar wat was het eindresultaat? FAILING of FAILED? Of te wel: groen, geel of rood?.

Hendrik,

SMART Utility gaf aan (geel) Failing.

Daarnaast heb ik vandaag de macbook pro van onder tot boven uit elkaar gehaald en alles gecontrolleerd op visuele defecten/rare plekken op de print. Hier heb ik niets kunnen ontdekken, sterker nog, de plekken die meestal naar verloop van tijd ontstaan (al bij diverse laptops gezien) die vind ik op dit moederbord totaal niet terug, Het ziet er echt uit als nieuw.
Daarnaast heb ik de heatsink voor de zekerheid verwijderd en opnieuw voorzien van nieuwe (goede qualiteit) koelpasta, zodat ik eventueel een hitte probleem ook uit kan sluiten.

Het resultaat breng mij weer een stapje verder. Ik heb zojuist de mbp kunnen installeren op de nieuwe HDD. Dit ging vloeiend en goed.
Echter na het OS geconfigureerd te hebben en een herstart te willen doen, was hij niet meer op te starten.
Ik heb nog getest met ander geheugen, maar dit mocht ook niet baten.
Nadat ik een koele fohn op het moederboard heb gehouden voor ongeveer 2 a 3 minuten starte hij wel weer gewoon op.

Dus toch een warmte probleem. Met een software tool heb ik de warmte in OS eens bekeken, en ben ik niets schokkend tegen gekomen, de cpu's hangen tussen de 45 en 63 graden. De GPU rond maximaal 55 graden en de rest allemaal er onder.

Misschien weet iemand mij hiermee al weer een stapje verder te helpen met het probleem?

Alvast dank voor de goede hulp

Het lijkt er op dat niet zozeer hitte het probleem is (het zijn immers normale temperaturen), maar wel de [i]stijgende[/i] temperatuur als hij aan staat. Mogelijk zitten er ergens haarscheurtjes die vervolgens door de temperatuur iets groter worden waardoor er een slecht contact ontstaat. Dit kan dan het moederbord zijn maar ook de voeding.

Als er b.v. bij een externe drive sprake is van zoiets helpt het wel eens om hem in het vriesvak te zetten om daarna snel je bestanden te redden want bereikt hij weer een bepaalde temperatuur dan gaat het dus weer mis. Dit lijkt ook op te gaan voor je Mac.

Beste Hendrik,

Bedankt voor je tip!
Het probleem ligt iets anders zelfs nog. Na diverse benchmark tests is gebleken dat het probleem in de 9600 video kaart ligt. De 9400 daarin tegen is gewoon goed werkend.

Op het moment dat ik de prestatie modus in de settings omzet naar betere prestaties (en dus ook automatisch de 9600 inschakel) loopt de macbook pro vrij snel vast.

Alle andere componenten zijn gewoon in orde, gezien het feit dat ze de zware benchmark test goed hebben doorlopen en overeen komen met de benchmarks op internet. Echter valt de macbook nog wel geregeld uit in sleep mode, waarna hij weer in restore mode opgestart wordt als ik hem open klap en aan zet. Dit blijf ik vreemd vinden.

Nog tips hiervoor?

Alvast bedankt voor je hulp