Macbook pro retina 15", nu of wachten?

Hoi,

Ik ben van plan om een 15" macbook pro retina aan te schaffen. De buyersguide van macrumors geeft echter een ‘don’t buy’. Ik lees op een aantal plekken dat de nieuwe macbook pro geen andere grafische kaart krijgt dan de ingebouwde Intel HD chip van de Haswell processor. De ingebouwde grafische kaart is echter de voornaamste reden voor me om voor de 15" te gaan.

Ik snap dat elk advies gebaseerd zal zijn op geruchten over de nieuwe versie, maar ben toch benieuwd wat jullie adviseren.

Nu nodig = Nu kopen
Niet nodig = Later kopen

mm, haswell gaat een serieuze boost geven in batterijduur, als je dat belangrijk vindt zou ik wachten.

nieuwe prius kopen of niet ;). nummer 10,5

Wat wil je horen? Dan vertellen wij dat je dat moet doen.

Wat betreft die aparte videokaart wel of niet, of alleen de geïntegreerde Intel HD 5000 serie; die laatste generatie Intel HD graphics is helemaal zo slecht nog niet. Ik heb een testopstelling gezien die op een HD 4600 (die zit in de desktop i7) moeiteloos Dirt 3 speelde. Niet alles op High, maar wel Medium. Met een GMA 950 van 6 jaar geleden was dat volkomen onmogelijk geweest om überhaupt het spel te starten :stuck_out_tongue:

Mocht je het verder vanwege videobewerking willen doen; dan kan je dat heel goed op de interne Intel HD graphics doen. Zeker die nieuwere generaties zijn prima in het hardwarematig decoderen / encoderen van bijvoorbeeld H.264.

De Haswell chip schijnt naast batterijduur ook de grafische prestaties te verbeteren, ik zou even wachten. Als je er geen haast mee hebt, kun je altijd nog beslissen om in het najaar voor de huidige 15" met korting(!?) te gaan.

Ik sluit me aan bij @Robbie122. Geruchten zijn nu dat de nieuwe versies pas in oktober uitkomen. Als je kunt wachten, dat vooral doen. Dan kun je in het najaar kiezen uit de nieuwe versie, of de huidige met korting.

Eens. Helaas is oktober wat te ver weg.

Batterijduur is niet onbelangrijk, maar ik kan me geen situatie voorstellen waarbij ik langer dan 5-7 uur zonder stroom zit. Daarnaast zijn de grafische prestaties belangrijker voor me dan de batterijduur.

Toch jammer dat Apple niet wil vertellen hoe de volgende eruit gaat zien:) Dank voor de tips!

Als je de 15" rMBP aanschaft dan krijg je 2 grafische kaarten: de basiskaart die in de CPU zit een een krachtige GPU. Ik kan me niet voorstellen dat ze die laatste in nieuwe modellen laten vervallen. De nieuwe grafische kaart in de Haswell chip is sneller dan de bestaande, maar nog steeds een stuk langzamer dan de bestaande extra GPU in de 15" rMBP.

Overigens, de standaard 15" MBP is uitbreidbaarder dan de rMBP en goedkoper. Dat retina scherm is heel gelikt, maar in de dagelijkse praktijk kun je op een standaard 15" MBP met een mat scherm (en meer pixels dan het glossy scherm) meer tegelijkertijd zien dan op een retina scherm.

Dat is inderdaad ook een afweging geweest. Sowieso krijgt de macbook 16gb ram, daar moet ie wel even mee vooruit komen. Wel of geen retina is niet zo heel belangrijk, al is het wel mooi meegenomen. Met name de aanwezigheid van de superdrive in de gewone MBP zorgt ervoor dat ik liever voor de rMBP ga.

Overigens is de retina Macbook in te stellen op 1920 x 1200, wat volgens mij hoger is dan het matte scherm.

Dat laatste kan inderdaad, maar ik vraag me af hoe scherp alles dan nog overkomt (omdat het niet 1:1 overeenkomt met de hoeveelheid pixels op het beeldscherm). Of het moet 1:1,5 geschaald worden door OS X i.p.v. 1:2 zoals ‘standaard’.

Toch even dit topic nieuw leven inblazen. Ik twijfel nu tussen de 15" rMBP en de 13" Air met 8gb RAM en i7 processor. Dit scheelt toch € 800+

Ik gebruik de macbook vooral voor het ontwerpen en ontwikkelen van websites en webapps. Dat photoshop soepel moet draaien is dus sowieso een vereiste, voor de rest vooral kleinere apps als Sublime Text, MAMP, etc. PSD’s en foto’s zullen niet snel groter zijn dan 50-100mb. Af en toe zal ik wel eens een filmpje renderen, maar voor dat soort dingen kan ik m’n geduld wel aanspreken;)

Vooral de mobiliteit van de air spreekt me aan, thuis werk ik met een 25" scherm, dus schermruimte genoeg.

Iemand ervaring met bovenstaande?