MacBook Pro touchpad

ik vroeg mij af of je de linkermuisknop kunt gebruiken door enkel te tippen op het touchpad, want dat leek mij niet te werken toen ik effe een MBP kon testen. En zijn er ook effectief twee muisknoppen of is er maar een? Kun je dat dan instellen dat je dan ook die rechter kunt gebruiken ipv ctrl+klik (of hoe het nu eigenlijk is), want dat lijkt me op 't eerste zicht een van de dingen waaraan je het meest moet wennen als switcher.

[quote:df713f3c5b="Pietro"]En zijn er ook effectief twee muisknoppen of is er maar een?[/quote:df713f3c5b] Er zit maar 1 knop op het trackpad, je kunt natuurlijk wel gewoon een meerknop-muis aansluiten.

[quote:df713f3c5b=“Pietro”]Kun je dat dan instellen dat je dan ook die rechter kunt gebruiken ipv ctrl+klik (of hoe het nu eigenlijk is), want dat lijkt me op 't eerste zicht een van de dingen waaraan je het meest moet wennen als switcher.[/quote:df713f3c5b]
Dat is, zoals je zelf al zegt, een kwestie van wennen… waarbij je ook moet beseffen dat je bij OS X de rechter muisknop veel minder nodig hebt…

ah ok, en kun je nu drukken door gewoon op 't touchpad te tippen?

Ja dat kan zeker, wel even instellen.

Here you go:

[img:b553fe277c]http://tweakers.net/ext/f/d0399fd06aa86cbddec2c7416197e5ae/full.png[/img:b553fe277c]

En het gaat hierbij om het vinkje voor ‘clicking’.

En het vinkje eronder "Tap trackpad with two fingers for secondary click" is ook leuk: als dat aan staat kun je rechtsklikken door met 2 vingers te 'tappen'.

Klopt.

geld ook voor het trackpad van de MacBook?

Ja. :)

Uit ervaring: Ja :)

Ik gebruik het tappen altijd, werkt heerlijk :slight_smile: (Net als het 2 vinger scrollen, uiteraard)

Dat tappen, werkt dat dan op dezelfde manier als het klikken met een Wacom?

Ja, zo werkt ieder touchpad (of trackpad zoals Apple het noemt) mits dat softwarematig zo is ingeschakeld. Op hardwarematig niveau zit daar niet bepaald een beperking in; je muist namelijk o.a. met druk en geleiding en als dat hardwarematig niet zou werken dan zou je het touchpad ook helemaal niet kunnen gebruiken. Met je vinger op het oppervlak drukken dus.

ik vind het tappen vrij lastig. Als ik wat over het scherm beweeg met mijn cursor, gebeurt het regelmatig dat hij dan denk dat ik muisklik doe, terwijl ik gewoon met mijn cursor beweeg, omdat je soms met uw vinger al a/h uiteinde zit vd trackpad, en je uw vinger moet 'herplaatsen' om verder te kunnen. Daarbij denkt de trackpad dan dat ik wil klikken/tappen.

vooral bij het scrollen is dat. Als je scrollt, tap je toch eigenlijk constant met uw 2 vingers…

ik gebruik mijn 2 vingers en klikken om de rechterlmuisknop te emuleren

Ikzelf heb ook de ervaring dat het lastig werkt met dat klikken op een touchpad.. Ik heb dan ook een simpel muisje aan mijn iBook hangen en gebruik de rechtermuisknop vaak genoeg.

De rechtermuisknop kan je vervangen door de ctrl-toets ingedrukt te houden en dan op de knop of het touchpad te klikken. Net als in Windows verschijnt er dan een menu (contextueel menu heet dat in Windows geloof ik).

Ik ben het niet met unSOUND eens dat je in OSX minder gebruik hoeft te maken van de rechtermuisknop; in steeds meer programma’s verschijnt er dan een zeer nuttig menu, iHoewel Apple nog steeds blijft vasthouden aan de eenknoppige muis of touchpad, heeft de rechtermuisknop wel degelijk een meerwaarde, maar zoals gezegd, bereik je dat effect ook door Ctrl-klik.