Macbook Pro traag: Syncserver?

Hi,

Ik heb een toch wel vaak trage Macbook Pro.
Ook raken de fans nogal eens oververhit.

Ik heb Apple deze feedback geschreven op hun pagina (http://www.apple.com/feedback/macosx.html):

Subject: Syncserver takes over CPU and makes Mac very slow…

Hi Apple,

I am an owner of a MacBook Pro 17" 2,4 driving OSX 10.5.2.

When starting up I automatically launch these programms:

Safari (with Google Calendar on StartPage)
Firefox (with iGoogle on StartPage)
Mail

After a little while the computer reacts very, very slow.
Also from time to time my fans are overheated and spinn to their max.

In ‘Activities’ I see Syncserver taking almost 100% of the CPU.
When I force quit Syncserver everything goes back to normal.
But after a little while (10 minutes or so) the whole process starts all over again…

Can you please fix this in the next Leopard update?

Thanks in advance and kind regards,
Hurrah

Heeft iemand hiermee ook problemen / ervaring?
Ik hoor ook graag tips & tricks.

Dank alvast!

Bij mij loopt de CPU temperatuur soms zomaar op tot over de 100 graden. Dan staan de fans ook over de 6000 toeren te draaien. In de activiteiten staat soms transmission bovenaan qua cpu gebruik, maar ook Mplayer OSX doet dit wel eens terwijl het programma's zijn die ik niet vaak gebruik. Moet eerlijk zeggen dat ik me dit soort rare taferelen niet kan herinneren ten tijde van Tiger.

[quote:e5d14f415c="hurrah"]In 'Activities' I see Syncserver taking almost 100% of the CPU. When I force quit Syncserver everything goes back to normal. But after a little while (10 minutes or so) the whole process starts all over again...[/quote:e5d14f415c] Toevallig was hier bij MacFreak laatst een draadje over: http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=3&topic=16382&start=20

Tja, Ik heb geen iSticky, Entourage, .Mac, iSync of iPhone... nooit gebruikt ook, dus dat zou eigenlijk niet het probleem moeten zijn...

iTunes? Er zal toch enig Sync-proces moeten lopen.... :?

Toevallig een Wacom tablet? Bij mij liep daardoor syslog in het honderd en ging hij een kleine 2Gb aan data loggen. Alles zo traag als stroop. Naar nu blijkt is de driver voor de Graphire4 nog niet helemaal stabiel. Bij mij ging het beter na het installeren van een nieuwe driver (natuurlijk nadat ik de oude verwijderd had). Gaat vandaag nog goed, dus ik ga er vanuit dat dit de oplossing was.

De Syncserver is bij mij ook actief als een widget zijn data ophaalt (bijvoorbeeld de buienradar widget). Syncserver beheert volgens mij de toegang van de widget tot het internet. Wellicht dat er een rotte widget tussen zit?

SucceS!

Heb overigens sterk de indruk dat er sinds de 10.5.2 update alleen maar meer mensen gekomen zijn die problemen hebben met de snelheid van hun MBP. Syncserver, syslog....Vreemde zaak. Hoop niet dat dit de voorbode is van meer ellende... :/

Hi all, Bedankt voor het meedenken!

Met automatisch opstarten starten bij mij wel deze programma’s:

Safari (met Google Calendar op StartPage)
Firefox (met iGoogle op StartPage)
Mail

Google Calendar staat dus altijd open, net als Mail, Skype en iTunes.
Deze programma’s zullen altijd wel even synchen, maar dit moet toch normaal lopen?
Dit houdt mijn huishouden tenminste een beetje ordelijk. :wink:

@ jj.jonker: Een Wacom heb ik niet en Widgets gebruik ik niet meer. Dat zal het niet zijn…

[quote:e49aafa733="hurrah"]Deze programma's zullen altijd wel even synchen, maar dit moet toch normaal lopen?[/quote:e49aafa733] Moet? Blijkbaar niet dus. Probeer maar eens te achterhalen welke van het stel de oorzaak is, door ze één voor één uit te schakelen.

Het lijkt erop dat Mail de SyncServer laat tollen... Laat dat nou net het programma zijn waar ik niet buiten kan...

Iemand een idee?

Hoe gebruik je Mail? Voor één account of meerdere? IMAP of POP? RSS-streams?

[quote:86876b7934="hurrah"] Met automatisch opstarten starten bij mij wel deze programma's:

Safari (met Google Calendar op StartPage)
Firefox (met iGoogle op StartPage)
Mail
[/quote:86876b7934]

Lijkt me ook geen snelheidsbevorderend idee om Safari EN Firefox meteen bij opstarten al “aan” te hebben. Dit zijn beide redelijk zware systeemhoggers en ik zou deze programma’s niet gewoon maar voor de lol laten draaien.

[quote:fd4ca1a9f1="Cenobyte"]Lijkt me ook geen snelheidsbevorderend idee om Safari EN Firefox meteen bij opstarten al "aan" te hebben. Dit zijn beide redelijk zware systeemhoggers en ik zou deze programma's niet gewoon maar voor de lol laten draaien.[/quote:fd4ca1a9f1] Dat ligt er helemaal aan wat ze voor sites open hebben staan. Grote sites met veel Flash geweld oke, maar Google zoals de topicstarter beschrijft zal echt geen zware kost zijn.

Wat natuurlijk wel kan, is dat die Calendar van Google probeert te syncen met je Mac ? Ik ken het programma niet, dus ik weet niet of dat uberhaupt tot de mogelijkheden hoort…

Hi all,

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Bij mij start vanaf nu alleen Mail en Firefox automatisch op.
Bij Mail heb ik nu RSS op handmatig gezet (stond op eens per kwartier). Mail haalt 4 acounts op, waarvan 3 Gmail adressen. Deze heb ik allemaal gezet op eens per half uur pop3 checken.

Firefox start op met de iGoogle pagina die tegenwoordig ook een soort van widgets heeft. Ik had Safari automatisch laten opstarten zodat de Google Calendar altijd aanstaat. Dit is bij nader inzien is dit misschien wat overbodig… Ik open Gcal nu gewoon in Firefox.

Gcal half laten syncen met je Mac zou kunnen in iCal, maar die draai ik niet. Misschien wel als ik ooit de iPhone bemachtig, maar dat zien we dan wel weer. Als dit al zo moeilijk gaat nu… :expressionless:

Ben nog niet in staat geweest om de performance met de nieuwe configuratie uitvoerig te testen, maar ik houd jullie op de hoogte!

Thanks again!

Hi all, Met alleen Mail en Firefox open gaat het tot nog toe goed. Geen langzame Spaces en Syncservers die over hun nek gaan. Het zal nu echt trial and error worden om te kijken wat de computer zo langzaam maakt af en toe.

Bedankt iedereen en groeten!

Dit werkt bij mij nu: http://nilswindisch.de/random/apple/apple-syncserver-out-of-control/

Even copy-paste voor als ooit de link wegvalt...:wink:

[i:1db30327ec]oh, this was a lot of fun… i’m using ical to manage appointments and alike. i don’t sync anything, but with ical comes a process called “syncserver”. nothing wrong up to this point, but some day this process started to take about 90 to 100 percent of cpu power and won’t stop. this happend everytime i started ical and everytime i edited an appointment. i did a force quit of syncserver but it came back again. finally after reading to never touch the folder “SyncServices”, i did exactly that. renamed it to “SyncServices2 started ical and mac os x added a (new) folder “SyncServices” , but the process syncservice was back to normal. advise ignored, problem fixed.you find the folder “SyncService” in Users/yourusername/Library/Application Support/SyncServices[/i:1db30327ec]

Volgens mij komt die tip aardig overeen met de oplossing op MacFreak, die ik vijf dagen geleden noemde... :)

@Esquare: Klopt...ik kon toen alleen de map Syncservices niet vinden...nu wel. Het begint allemaal met goed lezen. :wink: Bedankt voor je hulp in ieder geval.