MacBook Pro uit 2017 met 16Gb geheugen blaast al terwijl ik alleen internet

Hi OMT,

mac OS Catalina Versie 10.15.1 MacBook Pro 13" 2017 2.3 Ghz Dual Core Intel Core i5 16 Gb RAM geheugen Intel Iris Plus Graphics 640 1636 Mb 250 Gb SSD schijf
Heb nu OSX Catalina al enkele weken op mijn computer en moest uiteraard enkele apps updaten. Denk aan Office en Adobe. Echter sinds afgelopen weekend heb ik Adobe CC 2020 weer op de computer staan en sindsdien blaast mijn macbook al met alleen surfen op internet met 2 tabbladen open? Ik erger me hier groen en geel aan. Is er iets in processen waar ik extra op kan letten?

Hi,

Welke browser gebruik je? En is het issue ook aanwezig als je het test met een andere browser?

Kan het de PDF plugin zijn van Adobe? Die heeft in het verleden al vaker voor problemen gezorgd.

ENNER op 9 december 2019 om 20:24 Is er iets in processen waar ik extra op kan letten?
Ja, in 'Activiteitenweergave' (tab CPU) sorteren op % CPU (2e kolom klikken) en kijken welk proces er vaak of steeds met 50% of nog veel meer bovenaan staat.

Als je CPU niet zwaar belast wordt maar de fans draaien desondanks hard dan kan een SMC reset helpen.

Kan het geen dienst zijn op de achtergrond die aan het syncen/downloaden is?

 

Paar dagen geleden Dropbox geïnstalleerd 80.000 kleine bestandjes syncen vond de computer ook niet prettig dus heb ik me maar even met rust gelaten.

Zie alle tips hierboven en check ook in Activity of Safari de boosdoener is: was bij mij zo. Is nooit meer goedgekomen.

 

De topic is wel heel verwarrend.

“MacBook Pro uit 2017 met 16Gb geheugen blaast al terwijl ik alleen internet”

maar zou eigenlijk moeten zijn

“MacBook Pro uit 2017 met 16Gb geheugen blaast na installatie Adobe CC”


Wat ik zou doen;

stap 1; verwijder Adobe CC; kijk of het blazen dan stopt. Dan weet je dat Adobe (zoals zo vaak) de boosdoener is

stap 2; als het blazen alleen tijdens het internetten is;

  • browser extensies uitschakelen

  • andere browser gebruiken

  • ander gebruikersprofiel aanmaken, en “de problematische” browser gebruiken

Daarmee kun je vast ook pin-pointen waar het zit.

succes met de speurtocht.

R.

Als je zoekt op eventuele problemen met Adobe en Catalina dan gaat het steeds over het 32 bit issue of bepaalde tools c.q. commando’s die niet goed werken. Ik ben nergens iets tegengekomen over een Mac die ‘blaast’ omdat de CPU eventueel zwaar belast wordt. (Tenslotte wordt er alleen maar ge-internet en wordt er op dat moment niet met Adobe gewerkt.)

 

De TS zal nu eerst even moeten reageren over de CPU in ‘Activiteitenweergave’ voordat we iets zinnigs kunnen zeggen.

Thanks allen voor de berichtjes ik ga het eens uitzoeken. Kijken of ik tot een oplossing kom!

Alright, we zijn al een aantal weken verder en ben al een stuk verder. Elke keer als de fans omhoog schieten en ik bij Activiteitenweergave ga kijken staat mds_stores ontzettend hoog. Dit heeft dus met de Spotlight te maken. Ik merk ook op dat wanneer ik Safari gebruik mis_stores gewoon normaal blijft. Maar wanneer ik naar Google Chrome ga mds_stores weer flink omhoog gaat. De boosdoener lijkt dus Google Chrome. Opgelost denk je dan gebruiken we gewoon Safari, ja en nee, opzicht wil ik wel eens naar 5+ jaren weer overstappen naar de standaard browser, gelukkig heeft Safari inmiddels ook extensies voor in de browser. Van de andere kant vind ik het van de zotte dat met alleen surfen mds_stores zo omhoog schiet. Dus eigenlijk wil ik dit nog steeds gaan oplossen. Ik ben in ieder geval een flink stuk verder en ga nu verder opzoeken hoe mds_stores op te lossen.

Geen Adobe probleem dus. Heb je inmiddels macOS 10.15.2? En ik neem aan Chrome 79.0.3945.88 (Official Build) (64-bit).

Je zou ook Chrome opnieuw kunnen installeren - zonder extensies. Meestal is een extensie de boosdoener van dit soort problemen. Chrome is zeer actief in ontwikkeling dus het is echt niet normaal dat deze blaast of Spotlight activeert. Ergens heb je een conflict tussen beide.

 

Chrome is knettergek. Haalde laatst een versie van een MacBook die 6 GB rotzooi in zijn app-pakket had verzameld.

<p class="cite">McPim op 6 januari 2020 om 11:26</p> Geen Adobe probleem dus. Heb je inmiddels macOS 10.15.2? En ik neem aan Chrome 79.0.3945.88 (Official Build) (64-bit).
Yes helemaal correct, beide versies heb ik er op staan.
<p class="cite">Shmoo op 6 januari 2020 om 11:31</p> Je zou ook Chrome opnieuw kunnen installeren – zonder extensies. Meestal is een extensie de boosdoener van dit soort problemen. Chrome is zeer actief in ontwikkeling dus het is echt niet normaal dat deze blaast of Spotlight activeert. Ergens heb je een conflict tussen beide.

 


Mijn gevoel zegt dat het ook iets met Google Drive te maken heeft. En laat ik nou net een Google Drive extensie in Chrome hebben die ik toch niet gebruik, dus heb die extensie eens verwijdert. Ook heb ik Spotlight eens opnieuw laten indexeren met een sudo command ergens anders gelezen. Tot op het moment (in Google Chrome nog geen problemen gehad).

Ah kijk, good thinking ??.

Dat klinkt als heel logisch … Google Drive heeft te maken met bestandjes dus als je browser op de achtergrond bestandjes loopt aan te passen (aanraken) dan kan dit voor Spotlight een reden zijn voor indexeren.

<p class="cite">Shmoo op 6 januari 2020 om 13:53</p> Dat klinkt als heel logisch … Google Drive heeft te maken met bestandjes dus als je browser op de achtergrond bestandjes loopt aan te passen (aanraken) dan kan dit voor Spotlight een reden zijn voor indexeren.
Ja echter heb ik maar 4 hoofdmappen (geen systeem mappen) die hij moet checken.
  • Bureaublad
  • Documenten
  • Downloads
  • En een muziek folder
Bureaublad, documenten en downloads zijn ook vrij lege folders.

Helaas is het nog steeds niet opgelost maar wel minder. Ik vind op internet sudo commands dat je de spotlight kan uitschakelen en dat zou mds_stores moeten stoppen. Maarja ik gebruik de spotlight functie best vaak. Ik heb het al gereduceerd tot het alleen zoeken naar: apps, documenten, films, mappen, muziek, pdf-documenten, spreadsheets. Maar nogmaals blijf ik erg koppig hierin. Ik vind het gewoon van de zotte dat ik een MacBook Pro uit 2017 heb met 16Gb geheugen, ik ben vrij georganiseerd en netjes met mijn apple. Ik weet Time-Machine back-up en verse installatie moet het oplossen maar ik wil zo ver nog even niet gaan. Ben ook bang dat ik dan heel veel muziek in Rekordbox opnieuw moet gridden en cue’en etc.

ENNER op 6 januari 2020 om 10:35 Opgelost denk je dan gebruiken we gewoon Safari, ja en nee, opzicht wil ik wel eens naar 5+ jaren weer overstappen naar de standaard browser, gelukkig heeft Safari inmiddels ook extensies voor in de browser.
De oplossing is vrij simpel, je hebt geen bezwaar, dus doe dat gewoon! Kun je Chrome altijd sporadisch gebruiken indien nodig.
<p class="cite">McPim op 9 januari 2020 om 18:41</p>
ENNER op 6 januari 2020 om 10:35 Opgelost denk je dan gebruiken we gewoon Safari, ja en nee, opzicht wil ik wel eens naar 5+ jaren weer overstappen naar de standaard browser, gelukkig heeft Safari inmiddels ook extensies voor in de browser.
De oplossing is vrij simpel, je hebt geen bezwaar, dus doe dat gewoon! Kun je Chrome altijd sporadisch gebruiken indien nodig.
Wellicht heb ik mijn laatste post niet volledig verduidelijkt want ook in Safari heb ik het nog steeds.