Macbook pro upgraden

Hallo Hallo,

ik heb een paar vragen !

ik heb een early 2011 macbook pro 15 inc:

• 2,0 ghz quad core i7 6 mb gedeeld L3 cache;
  • samsung 2x2 GB DDR3 SDRAM van 1333 MHz intern geheugen;
  • 5400-rpm harde schijf van 500 gb;
  • Intel HD 3000 grafische-videokaart;
  • AMD Radeon HD 64900M grafische processor met 256 MB GDDR5-geheugen

Ik ben bouwkunde student en werk met zware 3D tekenprogramma’s zoals Archicad en maxwell Render en hij begint behoorlijk sloom te worden bij grote projecten.
Daarom wil ik kijken of ik hem een upgrade kan geven, maar ik ben een absolute amateur op het gebied van computers.

Ik wil het intern geheugen vergroten naar 2x4 GB en het liefst naar 2x8 GB maar op de apple site staat dat het je maximaal naar 8 GB kan uitbreiden waarom is dit ? en welke interne geheugen kaarten heb ik nodig ?

Is het ook mogelijk om de grafische processor te vervangen die betere prestaties levert en zo ja welke raden jullie aan ?

Alvast bedankt :slight_smile: !!!

Interne geheugen verhogen naar 16GB. Deze heb je nodig! Het is echt de moeite waard. Je computer loopt dan super smooth. Ik heb het zelf namelijk ook gedaan. Grafische processor vervangen is niet mogelijk, en ook niet nodig. :slight_smile:

kijk hier eens : http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.0-15-early-2011-unibody-thunderbolt-specs.html

Stop er dan ook gelijk een ssd in, zo duur zijn ze niet meer en je zult er geen spijt van krijgen!

Je hebt exact dezelfde machine die ook heb, maar mijn MBP loopt als een zonnetje. Maar ik draai dan ook niet zulke zware programma’s en dat kan heel veel uitmaken.

Die grafische processor kan je vergeten, die zit vast op het moederbord bij mijn weten.

Maar het geheugen kan naar 16 GB. Apple geeft altijd minder op dan wat in werkelijkheid kan.

Je kunt er een andere, snellere, grotere HDD inzetten, of zoals hier boven geschreven een SSD erin, ik vind het voordeel daarvan betrekkelijk, de grootste winst heb je van een SSD dat het allemaal sneller opstart, daarna zijn voor mij iig. de snelheidsverschillen niet waarneembaar. En ik start zo als velen bijna nooit mijn MBP opnieuw op, je klapt hem dicht… and thats it.

Maar waar je het niet over hebt is over op welk systeem je draait. Oorspronkelijk werd de machine geleverd met OS 10.7 (Lion) Ik heb ondertussen 10.8 erop gezet, (Mountain Lion) en ik vind dat het allemaal soepeler en makkelijker loopt. Dat is een relatief goedkope investering (mocht je dat nog niet gedaan hebben) die veel plezier op kan leveren.

Van 10.8 wordt ook wel gezegd dat het het 10.7 is maar dan zonder bugs erin. Of dat klopt laat ik aan de heren en dames over die echt verstand op professioneel niveau van systemen hebben…

Verder kan zoiets als het hulpprogramma “Schijfbevoegdheden” laten draaien ook weer wat snelheidswinst opleveren, en dat kost je niks behalve wat tijd…

Een ssd levert echt veel op. Ik heb een snelle in mijn 2007 mbp en dat loopt weer er goed. Extra geheugen kan ook geen kwaad.

Ik zou eerst je RAM upgraden, en dan later SSD. Als je een beetje snelle SSD-schijf wilt, dan kost het nog aardig wat. Over een jaar of twee zullen ze veel goedkoper zijn.

Als ik jou was zou ik inderdaad eerst voor het werkgeheugen gaan, die programma’s slokken echt heel veel op. Als je te weinig hebt wordt data op je harde schijf gezet in plaats van het RAM. Als je meer RAM hebt hoeft dat niet en werkt het programma aanzienlijk sneller. Ook is het een relatief goedkope upgrade als je kijkt naar wat je ervoor krijgt.

Bedankt allemaal !
ik ga inderdaad eerst mijn RAM upgraden naar 2x8 GB van Kingston en dan op een later moment misschien een SSD.
Ik heb op het moment Mac OS X Lion 10.7.5 en wacht met het upgraden tot OS X Mavericks uit komt, maar ik vraag me af of dit verschil dan ook te merken is in snelheid.
Toch blijf ik het raar vinden dat apple zegt dat je maximaal maar kan uitbeiden tot 8 GB RAM. Want waar is de maximale grote van het intern geheugen afhankelijk van ?

Van hoeveel één RAM-slot kan hebben en natuurlijk hoeveel RAM-slots je hebt.