MacBook Pro, welke?

Ik ben erover aan het denken om een nieuwe laptop te kopen, heb nu een HP die op belachelijke momenten doet alsof hij een vliegtuig is, en hij wordt steeds langzamer, wat ik niet kan gebruiken.
Voor mijn studie moet ik met Photoshop en Indesign werken, en voor privé gebruik ik After Effects CS6 en Cinema4D.
Nu vraag ik me af wat ik nodig heb, Retina scherm of niet? i5 of i7? 4GB of is dat te weinig?
Ook denk ik erover om heel misschien een 2012 Mac Pro te kopen, is dat verstandig?

Alvast bedankt :slight_smile:

Het retinascherm is een absolute aanrader, daar moet je niet over twijfelen. Bovendien komt dat model met een SSD, wat voor een enorme prestatieboost zorgt. Voor wat jij ermee doet is een i5 processor meer dan prima, 4GB werkgeheugen is dat niet. In principe geldt voor algemene prestaties (vooral bij CS6!): hoe meer werkgeheugen, hoe beter. Dus Ik zou voor minimaal 8GB gaan.

De Mac Pro is een beest. Ik heb een familielid die nog steeds HD monteert (Final Cut Pro) op een Mac Pro uit 2006. Daar is in de tussentijd wel een nieuwe grafische processor in gezet, maar nu pas - deze maand precies 7 jaar na aanschaf - begin je te merken dat 'ie het soms moeilijk heeft (meersporig HD vooral).

Wil je de computer ook overal mee heen kunnen nemen? Dan zou ik voor een laptop gaan.
Als je de computer alleen in huis gebruikt zou ik de een desktop nemen.

Als je veel met After Effects en dergelijke programma’s doet, raad ik je aan om 8GB geheugen of meer te nemen. Render je veel grote en zware films dan zou ik er ook een i7 in doen. De i7 heeft dan veel meer kracht om deze taak uit te voeren. Maar ook buiten het renderen van films is de i7 processor heel erg snel.

Om het helemaal af te maken kun je een SSD nemen om daar het systeem op te zetten en de (veelgebruikte) programma’s.
Voor documenten en bestanden neem je er dan een HDD bij. In de Mac Pro kan je 4 harde schijven kwijt.

Retina is geen must als je geen fotograaf bent, natuurlijk kan het wel leuk meegenomen zijn als je die extra luxe kunt betalen maar zeker geen must.

4GB is 100% zeker te weinig , dat is al aan de krappe kant als je gewoon Mavericks wilt installeren voor te surfen en de rest van de Hole Shebang…
Zeker als je maar een gewone HD erin hebt zitten, dan zal je MBP binnen 6 maanden sloom en traag aanvoelen en kun je dan weer gaan investeren.

8GB min. en met de zware programma’s die jij gebruiken , miss. zelfs tegelijk en nog mailen en al die onzin is 16GB echt niet overkill op vandaag.

Ook niet als je wel een fotograaf bent hoor. Professionele fotografen werken vaak met een apart (en duur!) scherm omdat ze met de juiste kleurprofielen moeten kunnen werken. De kleuren en contrast weergave is dan belangrijker dan een scherm dat net iets scherper is.

Waar heb jij het laatste jaar rondgehangen?

Ga voor de macbook pro 13 inch retina als je hem vaak wel meenemen klik dan wel even 16 GB aan want dat is geen overbodige luxe voor after effects.

Ten eerste, bedankt voor jullie reacties!

@Xcode, ik denk dat ik voor de Retina SSD wil gaan, waarschijnlijk wel meer omdat het een SSD is dan dat hij Retina scherm heeft. Van wat ik heb gehoord is de SSD zo veel sneller dan een harde schijf.

@Robbie, ja het is onder andere voor dagelijks school gebruik wat dus kan verschillen tussen Word gebruiken en Photoshop of Indesign gebruiken. De langste filmpjes die ik maak zijn ongeveer 4 minuten lang, wel in full HD. Zou het dan verschillend zijn of ik i5 of i7 neem?

@Shmoo, zou het handig zijn om een met 4GB te kopen en meer zelf inbouwen?

[quote=tomc url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-welke-2/#post-2617476 time=1383418492][quote]
In de Mac Pro kan je 4 harde schijven kwijt.
[/quote]

Waar heb jij het laatste jaar rondgehangen?

Ga voor de macbook pro 13 inch retina als je hem vaak wel meenemen klik dan wel even 16 GB aan want dat is geen overbodige luxe voor after effects.

[/quote

Hoe bedoel je het laatste jaar rondgehangen? Hij heeft het over een Mac Pro, dat is een desktop. Dit bedoel ik ermee: http://diglloyd.com/blog/2007/images-2007/03/17/MacPro-innards.jpg

@bonenstaak

Als je het geld hebt voor een i7 zou ik die kiezen. Net dat extra power voor je Mac.

Even voor de duidelijkheid, ik wil geen desktop maar een laptop. Een MacBook Pro is toch algemeen bekend als een laptop haha?

@Robbie, wat voor verschillen heeft de i7 vergeleken met een i5?

@bonenstaak ik zou in jouw geval wel gaan voor 16 GB RAM want dit is niet meer up te graden.

Vanwege de iets andere architectuur scoort een i7 bij een gelijke klokfrequentie net iets beter dan een i5. Ook is er van de i7 een quad core versie (de i5 in de Macbook Pro is dual core) maar die zit alleen in de 15" MBP.

@Robbie122

De mac pro waar je 4 harde schijven in kan steken is geschiedenis dat bedoel ik hier mee en bovendien wil hij een laptop.

@bonenstaak ik zou deze macbook nemen maar dan met 16 GB RAM.

Aangezien de TS o.a. Cinema 4D gebruikt en After Effects lijkt het mij als het budget het toelaat het beste om gewoon het 15" model te nemen met de quad core i7 en 16GB RAM. (8GB kan ook, maar daar zit je dan aan vast want dat kan sinds kort niet meer uitgebreid worden.)

@hendrik ijzerbroot
Als hij inderdaad het geld heeft dan kan hij inderdaad beter het high-end 15 inch model nemen die heeft bovendien ook nog eens een forse grafische kaart
maar dat wordt dan wel 2600 euro en als je het niet egt helemaal nodig hebt is dit toch wel veel geld.

Hmm het is een beetje dubbel.

@Hendrik, het liefst wil ik een 13 inch, omdat ik denk dat ik 15 inch te groot ga vinden, maar aan de andere kant wil ik wel een laptop waar ik mijn hele studie of zelfs langer mee doorheen kom zonder problemen.

@tomc, ja ik denk dat het deze gaat worden, alleen nog de twijfel tussen i5 of i7. Ik denk dat ik geen laptop met alles optimaal nodig heb. De grafische kaart is vooral voor gamen (als ik het fout heb, graag zeggen!), het enige wat die laptop meer heeft is meer flashopslag, waarvan ik aan 256 gb genoeg heb denk ik.

Andere vraag, ik heb een externe harde schijf van 1TB, ik denk niet dat die van invloed is op hoe groot mijn RAM moet zijn toch? (heb nou niet heel veel verstand van al die technische prut)

Inderdaad vooral voor gamen maar ook voor 3d animaties maar dan in mindere mate. Als je je egt heel vaak bezig houdt met professionele, zware 3d animaties raad ik je wel de 15 inch met 2GB grafische kaart aan. Je moet voor jezelf maar uitmaken of je je inderdaad bezig houdt met professionele zware 3d animaties. ik wil ook niet zeggen dat de 13 inch niets aan kan op gebied van animaties lichte animaties zal hij perfect aankunnen en wat zwaardere animaties vast ook.

Als je de 13 inch neemt zou ik persoonlijk niet voor de i7 gaan want bij de 13 inch is dit ook een dual-core en veel verschil maakt dat niet met de i5 zeker geen 300 euro waard. Maar opnieuw als je egt veel kracht nodig hebt moet je de 15 inch nemen.

Verder zal de 13 Inch die ik voorstelde photoshop en indesign helemaal perfect aankunnen en dit is waarschijnlijk het belangrijkste voor jou?

Neen dat heeft inderdaad niets met je hoeveelheid RAM te maken 16 GB is een must voor je.

Klopt, Photoshop en Indesign zijn op dit moment wel de meest belangrijke programma’s. After effects en cinema4d zijn wel een soort van bijverdienste, dus ik vind het wel een must dat die goed kunnen draaien. Maar als ik jullie commentaar zo hoor moet dat geen probleem zijn.

Allerlaatste vraag, en dan ben ik er qua keuze denk ik wel uit. Wat is precies het verschil tussen de 8GB en de 16GB. Is dat puur dat hij sneller werkt, zoals sneller een 3D animatie rendert? Ik weet niet hoe zwaar gemiddeld is, maar ik wil wel graag terwijl de laptop bezig is met het renderen van zo’n video goed kunnen werken met de laptop. Ik zal niet after effects en photoshop tegelijk gebruiken, maar één van de programma’s en video’s kijken op internet/surfen vind ik toch wel belangrijk dat dat kan.

Je moet sowieso gaan voor 16 GB, Zelf heb ik geen ervaring met 8 GB ik ben van 4GB RAM meteen naar 16 GB gegaan ik zelf gebruik ook after effects en met 4GB was ik niets. (ik heb de vorige generatie macbook pro daarvan kan je het RAM achteraf nog upgraden) Je macbook wordt niet egt sneller van meer ram maar zware programma’s zoals after effects zullen gewoon veel beter werken en veel minder rap haperen en vastlopen (wat ik had met 4GB) je kan ook veel meer dingen tegelijk doen zoals je zegt wil je kunnen surfen op het internet terwijl je bezig bent in after effects dus hoe meer RAM hoe beter dit zal lukken. Ook naar de toekomst gezien zou je beter 16 GB RAM pakken want bij een retina kan je dit achteraf niet meer doen.
Dus kortom hoe meer ram hoe beter alles zal werken en hoe meer dingen je tegelijk kan doen.