Macbook schijf gewist, kan niet meer installeren

Goedemiddag,

Mijn macbook zat overvol met rommel dus ik besloot om de harde schijf volledig te wissen en opnieuw MacOS te installeren.
Na het wissen kreeg ik langs geen 1 mogelijkheid een nieuwe macOS geinstalleerd.
Ik kreeg tijdens het installeren van Sierra telkens de foutmelding “De installatiegegevens op de herstelserver zijn beschadigd.”
Na wat zoeken op het internet kwam ik uit op een topic waarbij iemand een filefault instelde en daarna weer opstartte via CMD+OPTION+R, ik heb dus de Filefault ingesteld en wil herstarten met CMD+OPTION+R, kom ik een scherm met een slot. (Dit zal de filefault dan zijn?)
Ik wil hier mijn wachtwoord ingeven maar dit werkt niet.

Ik denk dat het fout gaat door de ingestelde taal. Deze stond tijdens het instellen van de filefault op Frans-numeriek, ik vermoed dat hij door het herstarten weer naar de originele (engels?) invoertaal gesprongen is en hierdoor het wachtwoord niet meer klopt. Echter zie ik nergens een mogelijkheid om deze taal weer aan te passen.

Kan iemand mij hier mee helpen aub?

M.v.g.

Via de MacBook van mijn vader heb ik kunnen ontcijferen hoe ik het passwoord kon typen met de originele indeling. De Filevault is nu dus terug weg, oef!
Nu rest enkel nog de vraag hoe ik een nieuwe macOS kan installeren op de laptop?

M.v.g.

Dit werkt dus niet.
Ik herstart met OPTION+COMMAND+R & probeer macOS Monterey te installeren.
Waar je een schijf moet kiezen waar de OS op geïnstalleerd moet worden staat eerst geen schijf, dus heb ik de schijf gewist via Schijfhulpprogramma.

Hierna komt de schijf wel tevoorschijn om macOS Monterey te installeren.
De installatie start en doet zijn ding, tot op het einde.
Dan krijg ik plots “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het laden van de update”

Bij de installatielogs zie ik heel veel
"Package Authoring Error: acces to path “/tmp/com.apple.pkg.testing” requires
Failed to get bridge device
IFJS: Package Authoring Error: access to path “/tmp/.com.apple.Dt.commandLineTools.installondemand.in-progress” requires
OSISMobileSoftwareUpdateProduct: Update bundle archive doesn’t exist: /var/tmp/OSISPredicateUpdateProductTemp/UpdateBundle.zip
OSISMobileSoftwareUpdateProduct: SFR Update bundle archive doesn’t exist: /var/tmp/OSISPredicateUpdateProductTemp/SFR/UpdateBundle.zip
Failed to initialize SUMacControllerClient
Will need to use bundled in license doc
Helper tool loaded
Forcing MSU springboard for target: disk0s2 (Error Domain=com.apple.OSInstallerSetup.error Code=223 "Dit volume is niet geformatteerd als APFS. "Userinfo=NSLocalizedDescription=Dit volume is niet geformatteerd als APFS.
OSISDownloadOperation: No IAL update found.
Syncing extracted data to disk
**** /Volumes/Naamloos/macOS Install Data/UpdateBundle/AssetData/.boot/Embedded0SFirmware.pkg != ./boot/Embedded0SFirmware.pkg ****
Opération queue failed with error: Error Domain=com.apple.OSInstallerSetup.error Code=1004 “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het laden van de update.” UserInfo=NSLocalizedDescription=Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het laden van de update.
Stopped operation queue with error Domain=com.apple.OSInstallerSetup.error Code=1004 “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het laden van de update.” UserInfo=NSLocalizedDescription=Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het laden van de update.

Command (⌘)-R En deze combinatie.
Of anders dit, Een macOS installatieschijf maken (en waarom dat handig is) | Apple Coach

Goedemorgen,

ik heb de USB gemaakt volgens de stappen van de link die je stuurde maar ik krijg bij het opstarten van de MacBook, met de OPTION knop ingedrukt, enkel de optie “Internet recovery”.

Dan is de installer op die USB stick niet goed gemaakt.

Maak anders de USB stick met:

https://diskmakerx.com/

Diskmaker lijkt niet beschikbaar te zijn voor mijn MacBook.
“Upgrade tot MacOS 10.10 or later”, terwijl de MacBook versie 12.0.1 heeft.

Citaat“Upgrade tot MacOS 10.10 or later”, terwijl de MacBook versie 12.0.1 heeft.

Die 12.0.1 lijkt mij nog binnen het gestelde van “10.10 or later” te liggen.

Heb je vanuit recovery de disk wel als APFS geformatteerd?
De taal kun je overigens gewoon aanpassen met het toetsenbord icoontje rechtsboven

Probeer eens, i.p.v. diskmakerx, Install Disk Creator. Die werkte ooit bij mij wèl:

Overigens werkt hij ook op andere OS X’en.

1 like