Macbook sluit spontaan af en herstart weer

Beste lezer,

Mijn macbook heeft de neiging om spontaan af te sluiten en daarna weer op te starten.
Daarna is een foutmelding te zien. Dit is nu 4 keer gebeurd.

Bij schijfhulp programma krijg ik de volgende waarschuwing:
"overallocation detected on main device :(1379760+1) Bitmapp address
mijn vraag: weet iemand wat dit betekend en hoe dit te verhelpen is?

Met timemachine heb ik inmiddels een backup terug gezet waarvan ik zeker weet dat deze foutloos werkt, maar helaas blijft het probleem zich voordoen.

Groet Rob

Er is hoogstwaarschijnlijk een probleem met het APFS filesystem. Maak een clone (met bv. Carbon Copy Cloner) van je harddisk/SSD. Formatteer deze opnieuw en zet daarna de clone weer terug.

Aangezien je een TimeMachine backup hebt, kan je ook opstarten in Recovery mode, de schijf opnieuw formatteren en MacOS herinstalleren. Tijdens de herinstallatie zal dan gevraagd worden of je je TimeMachine backup wil terugzetten. Ook naderhand kan dat laatste nog, met De Migratie Manager.

Hoi Night…

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga nogmaals een poging wagen.
Groet Rob

Update:
Het terugzetten van de timemachine back-up is goed gegaan. Ook de melding bij schijfhulp-programma “overallocation detected on main device :(1379760+1) Bitmapp address” is verdwenen. Echter blijft het probleem zich nog wel voordoen.

Hoe lang heb je de macbook al? Heb je nog garantie?

Garantie is al enig tijd verlopen

1 like

Hmmm… dan heeft het alvast weinig nut om Apple Support er bij te halen helaas.
Nou ja, het zou wel nut kúnnen hebben, maar ze gaan dat niet gratis doen.

Het kan zijn dat jouw type macbook hier meer last van heeft, dat zou je nog na kunnen zoeken.
Hoe vaak herstart ie eigenlijk?

al zeker 4x tot nu toe. Ik had zelf verwacht dat het iets softwarematig zou zijn maar na een timemachine backup bleef het probleem zich voordoen. Ik heb nog een hardware analyse gedaan maar daar kwamen geen fouten naar voren. Na de TM backup was ook de melding bij schijfhulp verdwenen.

1 like

Zegt system.log verder niets over de reden van de storingen?

die heb ik nog niet gecheckt… even opzoek hoe dat moet

Applications → Utilities → Console.app
(of ⌘⇧U)

deze meldingen staan bij fout rapporten:
Attempt to set push wake topics without dark wake enabled:
2021-07-19 20:53:41.281457 +0200 probleem 20:53:41.281457 +0200 apsd Attempt to set critical wake topics without dark wake enabled:

Het is me ook al opgevallen zodra ik de MacBook even oppak en verplaats het systeem ook uitschakelt.

Misschien een slechte verbinding met de batterij?

Ik heb dit ooit eens gehad met een niet goed RAM geheugen plaatje. Na vervanging heb ik geen problemen meer gehad. Heb je ook extra RAM geheugen?

nee, ik heb 8GB intern en dat zit vast op het moederbord(zover ik weet)

Toch kan ook dat kapot gaan of verrot raken. Je kan altijd (just to be sure) Rember eens draaien.

1 like