Macbook start niet meer op

een tijd geleden heb ik een macbook gekocht met mac os X tiger erop.
laats heb ik daar een upgrade gedaan:

2 x 1 gb werkgeheugen erin
tiger -> leopard

Nu was ik mijn muziek aan het uitzoeken en beluisteren omdat ik morgen een gig heb.
Slaat mijn computer ineens op hol, ik herstart de computer en vervolgens start de computer niet meer op.
Nu heb ik de tiger installatie dvd erin gedaan en geprobeerd een installatie uit te voeren maar hij start niet op vanaf mijn dvd. Wie kan mij aub helpen zodat ik een downgrade kan uitvoeren, omdat ik de leopard dvd niet heb. Die had ik namelijk geleent van een vriend.

met vriendelijke groet

Ik begrijp dat je snel hulp wilt, maar om dat nou in de titel te vermelden...

[quote:074ac4e5e0=“Jacky Raimond”]Slaat mijn computer ineens op hol[/quote:074ac4e5e0]
Wat bedoel je hiermee?

ja sorry, maar heb het voor morgen nodig

CD in je machine.

Opstarten met C ingedrukt. Werkt niet?
Met de option ingedrukt werkt dan wel?

Zo niet. Je hebt nog een andere Mac waarvan je dit bericht typt?
Macbook via Firewire op andere Mac aansluiten.
Vanaf die Mac booten vanaf de Installatie DVD.
Schijfhulpprogramma laten draaien. Repareren.
Verdere stappen is aan jou. Kijk hoe het systeem dan werkt.
Andesr misschien nieuwe installatie

Heel veel succes.

Je vriend met de leopard DVD nog een keer bellen is de handigste oplossing. (waar je hem destijds van geleend hebt - geleend is overigens met een d)

Of nog beter: de mediamarkt is tot laat open elke dag, daar even heen en een doosje leopard kopen. Want leopard lenen bestaat natuurlijk niet, je hebt gewoon een illegale kopie gemaakt.

[quote:39aa9ba8bf="Rickje"]CD in je machine.

Opstarten met C ingedrukt. Werkt niet?
Met de option ingedrukt werkt dan wel?

Zo niet. Je hebt nog een andere Mac waarvan je dit bericht typt?
Macbook via Firewire op andere Mac aansluiten.
Vanaf die Mac booten vanaf de Installatie DVD.
Schijfhulpprogramma laten draaien. Repareren.
Verdere stappen is aan jou. Kijk hoe het systeem dan werkt.
Andesr misschien nieuwe installatie

Heel veel succes.[/quote:39aa9ba8bf]

Als ik c indruk dan kan ik kiezen, hardeschijf of installatiedvd
dan kies ik de installatie dvd en dan wordt er aangeven dat ik mijn laptop opnieuw moet opstarten.
vervolgens doet die niets meer, alleen een wit scherm met apple logo erin.
Is er misschien een mogelijkheid om de macbook te formateren? via hulpschijfprogramma of iets dergelijks? Zijn er nog andere mogelijkheden?

btw, ik tik dit vanaf een windows computer dus via firewire is geen optie.
bedankt voor jullie snelle reacties

Je kan de interne hardeschijf alleen formatteren als je met vanaf een extern punt opstart. Als ik het zo hoor is dat in jou geval enkel de Tiger CD.

Eventueel een kennis met een Mac benaderen?

Overigens… wellicht dat een PRam zap helpt met opstarten van 't systeem.
Ik persoonlijk doe altijd 2 of 3x de PRam zap achter elkaar. Is in mijn ogen ‘zekerder’ dan 1x.
http://support.apple.com/kb/HT1379

Resetting PRAM and NVRAM
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.

Anders zou ik het helaas niet weten.
Succes

[quote:cdbed20fa1="Rickje"]Je kan de interne hardeschijf alleen formatteren als je met vanaf een extern punt opstart. Als ik het zo hoor is dat in jou geval enkel de Tiger CD.

Eventueel een kennis met een Mac benaderen?

Overigens… wellicht dat een PRam zap helpt met opstarten van 't systeem.
Ik persoonlijk doe altijd 2 of 3x de PRam zap achter elkaar. Is in mijn ogen ‘zekerder’ dan 1x.
http://support.apple.com/kb/HT1379

Resetting PRAM and NVRAM
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.

Anders zou ik het helaas niet weten.
Succes[/quote:cdbed20fa1]

Dit heb ik al meerdere keren gedaan maar dit werkt niet. Ik heb nu de leopard dvd geleend van een vriend van mij. Ik probeer de macbook op te starten via de dvd maar dit werkt niet. Heb tijdens opstarten c ingedrukt, moet daarna computer opnieuw opstarten vervolgens weer alleen apple logo. Heb ook geprobeerd de alt toets in te houden dan kan ik kiezen waar die vanaf opstart, dan kies ik de dvd. en vervolgens doet die weer niets na het opstarten.

Heb je al geprobeerd je RAM upgrade terug te draaien? Lijkt mijn ook een kritische stap in de probleemoplossing.

[quote:66376a975f="Zeekomkommer"]Heb je al geprobeerd je RAM upgrade terug te draaien? Lijkt mijn ook een kritische stap in de probleemoplossing.[/quote:66376a975f]

heb ik nu gedaan en wederom niets. Heb trouwens ook even naar mijn hardeschijf geluisterd, maar die klinkt in orde dus hij tikt niet. Want dat had ik met mijn vorige hardeschijf die tikte en was dus kapot.

Ik heb nu dus de leopard dvd, kan ik dan nu op een of andere manier mijn Macbook formateren?

Druk eens de Shift toets in zodra je de start "boing" hoort en laat deze weer los zodra het grijze Apple logo verschijnt?

Zie deze Apple pagina.

[quote:9465c9687a="Maccessory"]Druk eens de Shift toets in zodra je de start "boing" hoort en laat deze weer los zodra het grijze Apple logo verschijnt?

Zie deze Apple pagina.[/quote:9465c9687a]

dit werkt ook niet, als ik dat doe dan krijg ik na een paar seconden een grijs scherm met een tekst in 4 verschillende talen waarin staat dat ik de computer moet herstarten dmv de powerknop in te houden of op de reset knop te drukken.

WAARSCHUWING Voor mensen die 10.4/5 draaien op hun Mac maar daar geen cd of dvd van hebben: gebruik voor herstel nooit een oudere systeemcd! Er is tussen 10.3/4 en 10.4/5 nogal wat veranderd onder de motorkap en oudere Schijf-EHBO's kunnen onherstelbare schade toebrengen (en andersom)!

Miep

Je kunt verbose mode aanzetten tijdens het opstarten, door [command] +V ingedrukt te houden. Wellicht zie je wat nuttigs.

Anders kun je ook proberen door [command]+S ingedrukt te houden naar single-user mode te gaan. Je kunt dan met fsck kijken of je schijf nog in orde is.

Als ik er een nieuwe hardeschijf in zet, zou het probleem dan opgelost zijn? Moet natuurlijk wel eerst leopard installeren, maar is dit mogelijk? En wat is de maximale grootte die ik kan plaatsen in mijn macbook?