macbook start niet op

Hoi,

Ik probeer een dode macbook pro aan de praat te krijgen, waarvan de accu is gezwollen en waarschijnlijk ook defect. Ik heb de accu eruit gehaald en nu gebeurd het volgende:
-Als ik de voedingsstekker erin druk licht een groep lampje op op de stekker, de fan gaat draaien, ik hoor de hardeschijf inschakelen en voorop de laptop gaat een wit lampje branden. 2/3 seconden na het inpluggen stopt alles ermee en gaat het groene lampje uit op de stekker, alles dood. Als ik de lader hierna enkele momenten aangesloten laat en daarna de stekker eruit haal en terug stop gebeurd er helemaal niks meer. Als ik vervolgens de voeding enkele minuten ontkoppel van het net kan ik het voorgaande weer opnieuw creëren. → voeding stuk?

• Als ik nadat hij gaat draaien en weer uitvalt snel de stekker eruit haal en erin stop blijft de voeding (groene lampje licht op) WEL werken en kan ik dit proces meerdere malen herhalen. Echter blijft de laptop direct uitvallen.

-Als ik de power knop indruk terwijl ik de stekker erin duw dan licht het groene lampje op de stekker op en blijft branden maar er gebeurd verder niks. Als ik de knop los laat ontstaat weer de eerder beschreven procedure.

Het maakt overigens niet uit of dode accu er wel of niet in zit.

Mij betrekken 3 opties:

1. Voeding stuk?(wanneer veel vermogen wordt gevraagd kakt hij in)
  2. Macbook start niet zonder accu, accu moet vervangen worden?
  3. Logicboard kapot.

Op de vraag kun je aan macbook starten zonder accu heb ik ook nog geen eenduidig antwoord gevonden.

De hamvraag is nu: Waarom gaat het lampje aan en meteen uit op de voedingsstekker?

Het lampje op de MagSafe stekker is te verklaren met de SMC (System Management Controller). Je kan deze resetten door de batterij en stekker te verwijderen en dan de aan/uit-knop ~5 seconden ingedrukt te houden.

Ik neem aan dat dit een MacBook Pro van voor 2008 is? Mijn originele Core Duo MacBook Pro uit 2006 had precies hetzelfde probleem met de batterij, alhoewel deze nog wel gewoon met stekker werkte. Probeer ook te kijken of je het PRAM kan resetten, dan weet je zeker of de logic board POST of niet (misschien staat het geluid uit waardoor je de ‘boing’ niet kan horen).

@waffle,
Het is een a1287 macbook pro, deze is volgensmij van na 2008.
Als de laptop aanspringt is hij maar hooguit 1 seconde aan, dus nog geen beeld of geluid.

Heb net de lader getest bij mediamarkt op een werkende macbook en in het begin ging hij een paar keer aan en weer uit, daarna even uit en uiteindelijk ging hij toch laden.
Hij deed het uiteindelijk dus wel maar vertrouw hem niet 100%.
Maar misschien heeft dit hem wel een boost gegeven en doet hij het op mijn laptop nu ook…

a1287 = a1278

Zo net terug van de media markt en wat blijkt lader is toch stuk.

Had mijn laptop in de winkel ingeplugd en tadaa het werkt! Die oude heeft waarschijnlijk toch een tik gehad van de opgeblazen accu.

Gelijk een imitatie lader besteld voor 3 tientjes, daar koop je er 2 van tov een originele.

Hiermee kan ik dus ook definitief bevistigen dat een macbook pro van na 2008 gewoon start zonder batterij/accu.

Case closed!