macbook startup disk probleem

Hoi,

sinds vanochtend wil de zware macbook die ik leen om mijn thesis op te schrijven niet meer opstarten; ik krijg een naar onderbuik gevoel dat het euvel de harddisk zelf betreft…

[b:352358024f]symptomen:[/b:352358024f]

• grijs scherm, geen wieltje.
    Wel startup ‘chime’ (zo noemen ze dat op de gevonden support pagina http://support.apple.com/kb/TS1417) en ventilator (die ondanks dat ik nog geneens ingelogd ben al blijft loeien)

een gerelateerde forum draad

Heb al vanalles geprobeerd,

• ctrl-appeltje-power doet 'm uit, geen harde poweroff nodig;
  • safe boot lukt niet;
  • opgestart van osX installatie dvd en
  • Disk Utility gedraaid (ook via de terminal), een Repair kon niet volbracht worden; log: “rebuilding catalog B-tree… invalid key length, invalid node structure, invalid record comd etc, repair failed” (sorry, geen screenshot natuurlijk)
  • via terminal: ‘df -hl’ geeft alleen “/dev/disk1s3” wat natuurlijk de dvd drive is die nu als startup disk fungeert. Andere volumes, bijvoorbeeld een disk0s3 die dan toch mijn live harddisk zou moten zijn, krijg ik nergens meer te zien.
  • ‘diskutil verify /’ geeft dus ook allen de dvd-rom met het os. Hoewel ik vermoed dat de grafische toepassing Disk Utility gebruik maakt van diskutil commando’s, weet ik effe niet waarom de ene wel de harddisk’s hardware (fujitsu… etc) en “MacOs” erop weet te vinden, maar diskutil niet. Maar waarschijnlijk typ ik de verkeerde commando’s? uitgeprobeerd in /sbin: ‘diskutil mount disk0s3’ (“unable to find disk for disk0s3”,zelfde voor mountDisk) en ook ‘mount disk0s3’ (“mount: disk0s3: unknown special file or file system”).
  • fsck uitgeprobeerd (hoewel nog steeds in osX van DVD, maakt dat uit?): ‘/sbin/fsck -fy’ doet niets, niet eens de door de support pagina aangekondigde check stappen.
  • een herstart met appeltje-alt-p-r om de PRAM te herschikken
  • systeem start op (hoewel langzaam) van dvd, maar ik kan niet installeren. Dat kreeg ik in het begin ook al, nu bekruipt me het gevoel dat dat komt omdat er geen andere HD meer gevonden word om op te installeren… ‘Startup from network’ geselecteerd en herstart om te kijken of ik de schijf er nog uit kan gooien, nee… Harde poweroff en daarna:
  • single user mode opgestart: ‘/sbin/fsck -fy’ checkt hier wel een lijstje, maar komt tot de conclusie dat de install disk ok is. Oftewel: de HD wordt helemaal niet meer herkend als disk?
  • ‘reboot’ en opnieuw appeltje-s om in single user mode terecht te komen en de opstartlog af te speuren… “devfs_make_node: not ready for devices!” is dat iets?

Ik ga nu een andere computer zoeken om de harddisk in Target disk mode te bekijken (en te kijken wat ik van mijn thesis eruit kan vissen), maar ik begin een beetje door mijn opties heen te geraken. Iemand van de experts een idee? Ik kan aan programma’s als Diskwarrior of DiskGenius komen- maar misschien is dat niet toepasselijk als de schijf het gewoon niet meer doet…? aaaaaaargh ik durf er niet aan te denken, staat allemaal spul op dat ik in een week moet inleveren! (ja, wel backups gedraaid, maar niet van stapels research papieren, mails etc…)

Dank! s

Komt bekend voor. Toen nieuwe HD in gezet. Het boot-gedeelte van de HD kreeg ik niet meer in orde, was beschadigd. Backup-en in target ging bij mij prima. De hd werkt bij mij vreemd genoeg nog wel prima als movie-opslag in een extern usb kastje van ebay (3 euro). Heb sindsdien wel een TimeMachine in de meterkast :)

update:

Heb in Target mode (T ingedrukt houden tijdens startup) kunnen opstarten, maar niks niet zichtbaar behalve de osx opstart disk in de dvd drive. Die eruit geworpen en nog es gekeken of er iets is verandert; neen, nog steeds:

-grijs scherm, na een tijdje een folder met vraagteken, knipperend (ik zie nu dat ik dat vergat te melden in de eerste post. niet dat het uitmaakt…)

Mét osX vanaf de dvd opgestart en Disk Utility nog maar es gedraaid blijkt dat inderdaad de disk helemaal niet meer gemount wordt. Dat verklaart wellicth waarom ie in firewire Target mode niet aangemeld wordt op de andere computer.
Wel heeft ie een naampje en info: "149 GB Fujitsu mhw 216 etc, genaamd disk0s2 (en dus niet 0sdrie, wat ik eerst dacht), supports journaling, maar not journaled, MacOS Extended HFS+, en inderdaad not mounted. Handmatig mounten lukt niet (weet ook niet echt wat in te vullen als mount point trouwens), en reparatie loopt nog steeds op niks uit.

Een vriend hier schijnt zo’n doosje als boven beschreven te hebben, morgen schroeven we de boel misschien maar es open dus…

Maar als iemand nog iets weet :?

[quote:26967a0bfb="sytsew"]update:

Heb in Target mode (T ingedrukt houden tijdens startup) kunnen opstarten, maar niks niet zichtbaar behalve de osx opstart disk in de dvd drive. Die eruit geworpen en nog es gekeken of er iets is verandert; neen, nog steeds:

-grijs scherm, na een tijdje een folder met vraagteken, knipperend (ik zie nu dat ik dat vergat te melden in de eerste post. niet dat het uitmaakt…)

Mét osX vanaf de dvd opgestart en Disk Utility nog maar es gedraaid blijkt dat inderdaad de disk helemaal niet meer gemount wordt. Dat verklaart wellicth waarom ie in firewire Target mode niet aangemeld wordt op de andere computer.
Wel heeft ie een naampje en info: "149 GB Fujitsu mhw 216 etc, genaamd disk0s2 (en dus niet 0sdrie, wat ik eerst dacht), supports journaling, maar not journaled, MacOS Extended HFS+, en inderdaad not mounted. Handmatig mounten lukt niet (weet ook niet echt wat in te vullen als mount point trouwens), en reparatie loopt nog steeds op niks uit.

Een vriend hier schijnt zo’n doosje als boven beschreven te hebben, morgen schroeven we de boel misschien maar es open dus…

Maar als iemand nog iets weet :?[/quote:26967a0bfb]

De fouten tijdens Disk Utility z’n repareer acties lijken op een beschadigd bestandssysteem te duiden.
(Nogal duidelijk…)
Via “fsck -fy /dev/disk0s3” kan je in terminal of single user mode (eerst mount -uw /) een chek + reparatie uitvoeren.
Herhalen tot FILESYSTEM WAS MODIFIED niet meer naar boven komt. Als er fouten zijn die niet hersteld kunnen worden, dan wordt het tijd voor een 1-op-1 (dus alle blocks, ook de ‘lege’) clone, en daar een Data Rescue op los te laten (Zo heet het programma). Die clone is er zo dat je een backup hebt als de HDD dood is/gaat.

Verder kan je diskutil verify /dev/disk0s3 of gewoon disk0s3 proberen. Ik weet niet welke het is, want ik gebruik fsck altijd (in een terminal dan).

Je hebt op het moment iig te maken met een systeem dat niet opstart door dat de vereiste bestanden niet gelezen worden (door een corrupt fs), en dat betekent dat je alles wat met ‘verhelpen van opstartproblemen’ te maken heeft kan vergeten, omdat je met een ander probleem zit :slight_smile:

Ik raad je aan een disk image (een complete via dd ofzo, of misschien CCC ik gebruik altijd dd) te maken en dan een herinstallatie te doen en je bestanden van de backup recoveren.

P.S. : Er schijnen producten als Disk Warrior en Drive Genius te zijn die een extreem vernaggeld bestandssysteem kunnen herstellen, maar ik heb daar nooit iets goeds van meegemaakt. Neem wel de allernieuwste versies van de bootdisks, want HFS+ Journaled (dat het niet weergegeven wordt als “aan” betekent niet dat er geen journaal is met openstaande entries).

P.P.S. : Een kleine kans bestaat dat je firmware van je hdd naar de ***** is, of dat je een ander hardware probleem hebt dat leesfouten veroorzaakt, in ieder geval worden opstartbestanden niet herkend en daarom kan je niet verder :slight_smile: