macbook touchpad

hallo,

Ik ben van plan om binnen nu en 2 maanden een tweedehands macbook te gaan kopen. IK ben wel gewent om met een imac te werken maar niet dagelijks en om te kijken of mac osx me echt zal overtuigen wil ik niet gelijk een nieuwe macbook kopen.

Ik heb al een aantal macbooks gezien maar ben er na beetje op sites lezen achtergekomen dat alleen de versies van na feb. 2008 multitouch hebben. IK heb zelf een ipod touch dus vind het multitouch wel prettig, maar aan jullie de vraag:

zal je het multitouch echt missen als je het niet hebt ?
en ik las ook ergens dat het een softwarematig iets is, dus kan je die software ergens vandaan halen om van een macbook uit 2006 er eentje te maken met multitouch?

Jeroen

alleen de MacBook Pro's van na feb 2008 hebben multitouch en het is niet alleen software, er zitten voor multitouch ook andere sensoren in de trackpad

ik heb wel een iPhone maar op mijn MacBook geen multitouch, en ik mis niks moet ik eerlijk zeggen :wink:

ik dacht dat de macbooks na feb 2008 ook over multitouch beschikten.

ik heb een MacBook van april 2008 en die heeft toch echt geen multitouch :wink:

De Unibody MacBooks hebben multi-touch... Zowel de Pro's als de gewone. Die zijn wel van 2008, maar van de zogenaamde "Late 2008" uitvoering.

oke prima, dan weet ik eigenlijk voldoende. oh nog een korte vraag, zit er een groot snelheid verschil tussen de core duo en de core2duo processoren?

Een paar procent, hooguit. Wel is het zo dat die CoreDuo modellen minder Ram aan kunnen en "slechts" 32 bits zijn.

Wat ook van belang kan zijn is de grafische kaart. In de eerste versies zat de GMA950, later kwam de betere X3100. De witte MacBook wordt overigens nog steeds verkocht, en heeft nu een veel betere grafische kaart in de vorm van de Nvidia 9400. Mocht je dus ook wat zwaardere dingen willen gaan doen ( HD films kijken op je TV bijvoorbeeld ) is dat wellicht een betere keuze.

Wat je niet kent, ga je niet missen...

En er bestaan nog muizen…
:slight_smile:

Je mist niks, wil ik niet zeggen. Ik weet niet hoe het zit met werken op een macbook voor de multitouchtijd, maar de multitouch is toch ongeveer de uitvinding van de eeuw. Ik heb een MBP begin 2008 (dus nog met een losse knop onder het touchpad), maar ik wenste dat iedere laptop hiermee was uitgevoerd. Ik werk tegenwoordig minstens zo fijn, al dan niet liever, met de touchpad t.o.v. de MM. Ik heb via appletips.nl de kextbestanden overgezet zodat ik ook expose e.d. kan doen met 4 vingers en ik durf bijna wel te zeggen dat ik sneller ben met de touchpad dan de muis. Alleen het scrollen gaat iets langzamer, maar dat ligt maar net aan de instellingen. Het vervelende is alleen dat zodra je op een windowsgevalletje zit te werken je telkens met 2,3 of 4 vingers zit te glijden over het touchpad en hij maar rare dingen doet die jij niet wil. Hierin is Apple enorm vooruit op de 'concurrent'. De multitouch is een groot pluspunt geweest!