Macbook wil niet meer opstarten

Ik heb een macbook. Nadat ie vastliep wilde ik hem resetten, maar nu blijft ie hangen op het opstartscherm.
Het “buisje” loopt wel vol, maar de laptop gaat niet meer verder.
Uiteraard geen backup, veilig opstarten werkt ook niet en het raam uitgooien vind ik ook niet zo’n goeie oplossing…

Nu heb ik via een andere computer een opstartschijf gemaakt, maar ook die wil ie niet aanvaarden.
Ik zie hem wel, kan ook aangeven, maar dan krijg ik een verbodsteken en gaat ie uit.
Wat doe ik niet goed en hoe krijg ik het voor elkaar dat de laptop weer gaat werken?

Begin eens om de PRAM en SMC te resetten.

Werkt het dan nóg niet, kun je proberen of een verse OSX installatie (over de oude heen, dus alles blijft “hetzelfde”) te zetten. Je moet dan opstarten in Recovery Mode. Als je daar toch zit, controleer dan gelijk even of je interne disk nog okee is.

Overigens is “geen backup” natuurlijk vragen om mogelijkheden. Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig al een prima externe HDD, dus dat is voor iedereen bereikbaar.

Heb je al eens geprobeerd om met een ander mac in targetmode naar de HD van je mac te gaan? Als de schijf in orde is dan zou je bv. toch al al je gegevens kunnen veilig stellen. En inderdaad , een backup en/of een opstartbare superduperkopie en/of timemachine zijn natuurlijk broodnodig voor elke computergebruiker.