MacBook ziet macOS update niet

Hi all,

Ik heb een vraagje. Als ik op m’n Macbook kijk bij de software-updates, dan zie ik dat ik macOS Big Sur 11.4. M’n Macbook beweert dat alles up to date is, maar dat is natuurlijk niet zo, vandaag is kennelijk 11.6 gereleased…
Automatisch updaten staat aan, ik snap dus ook niet dat ik nog steeds 11.4 heb. Maar goed, ik wil het wel graag oplossen.

Alleen kom ik via de gewone weg niet verder. Als ik naar de App Store ga, zie ik daar wel 11.5.2 staan. Kan ik die gewoon downloaden?

Ik zou eerst eens de Terminal induiken en een

sudo softwareupdate -l

doen. Dan trigger je een (nieuwe) scan naar beschikbare updates en geeft deze vervolgens weer. Als er daar updates worden gevonden doe je vervolgens:

sudo softwareupdate -i -a

Hiermee worden de gevonden updates gedownload en geïnstalleerd. Achter het tweede commando kun je eventueel nog de switch -r toevoegen als je wilt dat je systeem daarna ook meteen herstart wordt.

Mocht dit niet werken omdat je op de een of andere manier ook hier geen updates te zien krijgt, dan kun je de versie uit de App Store proberen te downloaden en over je huidige installatie heen te zetten. Dat doe je door na het downloaden meteen de app te starten en de installatie te doorlopen. Je Mac zal uiteraard ook dan meermaals worden herstart.

1 like

Dank je wel voor je reactie! Voordat ik de terminal in wilde duiken vanmorgen, heb ik eerst nog even gecheckt of ik de updates nu wel zou zien. Ik heb 11.5.2 nooit gezien, maar kreeg vanmorgen wel 11.6 aangeboden! Dus die heb ik meteen opgehaald.

Dat verklaart nog steeds niet waarom ik 11.5.x gemist heb, maar ik onthoud je tip even voor de volgende keer, mocht ik een update niet zien!

Thanks!

1 like