macbook (zwart) vindt airport niet meer

Sinds Lion en nu ook met Mountain Lion heb ik met alle apparaten (3 iMacs, een iPad, een iPhone en een iPod Touch) gewoon verbinding met mijn netwerk en internet. Bij het Airport configuratieprogramma staat alles goed, Macbook (de zwarte) is ook aangemeld en zou dus toegang moeten hebben. Maar ik krijg geen verbinding! iCloud heb ik dan weer wel op het buroblad staan van mijn MacBook en daar kan ik ook zonder problemen in. Wat gaat er hier fout en hoe los ik het op (belangrijker!).

iCloud op het bureaublad?
Wat is daar het nut van?

Geen idee, maar die staat er wel als externe schijf, blauw icoontje

Heb je een n-only airport netwerk ?
Die zwarte macbook is al een jaar of vijf oud en kan dit misschien niet aan.
Stel eventueel eens in op n/b/g compatible, herstart airport ( haal even van de stroom) en herstart de
macbook.

Of de antenne kan defect zijn, test eens via een ander netwerk.
Er zijn ook nog providers die het aantal (gelijktijdige) clients beperken in sommige abonnementen, bv.
tot 5.

Anderzijds, als iCloud actief is, dan heb je uiteraard een actieve internetverbinding.
Klopt dus ergens niet...

Krijg je een foutmelding in network diagnostics ( in Safari) ?

Eerst maakt de MacBook geen wifi verbinding, maar na een kwartiertje plotseling wel terwijl ik er niet eens op bezig was. Misschien heeft ie langer tijd nodig om verbinding te maken. De iDisk is inderdaag wel gewoon bereikbaar. Ik dacht trouwens dat dat sinds iCloud gestopt was. (ik gebruik mijn MacBook niet zo heel vaak en als ik m gebruik is dat meestal niet thuis, vandaar).