Macintosh IIsi (disketjes)

Ik heb nog een Mac IIsi staan met A4 scherm van apple. Ik dacht: "ff zien of die nog werkt... En ja hoor... alleen krijg ik een symbool op het scherm van een diskette met een vraagteken. Dit wil waarschijnlijk zeggen dat hij geen opstartschijf vind, of niet? Probleem is dat ik die disketjes maar nergens meer terug vind :? Iemand die me daarbij kan helpen?

Mogelijk kun je zelf wat diskjes maken: http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html

Indien nodig heb ik nog wel het e.e.a. liggen aan diskette's met verschillende systeem versies, maar ja hoe gaan die in Belgïe terecht komen?

Ik denk dat de optie hierboven een betere is. Daar staan allerlei ouder software versies klaar om te downloaden. Mocht dat evengoed niet lukken, laat dat dan even weten.

op de link die ik kreeg van dada1958 staat er idd heel wat maar ik slaag er toch niet in om dit door de IIsi te laten slikken. Hij heeft een diskette met een kruis erdoor en spugt hem er onmiddellijk weer uit... :x dan krijgen we weer het vraagteken... :( (misschien doe ik wel iets verkeerd met het "SSW 6.0.3 Disk1of4.sea" bestand dat ik download van de apple-site :?)

@Jecman: kun je mss eens de inhoud van de eerste diskette naar me mailen? Dan zie ik of het op die manier lukt…

Hmm, diskette inlezen en mailen? Ik heb geen diskdrive meer waarmee ik dat kan doen. Anders had ik zeker een poging willen wagen.

Ook kun je die diskette’s, volgens mij, niet kopïeren op een pc, waar nog wel zo’n "ouderwetse"gleuf in zit. Dus het wordt een beetje lastig allemaal. M’n 5200 had nog wel zo’n gleuf, maar die staat op het strand.

Misschien moet je het volgende eens proberen: Surf naar deze site download de eerste file (01 of 19). Mount deze file(dubbel klikken moet genoeg zijn) en copieer de bestanden van het disk image naar een floppy. Stop deze flop in je IIsi en start op. Als het goed is zou dit iets moeten doen.

Lukt ook niet op deze manier, "mounted" is het bestand te groot op om een disketje te krijgen (3,5MB)... pff... :( "unmounted" kan het er net op maar dan spugt de oude mac ze er zo terug weer uit... Iemand die me kan helpen aan die opstart-disketjes?

@moderator: Misschien stond deze topic beter op “Classic”? Kunt u deze verplaatsen? :wink:

Er zijn (misschien wel meer dan) twee soorten diskettes: 1.4MB en 800kb. Systeem 6.0.3 moet op een 800kb floppie!

Op de installatiefloppy moet wel een basisopstartversie van een system staan, anders doet ie niks. De Mac zal altijd eerst zoeken naar een OS. Kon je die modellen niet met een paar toetsencombinaties opstarten zonder OS?

Ga anders eens kijken op www.lowendmac.com Daar staan enorm veel links naar site's die de oude macs draiende houden. Naar ik meen te herinneren heb je een geformatteerde systeemdiskette nodig, en deze kun je vinden op enkele van die sites. Controleer ook of je harde schijf nog goed is aangesloten, heb dit probleem zelf eens meegemaakt. groeten