Mackie Onyx 1220 + Firewire + Garageband

Hallo,

Na veel wikken en wegen en diverse gesprekken met een geluidstechnicus heb ik besloten mijn Podcasts te gaan opnemen via een Mackie Onyx 1220 met de Firewire kaart.

Heeft iemand dezelfde apparatuur. Het grote voordeel van Firewire is dat alle sporen apart van elkaar kunnen worden ge-edit. Werkt dit ook concreet zo in garageband? Helaas zit er nogal eens een verschil tussen wat zou moeten kunnen en wat je voor elkaar krijgt als alles aangesloten is.

De spullen zijn mij wat te duur om zomaar de gok te nemen.

Wat hebben firewire en het apart kunnen editen van tracks met elkaar te maken? :o

niks..... :lol:

Voor de rest is die Mackie een prima apparaat hoor…

Het lijkt me niet dat je een complete mixer nodig hebt voor het maken van een podcast. Je betaald voor een hoop knopjes die je nooit zult gebruiken. Een mixer is van oudsher bedoeld om te mixen :wink: En juist DAT doeje er dan niet mee want dat doe je in de computer met Garage band. Nou heb ik nooit serieus de moeite genomen om Garage Band te gebruiken, maar ik heb al wel gezien dat je er behoorlijk wat mee kunt. Volgens mij heb je die mixer niet nodig en kan je je geld beter besteden aan een goeie microfoon. In een andere topic heb ik een Spike van Mackie opgezocht en de Saffire van Focusrite. Lijkt me een betere keuze. Een mixer heb je alleen nodig als je met meer dan 2 bronnen tegelijk je computer in wil. Die bronnen "mix" je dan bij elkaar, wat eigenlijk ook jammer is omdat je ze daarna dan nooit meer afzonderlijk van elkaar kan bewerken.

Leonardo,

Als “oude” radiomaker ben ik van plan toch wat Ipod’s over aparte ingangen te zetten om zodoende toch ook zelf live wat te mixen. Het radio of podcastprogramma loopt dan wat beter omdat je dan met je stem kunt anticiperen op de muziek en jingles etc.

Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat je het mixen ook kunt doen met Garageband zelf.

Voor wat betreft het editen van de afzonderlijke sporen het volgende. Tegenwoordig worden ook wel mixers verkocht met een USB uitgang. Deze mixers hebben het nadeel dat ze uitsturen naar 1 stereospoor in tegenstelling tot de firewire mixers. Deze mixers sturen gewoon naar bijvoorbeeld 4 sporen uit als je over 4 sporen opneemt. Dat laatste is natuurlijk veel handiger. Vandaar mijn opmerking.

Die Onyx+Firewire-kaart is niet bepaald goedkoop (minimaal 1000 euro). Je kan ook denken aan een USB of Firewire externe audiobox (+ eventueel een los mixertje). Voor de 500 euro heb je een uitstekende set-up : bijvoorbeeld M-audio Firewire 410 of 1814.

[quote:e9bcac472f="hitcher"]Leonardo,

Als “oude” radiomaker ben ik van plan toch wat Ipod’s over aparte ingangen te zetten om zodoende toch ook zelf live wat te mixen. Het radio of podcastprogramma loopt dan wat beter omdat je dan met je stem kunt anticiperen op de muziek en jingles etc.

Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat je het mixen ook kunt doen met Garageband zelf.

Voor wat betreft het editen van de afzonderlijke sporen het volgende. Tegenwoordig worden ook wel mixers verkocht met een USB uitgang. Deze mixers hebben het nadeel dat ze uitsturen naar 1 stereospoor in tegenstelling tot de firewire mixers. Deze mixers sturen gewoon naar bijvoorbeeld 4 sporen uit als je over 4 sporen opneemt. Dat laatste is natuurlijk veel handiger. Vandaar mijn opmerking.[/quote:e9bcac472f]
Nu berijp ik je. Dan lijkt me die Mackie een leuk ding

Een klein stukje van mijn ervaring wil ik delen op dit forum.

Sinds enige tijd maak ik weer radio voor Free Radio Rotterdam (www.freeradiorotterdam.nl) met de Mackie 1220 + firewire kaart. Ook heb ik een dubbele cd-speler aangesloten + een laptop voor jingles.

Alles werkt echt perfect! Luister maar eens op zaterdag en zondag tussen 15.00 en 16.00 uur naar het resultaat. Er worden voicetracks uitgezonden die na opname nog worden bewerkt met Adobe Audition
om er een vette compressor overheen te zetten.

Voor wie radio en/of podcasts wil maken is deze setup echt een aanrader!!

Hoe verwerkt de mixer het signaal? Wat kun je in en uitsturen, dus van en naar de laptop? Ik dacht namelijk dat je enkel je inputs door kon sturen (onbewerkt) maar wellicht heb ik het mis hoor.

In principe stuur je de inputs naar je laptop als je gebruik wilt maken van de firewire optie in die zin dat je ieder kanaal apart opneemt. Bij deze optie kun je niet schuiven maar gaat alles via de gain op je mengpaneel.

Toch is er een aardige truck. Je kunt namelijk ook een mix opnemen. Alles wordt dan uitgestuurd naar kanaal 17 en 18. Kun je gewoon instellen in je DAW software. Het grappige is dat je nu bewerkt opneemt. Alles uitgeprobeerd en daar reageert hij dus heel goed op! Ik kan dus werkelijk actief met de faders schuiven op alle kanalen, eq instellen etc. Ik heb alleen nog geen externe compressor uitgeprobeerd. Ben benieuwd of dit ook werkt.

Ik heb wel wat ervaring met Garageband. Mijn leerlingen werken ermee. in principe kun je daar prima mee mixen/podcasts mee maken, film muziek etc. Qua effecten is er van alles aan boord. Ruim voldoende om radio mee te maken. Veel met presets en je kunt zelf ook instellen, maar beperkt. Garageband werkt trouwens ook met externe AU plugins. Alles wat je geinstalleerd hebt op je systeem is gewoon bruikbaar in Garageband. (bij mij bijvoorbeeld de waves plugins)

Als je wat meer wilt werkt de interface van GB (die voor beginners juist zo handig is) tegen je: alles (nou ja, veel) kan, maar via omwegen. Op dat moment ben je toe aan Logic (express).