Heeft er iemand ervaring met MacMini hosting? Zoja, welke is de beste?
Welke machine koop ik best?
Is een basismodel met 512 ram voldoende?
Of scheelt het heel veel als ik het beste model neem met 1024 ram?
Heeft er iemand ervaring met MacMini hosting? Zoja, welke is de beste?
Of scheelt het heel veel als ik het beste model neem met 1024 ram?
gelijk 1024 natuurlijk
[quote:1559662686="wout"]Heeft er iemand ervaring met MacMini hosting? Zoja, welke is de beste?
Of scheelt het heel veel als ik het beste model neem met 1024 ram?[/quote:1559662686]
Koop een 2e hands Pentium 3 en je bent klaar.
windows?!
@ DonJoe: waarom???
Als je alleen maar je eigen site wil hosten dan lijkt me een 512 wel zat. Die staat een groot deel van de dag helemaal niks te doen. Alleen als je ook nog eens een heleboel mail en zwaardere webdingen op gaat draaien (databases en zo) dan is een beetje meer geheugen aan te raden. Verder kun je toe met de simpelste versie. Voor alleen een webserver hoef je ook zeker niet OSX-server te kopen. DIe heeft veel te veel toeters en bellen die in de standaard OSX niet zitten maar eenvoudig zijn te installeren.
wat wil je gaan hosten? wil je mysql gebruiken (osx & mysql zuigt)? etc
op een pentium kan je ook linux draaien natuurlijk
[quote:5f9296f05a="lowfi"]wat wil je gaan hosten? wil je mysql gebruiken (osx & mysql zuigt)? etc
op een pentium kan je ook linux draaien natuurlijk ;)[/quote:5f9296f05a]
Op een MAc kun je ook Linux draaien natuurlijk. SQL en OSX zuigt alleen maar als je de boel zwaar belast. Een site met een simpele SQL database is niks mis mee. Daar mee kom je echt niet aan de grenzen…
stuur HS-L een berichtje zijn sites draaien ook op een macmini
Mijn laatste thuisserver was een Mac 9600 met een G3 kaartje (300 MHZ) een SCSI 10Gb harddisk en 350MB geheugen. Draaide OSX (via XPostfacto) en deed dat zonder enig probleem.
De hardware-eisen voor webhosten zijn echt zo hoog niet.
Ik wil nu gewoon een eigen webserver om alle sites van klanten te gaan hosten. Momenteel staan die hier en daar een beetje.
Ik geloof dat ik toch maar de snelste ga nemen met het meeste ram.
BlueTooth, Airport en een Superdrive zijn sowieso al overbodig.
Dus kan er wat meer geïnvesteerd worden in andere zaken.
Iemand een suggestie voor een colocation provider?
Als je echt wil gaan hosten op colo kun je beter een dedicated server kopen. Gewoon Linux die meedraait in de backups en het technisch onderhoud doet het colo bedrijf dan. Een mini is dan amper voordelig. Je hebt weinig aan OSX als het op afstand draait, voor meerdere sites moet je OSX helemaal met het handje configureren of toch OSX-server er op zetten. Kortom: weet waar je aan begint.
En anders: http://www.macminicolo.nl/
[quote:ca09d64ca3="Deskman"][quote:ca09d64ca3="lowfi"]wat wil je gaan hosten? wil je mysql gebruiken (osx & mysql zuigt)? etc
op een pentium kan je ook linux draaien natuurlijk ;)[/quote:ca09d64ca3]
Op een MAc kun je ook Linux draaien natuurlijk. SQL en OSX zuigt alleen maar als je de boel zwaar belast. Een site met een simpele SQL database is niks mis mee. Daar mee kom je echt niet aan de grenzen…[/quote:ca09d64ca3]
ja dat weet ik. maar in de startpost staat helemaal geen info wat ie wil. vandaar…
ik heb trouwens een 1,42 gekocht waar ik gelijk 1GB RAM in gegooid heb. en ik heb er MacOSX-server opgezet. De standaard MySQL in dat pakket zuigt inderdaad, dus die heb ik door een expert opnieuw laten compilen.
verder is het heel makkelijke om mail en sites te regelen via dit apparaat.
ik gebruik hem voor verschillende dingen:
Maar het is niet dat je de helft van de tijd bezig bent hem te onderhouden toch? Gewoon deftig opzetten en af en toe updaten of niet?
zelfs dat updaten is niet altijd nodig.
(nou doe ik dat wel)