Macmini Vs Powerbook G4 TI

ik wil graag advies van jullie ik doe veel videobewerken en photoshoppen op mijn macmini 1,25 met 512geheugen maar ik wil meer, nu heb ik als optie dat ik kan ruilen tegen een 1jaar oude powerbook g4 ti 867mhz

is dit een goede ruil tegen over de mini, ik wil echt graag de powerbook omdat ik nooit op een plaats werk. en steeds slepen met de mini is ook niet handig, maar kwa snelheid zit ik dan op hetzelfde niveau of ga ik hierop achteruit als ik de powerbook neem

Een 1 jaar oude TI (titanium??), kan alleen een Alu zijn, of hij is redelijk wat ouder dan 1 jaar!!!

Dit is een niet al te makkelijke stelling, maar als de Powerbook nog in deftige staat is zou ik het mss wel overwegen...

867 MHz is in september 2003 "discontinued"......

De macmini zal toch wel een stukje sneller zijn hoor. zoek effe wat benchmark tests van beide machines. Voor de portabiliteit is ook wat te zeggen.

voor info over de verschillende macs http://www.mactracker.ca/

Als je op http://ladd.dyndns.org/xbench/ kijkt halen 867MHz PowerBooks scores tot 100, Mac mini's van 1,25GHz starten vanaf 100.

De Mac mini is toch een stuk sneller hoor!

maar die snelheid , is het wel echt te merken op de powerbook (nooit eerder op gewerkt maar ik hoor zoveel goeds erover) of zal de powerbook het toch wel trekken als ik max aan geheugen erin prikt

Lekker videobewerken is een beetje 'n no go op een laptop, wegens de HD. De datarate is vrij laag, en de capaciteit vaak ook. (30 gb oid voor die PB?)

Renderen op een laptop is ook al niet aan te raden, het ding vreet energie (±95% cpu load), en die 867 mhz draagt er ook niet echt aan bij. Een Mini zal wel sneller zijn.

Voordeel is de portability natuurlijk, voor kleine producties op locatie is het natuurlijk ideaal. Maar als je lekker thuis wilt editen zou ik geen laptop nemen.

Beeldbewerken is 'n ander verhaal, da’s op zich wel prima te doen, al prefereer ik daarvoor alsnog het beeldscherm van 'n normaal kaliber.
Op m’n werk heb ik/we zo’n zelfde 867 TiBook, en die werkt best prima met CS, QXP etc.

't Is maar net wat je zelf wilt, maar op snelheid ga je er sowieso merkbaar op achteruit.

mac mini is een heel stuk sneller in dit geval, zelfs qua interne architectuur,ik zou het nooit in m'n hoofd halen.

ik wilde een vergelijking voor je maken, maar die is te groot om nu op te gaan schrijven, maar een korte samenvatting:
bij de mac mini is: cache is 200% groter, interne bus snelheid is 125% sneller, max aantal ram is 150%groter, ik dacht zelfs dat de pbookTI een 2x agp bus heeft en de macmini 4x. video kaart is ook stukken sneller

ik zou het wel weten, ik zou m’n pbook wel ruilen tegen die macmini!
(niet ruilen dus! die mac mini)

:smiley:

Volgens mij is de mini lichter dan de powerbook! Is immers een broodtrommel. Wanneer je redelijk vaste flexibele plekken hebt met goede schermen: Mac Mini houden. Je powerbookscherm is nu niet het meest handig voor goede kleurbeoordeling in Photoshop. De HD zal niet veel verschil uitmaken: allebei 2,5 inch lage toeren drives.

bob ross > beide machines (mac mini) en (pbook ti) hebben 40 gb standaard. (tenzij je het grotere model mac mini hebt)

en de snelheid van beide schijven is ook 4200 rpm (tenzij je de 5400 rpm versie van de grote mac hebt) en die snelheid valt ook nog wel mee, als je het daarvan moet hebben met photoshoppen zit je al in de penarie dan heb je veel te weinig ram onboard!

maar de complete bus architectuur (het belangrijkste in dit geval voor photoshop bewerkingen) is stukken sneller op de mac mini.

hoeveel ram heeft die mini van je?

Volgens mij is niet de hele busarchitectuur anders, alleen die van het type RAM. In de powerbook is het 133 MHz SDR-SDRAM, in de mac mini 333 MHZ DDR-SDRAM. De bandbreedte van het geheugen in de mac mini is daardoor ongeveer een factor 5 groter. En dat maakt veel verschil, zeker in geheugenintensieve prog's als photoshop.

De Powerbook heeft dan wel maar de helft L2 cache, hij beschikt wel over 1 MB L3 cache, wat het verschil in L2 cache (meer dan?) goed maakt.

Ik zou het niet doen, die mini ruilen.

macmini is niet echt voor het tekenen als ik aan tekenen of designen dan leg ik meestal een link mer powermac of powerbook dus ik zou die powerbook nemen!!

Die genoemde powerbook is veel ouder dan 1 jaaar hoor, en veel trager dan de Mac mini. Als je veel videobewerkt ga je dus nu veel langer wachten als hij moet renderen.

Diegene die met jou wil ruilen heeft dat ook wel door denk ik. Waarom wil iemand een PoBo van €1500 ruilen voor een Mac mini dan?

is een pbook ti 1500 euro waard dan?

oorspronkelijke nieuwwaarde?

Nee ik heb over nagedacht en de ruil gaat lekker niet door, ik heb die extra snelheid toch meer nodig dan mobiliteit. ik koop wel 2e hands een powerbook erbij

goede keuze 8)