macOS 11 (Big Sur) ervaringen

Nou, daar was ie dan, het langverwachte Big Sur. Met z’n nagelnieuwe gebruikersinterface en z’n kekke icoontjes. Ik ben wel eens benieuwd naar de ervaringen met macOS 11. Zelf heb ik er een halve dag mee gewerkt, maar het lijkt me nog niet af (bijvoorbeeld: sommige programma’s resetten telkens opnieuw het formaat van het venster, zoals Apple Kaarten en Foto’s). Dat ik die nieuwe, kekke icoontjes niet lust, heb ik al een keer teveel geventileerd, over smaken valt sowieso toch niet te discussiëren.

Het goede nieuws: behalve $25 Little Snitch upgrade werkte alles gewoon. De geïntegreerde schakelaars in de systeembalk zijn handig en besparen veel losse icoontjes.

Het slechte nieuws: Ik vind spotlight achteruit gegaan, de systeembalk standaard onleesbaar, de titelbalken in Finder-vensters stonden vol met vraagtekens van dingen die het daarvoor wel deden en die ik moest herstellen.

Overall: ik had niet zonodig hoeven upgraden en voel me momenteel slechter af dan daarvoor.

<p class="cite">Alexander Henket op 15 november 2020 om 11:44</p> Overall: ik had niet zonodig hoeven upgraden en voel me momenteel slechter af dan daarvoor.
Je hebt een upgrade uitgevoerd vanuit Catalina, begrijp ik? Dat doet ik dan weer vrijwel nooit, altijd een clean Install. Maar da's dan weer de purist in mij die te vaak het tabula rasa principe hanteert.
<p class="cite">Matador op 15 november 2020 om 11:46</p>
<p class=”cite”>Alexander Henket op 15 november 2020 om 11:44</p> Overall: ik had niet zonodig hoeven upgraden en voel me momenteel slechter af dan daarvoor.
Je hebt een upgrade uitgevoerd vanuit Catalina, begrijp ik? Dat doet ik dan weer vrijwel nooit, altijd een clean Install. Maar da’s dan weer de purist in mij die te vaak het tabula rasa principe hanteert.
En dan, zet je alle foto's instellingen, bladwijzers handmatig weer terug na de clean install?

Werk met plezier en zonder problemen macOS11. Het installeren ging zonder problemen en erg vlot. Alle programma’s werken.

Deze is ook lekker … de selectiekleur rood in Agenda.app als je een uitnodiging selecteert contrasteert zodanig met de Accepteer/Weiger/Misschien knoppen dat je ze nauwelijks kunt zien. Sowieso die dieprode standaardselectiekleur … dat wil je toch niet?

<p class="cite">MagicMouse op 15 november 2020 om 14:24</p>
<p class=”cite”>Matador op 15 november 2020 om 11:46</p>
<p class=”cite”>Alexander Henket op 15 november 2020 om 11:44</p> Overall: ik had niet zonodig hoeven upgraden en voel me momenteel slechter af dan daarvoor.
Je hebt een upgrade uitgevoerd vanuit Catalina, begrijp ik? Dat doet ik dan weer vrijwel nooit, altijd een clean Install. Maar da’s dan weer de purist in mij die te vaak het tabula rasa principe hanteert.
En dan, zet je alle foto’s instellingen, bladwijzers handmatig weer terug na de clean install?
Die lopen over iCloud.

Alles werkt hier , lijkt het . 1 ding wil niet lukken : afbeeldingen delen met  tv

Heeft iemand BS geüpdatet en voorvertoning en Garmin Bascamp werkend?

Gisteren avond geïnstalleerd, tot nu toe geen problemen en Adobe Creative Cloud pakket werkt ook zonder problemen!

@Metssr. Start Garmin Basecamp niet meer op, of werkt het heel traag? Als het laatste het geval is, dan kun je proberen om de weergave van de kaart in 3D te zetten, dan schijnt het redelijk normaal te werken.

https://forums.garmin.com/apps-software/mac-windows-software/f/basecamp-mac/236225/runs-extremely-slow-in-big-sur

<p class="cite">Ome Kor op 16 november 2020 om 15:30</p> @Metssr. Start Garmin Basecamp niet meer op, of werkt het heel traag? Als het laatste het geval is, dan kun je proberen om de weergave van de kaart in 3D te zetten, dan schijnt het redelijk normaal te werken.

https://forums.garmin.com/apps-software/mac-windows-software/f/basecamp-mac/236225/runs-extremely-slow-in-big-sur

Bedankt Ome Kor. Ik denk dat ik nog even met Big Sur wacht.

Probleem 1. Zoeken in Mail. Heel veel gezeik met slimme mailboxen in Mail. Werken niet of onbetrouwbaar, en naar mijn gevoel ook traag.

Probleem 2. Zoekrakende vensters. Moet je terug zien te vinden via Mission Control, en dan maar zien of je ze terug in beeld kunt krijgen. Heel vreemd.

Ik heb zojuist Big Sur geïnstalleerd op een externe USB-3 schijf.

Installatie verliep probleemloos op mijn iMac 27 late 2015.

Ik heb een hele reeks programma’s uitgeprobeerd en tot nu toe loopt alles zoals gewenst en Big Sur werkt m.i. veel sneller dan Catalina.

Mijn enige (persoonlijke) opmerking is dat kaarten er in de vroegere versies veel beter uitzag.

Vervolg bij vorig bericht : alles werkt nog steeds normaal maar ik zie nu dat er in “schijfhulpprogramma” bij Big Sur weer een nieuwe partitie-indeling is.

Indeling van de APFS partities :

Mojave - 1 lijn ( systeem + data) = normaal

Catalina - 1 lijn voor gegevens en 1 lijn voor systeem = normaal

Big Sur - 1 lijn voor gegevens(data) en 1 lijn voor systeem die echter een onderlijn heeft com.apple.os.update + lang nummer (Systeemomomentopname)

Is dat de normale (nieuwe) indeling bij Big Sur ? Of zit er iets fout bij deze indeling ?

Zoals reeds gezegd , alles werkt normaal en volgens mijn gevoel zelfs vlotter dan bij Catalina en ook de installatie verliep zonder enig probleem.

Hierbij een schijfhulpprogrammaoverzicht :

Is normaal

Hoi, ik heb de update gedaan maar sindsdien loopt ie vast als ik inlog. Soms zie ik de menu balk niet, soms is m’n achtergrond vergroot en blijft het muis icoontje met dat gekleurde rondje draaien. Ik kan helemaal niks doen. Ook geen appeltje of Finder of iets links bovenin.

meerdere keten opnieuw Big Sur geïnstalleerd via computer opstarten en bij appeltje meteen cmnd + R ingeduwd en Big Sur opnieuw geïnstalleerd, maar niks werkt.

iemand? Wil niet opnieuw m’n schijf formatteren want dan moet ik alle programma’s etc En instellingen er weer opzetten.

driedubbele post

@ Mgaav

Mijn advies komt natuurlijk te laat maar waarom updaten gebruikers altijd onmiddelijk na het uitkomen van een nieuw systeem over hun bestaande werksysteem heen , met soms moeilijk omkeerbare gevolgen.?

Ik doe ook altijd direct een update , om het nieuwe systeem te bestuderen en om uit de altijd op het forum komende ervaringen van anderen te leren , maar altijd over een image van mijn bestaande systeem heen en op een aparte partitie of schijf.

Je neemt geen risico want je kunt altijd terug opstarten met je bestaande systeem en daarmee verder werken.

Kan iemand iets vertellen over Final Cut Pro in Big Sur? Geen problemen mag ik hopen.