macOS 11 (Big Sur) ervaringen

Ik begin er (nog) niet aan vanwege verontrustende berichten over de privacy van Big Sur:

https://www.youtube.com/watch?v=SAFaipfXN_0

Goed zo. Ga ik even een YT filmpje voor je opzoeken waarom je je niet moet laten inenten tegen covid-19.

Precies de reactie die ik zou verwachten op een forum vol met Mac fans :slight_smile:

Gast, er is hierover allang het e.e.a. gepubliceerd en gediscussieerd, op dit forum en -vooral- elders. En dan kom jij met zo’n videootje aankakken.

Maar uiteraard mag je Big Sur overslaan; who cares.

Sorry dat ik op je lange tenen ben gaan staan hoor :slight_smile:

Misschien kan je je nog nuttig maken door linkjes te plaatsten naar de betreffende topics voor degenen die niet het hele forum doorlezen

<p class="cite">GoeieDag op 19 november 2020 om 23:36</p> Goed zo. Ga ik even een YT filmpje voor je opzoeken waarom je je niet moet laten inenten tegen covid-19.
Daar weet ik wel wat van! Covid 19 , 20 , 21 vaccinatie kun je gerust nemen ! :D Kan iemand mij dan in elk geval vertellen of fotodeling via systeemvoorkeuren wel werkt bij hem hem of haar? Dus : Delen --->thuisdelen en mediadelen aan. Tot hier gaat alles nog goed. Dan: Deel foto's met Apple TV ---> kies en dan is alles grijs . Ik kan niets kiezen. Zie wel de lijst van mijn mappen, binnen mijn Afbeeldingen .

Groet en dank alvast1

Lucide-B op 20 november 2020 om 02:43

Misschien kan je je nog nuttig maken door linkjes te plaatsten naar de betreffende topics voor degenen die niet het hele forum doorlezen.

Je bedoelt: ‘ik ben te lui om even te zoeken’?!

Doe verder geen moeite:

Nieuwsartikel: Apple als ‘Big Brother’? Of valt het allemaal wel mee?

Forum: Apple spioneert dus toch… privacy? My ass!

Etc.

Wat komt er na Big Sur?

Misschien dat ik tegen die tijd eens ga denken over een vervanger van mijn Mojave. . :slight_smile:

@Goeiedag kunt u misschien gewoon zakelijk antwoorden geven ipv een vraagsteller te gaan diskwalificeren. Ik ervaar dit als erg kleinerend en onvriendelijk. Sorry maar dit moest ik even kwijt.

Nu even een vraag, misschien weet u waarom mijn iOs hier niet een punt achter een zin zet als ik 2x snel op de spatie klik?

Onderwerp van dit draadje gezien Metssr? Moest ik ook even kwijt.

<p class="cite">Antwoordapparaat op 20 november 2020 om 10:02</p> Onderwerp van dit draadje gezien Metssr? Moest ik ook even kwijt.
?
<p class="cite">KarelWillem op 20 november 2020 om 09:06</p> Wat komt er na Big Sur?

Misschien dat ik tegen die tijd eens ga denken over een vervanger van mijn Mojave. .:)

De opvolger van Big Sur zal nog meer restricties hebben. Na iedere update wordt de bewegingsvrijheid van de gebruiker een stukje verder ingeperkt. Ik werk nu met Catalina en daar kan je bijvoorbeeld al de hosts file niet meer bewerken. Iets wat ik voorheen altijd deed om op systeem niveau sommige ongewenste servers te blokkeren.

Ik zie alleen wat cosmetische veranderingen in vergelijking met Catalina. Begrijp dus niet waarom deze update zo spectaculair is. Wat ik vervelend vind is dat als ik iets selecteer in de menubalk het geselecteerde zo lichtgrijs is in vergelijking met de rest dat ik steeds goed moet kijken of het wel geselecteerd is. Een ander iets zijn de geluidseffecten (bij de mededeling dat ik mijn muis moet opladen, hoor ik iets dat lijkt op de sirene van het maandelijkse luchtalarm). Overigens wordt het tijd dat Apple iets doet aan het opladen van de muis. Ik kan hem tijdens het opladen niet gebruiken en moet tijdelijk overschakelen op een oude muis met draad. Bizar.

Lucide-B op 20 november 2020 om 13:46

Ik werk nu met Catalina en daar kan je bijvoorbeeld al de hosts file niet meer bewerken.

Niet waar, kan gewoon.

Kan niet gewoon. Voorheen wel maar nu alleen via een ‘work-around’.

Laurensblom op 20 november 2020 om 15:16 Ik zie alleen wat cosmetische veranderingen in vergelijking met Catalina. Begrijp dus niet waarom deze update zo spectaculair is....
Het is natuurlijk vooral de ondersteuning van de M1-chip en het volledig over gaan naar 64-bits. Dus in die zin is het een zeer belangrijke update.
<p class="cite">Laurensblom op 20 november 2020 om 15:16</p> Wat ik vervelend vind is dat als ik iets selecteer in de menubalk het geselecteerde zo lichtgrijs is in vergelijking met de rest dat ik steeds goed moet kijken of het wel geselecteerd is.
Heeft dat niet gewoon te maken met de geselecteerde Markeringskleur in Systeemvoorkeuren -> Algemeen?

<p class="cite">Lucide-B op 20 november 2020 om 16:56</p> Kan niet gewoon. Voorheen wel maar nu alleen via een ‘work-around’.
Dat is op zich niet slecht. Je moet een onderscheid maken tussen de gebruiker die gewoon z'n laptop wil openklappen en aan de slag gaan en de power-user (al dan niet zelfverklaard), die graag overal controle over heeft en diep in het systeem duikt. Apple mikt al langer dan vandaag op de eerste categorie gebruikers.

Overigens heb ik Big Sur ondertussen ook geïnstalleerd op mijn iMac (2017). Ik kan wel een lijstje maken met kleine ergernissen, maar drama’s heb ik nog niet gezien. Voorbeeld van zo’n vreemd gedrag dat tot ergernis leidt: het drag-and-droppen van foto’s op een conversatie in Berichten. Moet ik iedere keer twee à drie keer proberen, maar niet bij elke conversatie. En als ik er niet zelf .jpg achteraanzet, dan gebeuren er vaak ook vreemde dingen.

Die kleine ‘ergernissen’ waren toch een stuk zeldzamer een tijd terug. ‘It just works’ wordt ook zo’n slogan uit vervlogen tijden als het zo doorgaat.