MacOS 9 slipstreamen met 9.1

Ik heb een MacOS 9 cdrom en een iMac G3 op de kop getikt die alleen wil opstarten met MacOS 9.1 en hoger. Dus ik heb de update van MacOS 9.1 gedownload bij Apple, maar da's een update en van een update kan ik niet een schoon systeem installeren. Dus mijn vraag is eigelijk redelijk simpel: net zoals je voor Bootcamp XP met SP2 kan slipstreamen, is er een mogelijkheid om OS 9.0 en 9.1 te slipstreamen? Google leverde me niks concreets op, net als de zoekfunctie hier (alleen Bootcamp dingen...).

Mijn dank zou groot zijn 8)

(D’r staat trouwens ook OSX 10.3.9 op die iMac, maar het is altijd handig om een opstart-cd te hebben van OS9…).

Ik geef je weinig kans. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Ik zou verder kijken naar een 9.1 installatie cd.

Nee hoor, je moet gewoon een OS-9.1 of 9.2 opstart-cd hebben waarvan je kunt installen.....

Er is nog een tweede mogelijkheid natuurlijken dat is die iMac in de target-mode aan een andere mac hangen en dan kijken wat er op de disk staat en evt. repareren…

Ik lees net dat je er wel 9 op kunt zetten. Die dat eerst en start dan in targetmode op om de update via een andere mac er overheen te knallen. Dat moet wel gaan..... :wink:

Ok bedankt :) Ik zal 's gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ik kan de iMac inderdaad in target mode hangen, maar m'n MacBook kan niks aanvangen met MacOS 9 dan weer... Maar in elk geval bedankt voor de moeite.

Ik zit nou nog ff te kijken maar het is toch erg simpel. Je zet OS-9 op de iMac. Daarna zet je er gewoon de gedownloade 9.1 overheen. Daar heb je als update echt geen cd voor nodig.

Het punt is: ik heb een cdtje van MacOS 9.0 en daar weigert de iMac van op te starten. Er staat nu ook OSX 10.3 op en bij Opstartschijf kan ik gewoon de OS9 cd selecteren, ook als ik met ALT ingedrukt opstart. Volgens mij komt dat omdat deze iMac (tis een 500 MHz indigo) geleverd met niet minder dan MacOS 9.1 . Als ik MacOS 9.0 er op zou kunnen krijgen is het inderdaad een koud kunstje om te updaten naar 9.1 en verder.

Nu staat d’r ook al Classic op van de vorige eigenaar (OS 9.2.1 om precies te zijn). Dit werkt verder prima, maar ik wil graag beide besturingssystemen schoon erop zetten. Ik heb d’r wel cdtjes bij die bij deze iMac horen (schijnt) maar dat zijn 2 upgrade cd’s - van OS 9.2.1 en OSX 10.1, die dus allebei een oudere versie vereisen.

Dat gaat maar op 1 manier en dat heb ik met mijne Pismo ook jaren zo gehad. 2 partities maken op de drive eerst OS-9 op de ene partitie en de update naar 9.1 daarna OS-X op de andere partitie zetten.

Dan kun je switchen naar welke je wilt om op te starten.

Ok, en dan krijg ik OS 9.0 d'r op door vanuit de huidige Classic die setup te draaien ofzo...?

Nee... door eerst de schijf helemaal te wissen en er dan 2 partities op te zetten.

Maar hoe moet ik OS9 er op krijgen als dat ding niet wil opstarten vanaf de OS 9 cd? Ik kan het niet installeren vanuit OSX omdat 'ie dan weer om Classic vraagt :wink:

Omdat je eerst OS-X moet wissen. Andersom gaat namelijk wel goed.

Ik heb nu 2 partities aangemaakt. 1 van 2 GB en 1 van 18 gig voor OSX. Beiden zijn geformatteerd als HFS+ Journaled en hebben OS9 opstartbestanden erbij staan (vinkje aangezet). OS9.0 CD d'r opnieuw in, krijg ik het icoontje dat 'ie geen opstartschijf kan vinden. Ook met ALT ingedrukt komt 'ie met geen enkele opstartbare schijf. Gek genoeg gaf 'ie in OSX wel aan dat 'ie van deze schijf zou moeten kunnen opstarten. Dus hoe het zit...?

Sorry, maar OS-9.0 kan niet op "journaled"... die moet je dus ff wijzigen.

Maar zou 'ie dan niet dan eerst van de cd-rom moeten opstarten om vervolgens aan te geven dat 'ie niet geïnstalleerd kan worden op de hardeschijf...? Ik bedoel, hoe kan dat ding nou weten hoe de hardeschijf is ingedeeld als 'ie de setup niet eens wil starten?

Is jouw cd-rom van OS-9 dan wel OK?

't Staat op een Rewritable en zou een Engelse retail versie moeten zijn, maar nogmaals: de versie die bij deze iMac werd meegeleverd was 9.1 . Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Natuurlijk niet. Maar als je echt problemen hebt kan ik je wel een cd lenen met een engels systeem 9.1 erop, waarmee je wel kunt opstarten. Maar mischien zijn er hier wel meer die je kunnen/willen helpen met zo'n cd terijl ze dichterbij wonen?

Da's vriendelijk :) Opzich is het niet zo'n punt, OSX staat d'r prima op nu en ik heb een backup van Classic, maar het zou misschien handig zijn in het geval dat... Maar goed. Ik zou ook zo snel niet weten wie er hier in de buurt een OS 9.1 cd heeft en die aan mij wilt uitlenen 8)