macOS installeren lukt niet

hallo,

Allereerst, ik lees al een tijdje mee, maar had nooit een account. Ik heb nu een issue waar ik niet uitkom, dus tóch een account aangemaakt om mijn vraag te kunnen stellen. alvast bedankt dus voor zover.

Ik heb een MacBook Air (Model A1466) uit, ik vermoed 2011/2012. Een oudje, maar ik zou hem graag nog werkend hebben…

Echter daar gaat het mis.

De macbook bevat een 256GB SSD, maar op de een of andere manier pakt de macbook deze niet meer op.

Ik heb het volgende reeds geprobeerd:

• Bij aanzetten krijg ik in eerste aanleg het OSX-Hulpprogramma
  • Vervolgens klik ik op “Installeer OSX opnieuw”
  • dan begint de macbook met het installatieprogramma voor “El Capitan” (Ik weet het, zo oud is ie al)
  • Ik geef aan op welke schijf deze geinstallleerd moet worden
  • en krijg een foutmelding
  • vervolgens ga ik naar “schijfhulpprogramma”
  • wis ik de schijf waarop ik MacOS wilde installeren
  • En ga ik opnieuw MACOS installeren.
  • Dit keer krijg ik de melding dat extra onderdelen gedownload worden en de computer automatisch opnieuw wordt opgestart.
  • Wanneer de computer klaar is met downloaden en opnieuw opstart, krijg ik een knipperende folder, met vraagteken erin.

overigens krijg ik vlak voor ik deze knipperende folder krijg, nog een “crashmelding”, die eindigt met “Thread 4 crashed”. Zegt mij niet zo veel…

Wat heb ik verder zelf nog geprobeerd?

• Opgestart met de option key ingedrukt, krijg vervolgens melding dat “installeren: ongeveer XX minuten resterend”. Wordt verder niet geinstalleerd.
  • hierna krijg ik alleen nog een zwart scherm, als ik dan 10 sec. de powerknop indruk, de opstart-chime. Als ik dan Option-key indruk krijg ik wél een opstartschijf keuze.
    • opties die ik hier heb is “os X installer” en “herstel-10.11.5”. Mijn main-harddisk komt hier niet in naar voren
    • klik ik dan op “de OS-X Installer”, kom ik weer in hetzelfde scherm (installeren: ong. XX minuten resterend) waarna het scherm weer zwart wordt…

Ik hoop dat ik mijn issue zo goed als mogelijk heb uitgeschreven. Ik weet nl even niet zo goed wat te doen. NIeuwe SSD erin kan niet, want dat kan alleen als je High-Sierra hebt/had draaien, en dat heb ik klaarblijkelijk niet. Ik las iets van een SSD-kabel vervangen? Ik weet echter niet welke kabel ik dan moet hebben…
zijn er nog (softwarematige) mogelijkheden om uit te proberen of te doen, waarmee ik kan proberen deze mac weer tot leven te wekken? of is de SSD / SSD-Kabel kapot en moet die eerst vervangen worden?

Is die SSD een interne disk of een externe disk (of bijgeplaatst als 2e interne disk)?

dit is de interne disk

Dat A1466 zegt niet zo veel. Je kunt beter het MacBook ID geven, bijvoorbeeld: MacBookAir5,2

https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=A1466

Jazeker. Je kunt een bootable USB stick maken met de macOS Installer, handmatig, of via https://diskmakerx.com/

Die kun je op een andere Mac aanmaken (van jezelf, of van een buurman, vriend, collega etc)

Ik heb geprobeerd een bootable disk te maken met El Capitan, maar dat lukte helaas niet. (zowel de .DMG als de .PKG werden door DiskMaker X 6 niet geaccepteerd helaas). HIerna heb ik geprobeerd de disk te maken met high-sierra. Dit lukte uiteindelijk wél, maar toen ik de macbook air hiermee opstartte (en de mac begon met installeren), kreeg ik melding dat op deze mac high-sierra niet geinstalleerd kon worden :expressionless: (com.apple.osinstall fout -3).

wat kan ik nog meer proberen? of zijn er andere programma’s waarmee ik mogelijk de boot-disk el capitan kan maken? of doe ik iets fout met het maken van deze bootdisk?

Vertel nog even welke Mac je precies hebt.

MacBook Air A1466

De MacBook Air A1466 is uitgekomen in 2012 en is standaard voorzien van een dual core processor met 4 GB werkgeheugen, wat niet geüpgraded kan worden. De opslag bestaat uit flash opslag met een capaciteit van 128 of 256 GB. Dit alles is verpakt in een zeer dunne behuizing die maar 1.3 kilogram weegt. Het 13 inch scherm heeft een resolutie van 1440 x 900 en is een TFT paneel. Ook het toetsenbord is in zijn geheel verlicht.

Heb je hier ook al gekeken?

Er is een bekend probleem met el captain dat het herinstalleren op je HD niet lukt en dat probleem is nogal cryptisch omschreven en het duurde bij mij ook enige tijd voor ik de oplossing had !
Verander de datum op je MacBook Air naar het jaar van waarin EL Capitain is uitgebracht dus oktober 2015 ! bij mij werkte dat goed ! succes ermee

daarin staat wel een heel belangrijk onderdeeltje:
“U maakt het opstartbare installatieprogramma vanuit deze app, niet vanuit de schijfkopie of het .pkg-installatieprogramma”. Ik ga éérst het “datum” trucje proberen, en als dat niet lukt, heb ik hier een manier om het nogmaals te proberen!

THnx all tot zover. Helaas nog géén geluk:
via externe USB el-capitan installeren geeft ook foutmeldingen, datum omzetten naar oktober 2015 hielp helaas ook niet

voor wat betreft wélke macbook air het is, voor zover ik in de specs terug kan halen is het deze:
https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbook-air-core-i5-1.6-13-early-2015-specs.html

deze voor zover ik het terug kan halen: MacBook Air "Core i5" 1.6 13" (Early 2015) Specs (Early 2015, MJVE2LL/A*, MacBookAir7,2, A1466, 2925): EveryMac.com

Misschien wel handig om te noemen wat voor foutmeldingen dat je krijgt.

Ik heb het zelfde probleem echter vindt mijn macbook air uit 2015 mijn schijven niet bij de vraag “Selecteer de schijf waarop u OS X wilt installeren”. Heb de schijf reeds via Schijf EHBO laten controleren en herstellen. En nu?

@Erik Heb je je interne schijf gewist als je vanaf een USB stick of andere disk bent opgestart?

Ben nog niet helemaal bekend in MacOs. Ik heb mijn ssd gewist om alles opnieuw schoon te krijgen, om zodoende een frisse start te gaan maken. En ik wilde de Big Sur opnieuw laden.

EDIT
okay, i’m dumb… ik heb gewoon een andere USB geplaatst, tuurlijk kan ik het dan wel opslaan en overzetten …zucht

Hierbij de crashlog:
installatie logbestand 13 september 2021 D.Dubbeldam

ik heb ondertussen beide gedaan… maakte bij mij geen verschil

is er iemand die nog enig idee heeft? of wordt dit een gevalletje: “enkeltje afvalverwerking”?