MacOS X op iBook 300 Mhz?

Ik hoor om me heen wat tegensctrijdige verhalen. Kan MacOS X nu wel of niet gedraaid worden op een iBook van 300 Mhz? De iBook is bedoeld om te internetten.

Alvast bedankt voor de suggesties!

Marco

Ik zou geen OS X op een iBook 300 Mhz draaien. Ik heb zelf nog een iBook met systeem 8.6 op ADSL, en dat internet als een speer.

Ik heb hier 10.3.4 op een iBook 300,met 160 MB geheugen en internetten via de kabel(wanadoo easy) gaat prima,ook e-mailen,tekstverwerken e.d. gaat vlot.

Ik heb wel alle overbodige zaken zoals talen en chinese lettertypen uitgevinkt bij de installatie.
Uiteindelijk kwam ik op ruim 1 GB schijfruimte voor het systeem,en heb ca 1.5 GB vrije ruimte op de harddisk.
OSX gebruikt namelijk schijfruimte als tijdelijk geheugen,dus als ik documenten heb aangemaakt schrijf ik die over op mijn G4.

Maar voor overige zaken is je iBook dan wel knock out.

Ik zou ook geen OSX zetten op een iBook 300. Ik heb hier een iBook 500, daar draait momenteel Panther op, maar ik ben absoluut niet geheel tevreden over de snelheid. Panther is weliswaar sneller dan zijn andere OSX voorgangers, maar voldoende is het nog steeds niet. Ik heb er 640 MB geheugen in zitten, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb in ieder geval al wel besloten dat zodra er een andere mac bij is, dat Panter er vanaf gaat en dat ik dan terugga naar OS9. Voor de iBook dan tenminste.

Ik heb een ibook (clamshell, 320 mb) die is wel 366 mhz, maar voor internetten vind ik hem snel genoeg. Ik heb ook de extra talen e.d. niet geinstalleerd, maar ik draai wel soms adobe-cs erop. Oke het werkt niet helemaal lekker, maar als ik ff iets kleins moet doen, dan werkt het heus wel. Ik heb ook een iMac 233 mhz en daar draait ook osx.3.4 op. Voor internetten kan het wel, maar het kan altijd beter...

Ik had een iBook 300 en had Jaguar er op geinstaleert (ik heb hem vorig jaar verkocht toen Panther er nog niet was) Het ging sneller als op mijn iMac DV 400. Maar ik liep wel steedts tegen het videogeheugen en de schijfruimte aan. Ik kon The Sims Vacaiton er niet op draaien en de "flurry" screensaver van OS X is ook heeel sloom. Maar internetten en teksverwerken ging geweldig. (ook 160MB)

Ik heb hier ook OS X 10.3.4 op m'n iBook 300 MHz met 160 meg aan geheugen draaien. Het is natuurlijk niet het snelste, maar ook weer niet extreem traag. Dus voor internet, email en tekstverwerken is dit ruim voldoende.

Chinese lettertypes e.d. heb ik niet geïnstalleerd.

Met classic en 160 Mb RAM kan je internetten, en daarnaast nog PhotoShop, Illustrator, InDesign en andere kleine programmaatjes gebruiken. Van de 3 Gb HD wordt 270 Mb ingenomen door het systeem. Voor eigen werk blijft zo'n 1,8 Gb over.

Als je niet anders weet, dan klopt het helemaal dat je het niet extreem traag zult vinden. Had ik destijds ook toen ik nog maar 256 MB geheugen in mijn iBook 500 had zitten, ipv 640 nu. Het liep allemaal wel, soms wat minder, maar meestal had ik er weinig last van. Nu ik meer geheugen heb ik het verschil absoluut, en ben ik ook echt blij dat ik er geen 256 meer heb. Ook werk ik tegenwoordig vaker op andere macs, voornamelijk G4's, en dan merk ik helemaal verschil. Dan stelt mijn iBook opeens helemaal niets meer voor.

Jullie raden het ook al, als het aan mij ligt heb ik zo snel mogelijk een nieuwe G4 of G5 erbij staan.

[quote:b7fbe2089a="Visualfreak01"]Als je niet anders weet, dan klopt het helemaal dat je het niet extreem traag zult vinden. Had ik destijds ook toen ik nog maar 256 MB geheugen in mijn iBook 500 had zitten, ipv 640 nu. Het liep allemaal wel, soms wat minder, maar meestal had ik er weinig last van. Nu ik meer geheugen heb ik het verschil absoluut, en ben ik ook echt blij dat ik er geen 256 meer heb. Ook werk ik tegenwoordig vaker op andere macs, voornamelijk G4's, en dan merk ik helemaal verschil. Dan stelt mijn iBook opeens helemaal niets meer voor.

Jullie raden het ook al, als het aan mij ligt heb ik zo snel mogelijk een nieuwe G4 of G5 erbij staan.[/quote:b7fbe2089a]

Tuurlijk liever een G4 of G5 i.p.v. van een ibook 500, maar daar gaat het hier niet om. De vraag is of OS X op een iBook 300 draait en of je dan een beetje kan internetten.

Ja, dat kan.

Nee, ik was helemaal niet off-topic bezig. Gezien mijn ervaringen met mijn iBook 500 wilde ik alleen maar zeggen dat ik het niet adviseer om OSX op een iBook 300 te installeren.

[quote:d98ae2f5b5="BaGr"]Tuurlijk liever een G4 of G5 i.p.v. van een ibook 500, maar daar gaat het hier niet om. De vraag is of OS X op een iBook 300 draait en of je dan een beetje kan internetten.

Ja, dat kan.[/quote:d98ae2f5b5]
Kan ik met mijn Toyota Yaris 160 km p/u rijden?
Ja dat kan.
Maar ik zou het niet doen.

Ik heb op mijn Bondi iBook ook Mac OS 10.2 draaien zonder enig probleem. Met 288 (geloof ik) is het best te doen. Alleen de harde schijf is zo klein!

Als je alleen wilt internetten, MSN-en, iChatten is het perfect hoor!

Het is heerlijk stabiel en ziet er ook goed uit (zelfs als je gaat twijfelen bij het installatiescherm, waar de lettertypes er lelijk uit zien, maar dat is na de installatie verholpen). Maar OS 9 blijft hoe dan ook sneller en je hebt zeker meer ruimte over.

Ik heb ook ff de proef op de som genomen en OSX 10.3 op m'n clamshell ibook geinstalleerd. OSX 10.3 draait redelijk op m'n ouwe clamshell ibook. Ik heb een oude blueberry 300, geupgraded tot 288mb geheugen en een harde schijf van een oude laptop van 20gb eringezet. Je kan ermee internetten, mailen, iTunes en vcd afspelen met VLC. Let er wel op dat je de juiste en laatste firmware voor de clamshell ibook geinstalleerd hebt. De meeste clamshell ibooks hebben een 3gb harde schijf ruimte, dus best karrig. Maar met het deselecteren van talen, printersdrivers,etc tijdens de install is het nog te doen of je moet een nieuwe 2,5 inch harde schijf (laten) installeren.

Joh, je kunt het toch gewoon proberen? Is het niets, dan start je de volgende keren gewoon in Systeem 9 weer op. Net zo makkelijk. Bij ruimtegebrek gooi de de OSX bestanden gewoon weg.

[quote:6309430d20="Visualfreak01"]Nee, ik was helemaal niet off-topic bezig. Gezien mijn ervaringen met mijn iBook 500 wilde ik alleen maar zeggen dat ik het niet adviseer om OSX op een iBook 300 te installeren.[/quote:6309430d20]

Ik probeer ook helemaal niet te zegegn dat je off-topic bezig was, ik vond alleen dat de vraag en het antwoord daarop een beetje langs elkaar heen begonnen te werken.

[quote:6309430d20=“Zora la rousse”]Kan ik met mijn Toyota Yaris 160 km p/u rijden?
Ja dat kan.
Maar ik zou het niet doen.[/quote:6309430d20]

En sommige mensen doen het wel ( Toyota Yaris Cup :smiley: )