MacOS X schijf onzichtbaar in MacOS9

Hallo,

Ik heb een G4 met 2 harde schijven. Op de eerste schijf staat macos X en op de 2de schijf staat macos 9.2.2. Nu kan ik als ik in X geboot ben de opstartschijf veranderen naar 9.2.2 :slight_smile: .

MAAR: als ik geboot ben in 9.2.2 dan zie ik de schij waar X op staat niet en kan ik deze dus ook niet selecteren als opstartschijf :frowning: . Ik heb een vermoeden dat het komt door het bestandssysteem wat ik gekozen heb bij de installatie van X. (al kan ik me niet meer herinneren wat het was) :o .

Mijn enige manier om terug te gaan naar X is nu de flatcable uit de 9.2.2 harddisk te trekken en te booten :innocent: . Dit lijkt me niet de enige oplossing.

Iemand een idee hoe ik op een fatsoenslijke manier kaan booten in X?

Renee

Je hebt bij het formateren wellicht vergeten de OS9 drivers te instaleren...

[img:c84057879e]http://www.noxbox.nl/files/erase.jpg[/img:c84057879e]

Ik vrees alleen dat je je HD moet her-formateren 9en dus wissen) om die er op te krijgen[/img]

Waarschijnlijk heb je de schijf of volume naar Unix laten formateren (handmatig met schijfhulp of tijdens de installatie).

Een optie om weer in OS X op te starten is ‘gewoon’ te herstarten, maar tijdens het opstarten de Alt-toets ingedrukt te houden. Er wordt dan gezocht naar overige systeemmappen op aangesloten volumes of schijven. Kies dan het OS die je wilt gebruiken.

LET OP. Wanneer je terugbent in OSX, ga dan direct naar Systeemvoorkeuren / Opstartschijf en wijs daar je OS X schijf aan als opstartschijf. Nu pas is het ingesteld dat de machine voortaan opstart onder OS X. Doe je dit niet, dan start de machine opnieuw op in OS 9 de eerstvolgende keer dat je hem aanzet.

Succes

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een nieuwe "normale" installatie van OS-X te doen. Dan moet die schijf in het regelpaneel opstartschijf te zien zijn.

Ik za zometeen thuis proberen om op de [ALT] knop te drukken tijdens het opstarten. Ikhoop dat dat werkt ik wil primair nog in 9 booten maar zo nu en dan in X dus de [ALT] optie zou perfect zijn.

Dank voor de reacties zover.

Renee

Met [Alt] booten zal wel lukken, maar dat betekent wel dat je de data op je andere HD nooit kunt gebruiken in OS9. Er komt geheid een moment dat je iets gemaakt of gedaan het in OSX en er dan vanuit 9 bij wil. Al is het maar je iTunes library...

Nu OSX nog redelijk maagdelijk is zou ik toch kiezen voor het opnieuw formateren in HFS+ met OS9 drivers. Daarna werkt alles zoals je zou willen en heb je ok die tweede HD gewoon voor gebruik bij de hand.