[MacOS X Server] Beperkt te gebruiken als mail server!

Uit de MacOS X Server Admin documentatie:

Mail service provided by Mac OS X Server does not support virtual domains (user@example1.com and user@example2.com can?t be different mail accounts)

Bummer :x We hebben onze XServe net als internetserver geïnstalleerd, nu blijkt dat we de mail gedeeltelijk moeten omleiden via een andere mail server.

Als iemand een goede tool weet om deze functionaliteit voor elkaar te krijgen, hoor ik het graag!

Kan je niet gewoon de 'Sendmail' gebruiken ipv Apple's eigen mailserver? Deze staat normaal gezien wel uit, je zal die dus nog moeten configureren en aanzetten!

[url=http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/09/10/sendmail.html]Configuring sendmail on Jaguar[/url].

Thanx, heb ik weer wat te lezen!

Is Communigate niets?

www.stalker.com

Dit gebrek van AppleMailserver was de reden dat ik Sendmail gebruik momenteel. Via de O'Reilly tip was dit vrij simpel te doen. Echter is er meteen een nieuw probleem opgedoken, Sendmail zit zo goed dicht, dat je geen mail mag versturen. Het is nog even de vraag hoe dit is op te lossen. Ontvangen gaat allemaal prima, aliasses en virtualusers werken perfect. Alleen wil je wel graag verzenden ...

Ik heb ook sendmail geinstaleerd omdat applemailserver niet alles deed wat ik wilde. Heb de procedure gevolgd zoals op oreilly.com staat beschreven. Wel opletten want er zijn twee artikelen die je 'in elkaar moet schuiven'. Om precies te zijn de instructies over DontBlameSendmail uit het tweede deel gebruiken en niet het gedeelte over chmods in het eerste.

Draait als een zonnetje, en ook geen problemen met versturen.

Heb je /etc/mail/local-host-names gevuld met de naam/namen van je domein?
En je DNS ingesteld?
Eventuele foutmeldingen kun je vinden in /var/log/mail.log

Als je vragen hebt. Mail me…

Merci, doe ik zeker!

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Adriaan: Misschien toch een categorie ‘OS X Server’ op het forum?

http://www.afp548.com/Software/EximInstaller/index.html

Ik moet het allemaal nog op mijn Xserve installeren, maar Exim schijnt toch wel wat prettiger in de omgang te zijn dan Sendmail.

Onder Debian draait het in ieder geval prima.

Als je het geld hebt en je moet veel mailboxes onderhouden, moet je (zoals Andre al zei) zeker eens kijken naar Communigate Pro van Stalker (http://www.stalker.com/). Is misschien wel de beste high-end mailserver die te krijgen is en beschikbaar op OSX. Je kunt hem gratis testen...

Sendmail staat nogal bekend om de enorme 'gaten' die er altijd in de software zitten. Er is nog geen bugvrije versie van sendmail geweest. Veel ISP's en grotere bedrijven maken gebruik van Postfix, daarin zijn die extra domeinnamen absoluut geen probleem voor. Misschien moet je daar eens naar kijken. Heeft ook nette processen lopen en is uit te breiden met Amavis ( McAffee virusscanner ) en met procmail/maildrop en spamassasin kan je ook nog es mail filteren. Tis ff wat werk om uit te zoeken maar je kunt je systeem precies zo implementeren als jij dat wil :)

Ultimate freedom :slight_smile: