MacOS9 -> MacOSX, weg overzicht!

Misschien is dit onderwerp al een keer aan de orde geweest, in dat geval mijn excuses.

Ik ben in het bezit van een iMac met OS9 en een G4 PowerMac met OSX. Langzamerhand wil ik gaan overstappen, maar waar ik me in OSX aan erger is het gebrek aan overzichtelijkheid. Ik wil mijn harde schijf indelen zoals ik dat wil en niet zoals Apple denkt dat ik het zou willen.

Met name de aanwezigheid van gebruikersmappen die dezelfde indeling hebben als de hoofdindeling (applications, documents, movies, pictures, etc.), ik word er helemaal gek van. Ik wil helemaal geen documents-, movies- en pictures-mappen! Ik wil gewoon mijn eigen hierarchie op de schijf samenstellen! Maar o wee als ik een document wil bewaren in een programma, dan wordt ik direct weer naar de map documents in mijn gebruikersmap gestuurd.

Is dit probleem makkelijk op te lossen?

Marco

Eh, ik heb heel ouderwets als in OS9 weer mijn bureaublad met mijn eigengemaakte mapjes (teksten e.d.). Dat dat zelfgemaakte mapjes zijn die eigenlijk bij de gebruiker in de map bureaublad zitten, daar hoef je niet over te tobben en je hoeft het nauwelijks te weten..

Marco, het lijkt minder erg dan dat het is. Het is meer Unix die deze structuur een beetje verlangd.

In je eigen ‘usermap’ of “Home-Folder” kan je alles neerzetten zoals jij dat wilt.
In de Applications-folder kan je ook gewoon al je (OSX) programma’s neer plempen.

Hier volgt een klein schemaatje hoe de hoofdmappen op een OSX Harddisk een beetje geordend zijn:

• Macintosh-HD
    • Applications
    • Library
    • System
    • Users
      • JouwGebruikersNaam (Home-Folder)
        • Desktop
        • Documents
        • Library
        • Movies
        • Music
        • Pictures
        • Public
        • Shared
        • Sites

In de bovenste Library- en System-map hoef je in principe nooit te zijn, en is ook sterk af te raden om hier te gaan lopen klooien en bestanden in te gooien.
Maar onder je eigen Home-Folder kan je alles indelen zoals je zelf wilt.
Behalve de Library en Desktop kan je (dacht ik) zelfs al die Music, Pictures, Sites mapjes gewoon verwijderen.

Buiten deze mapjes zijn er trouwens nog legio onzichtbare andere mappen op je harddisk die allemaal op hun beurt weer deel uitmaken van het onderliggende Unix-systeem van MacOSX.
Deze mappen zijn bewust onzichtbaar omdat je hiermee je Mac grondig kan verzieken nl.

Bedankt voor de reacties! Ik zal er dus een beetje mee moeten leren leven... ach, uiteindelijk went alles. Maar er is toch niets mis mee om mappen rechtstreeks op de HD aan te maken, of is dat af te raden?

Marco

ja dat lijkt me niet erg slim, misschien 1 of 2 als je echt wat aparts hebt wat je daar wilt hebben.. maar in je HOME-map blijft het beste!

Ik had eerst ook moeit om de dwaagvoering van Apple te accepteren, na een 2 à 3 maanden was ik er aan gewent, en werkt dus nu 2 jaar met plezier, om de manier hoe Mac OS X werkt.

Misschien een beetje hoop: je kunt jezelf het navigeren iets makkelijker/sneller maken door Default Folder eens te downloaden en te installeren.

Ik heb de overstap bijna moeiteloos gemaakt maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik al heel erg lang met partities werk. Opstartschijf voor programma's en systeem, 1 partitie voor werk en 1 partitie voor fun. Alleen op de opstartpartitie is de dwang van osx aanwezig. De andere partities zijn nog immer hetzelfde - lees ingedeeld zoals ik dat wil.

Misschien dat dit de overstap versoepelt?

Marco, ik snap je helemaal. Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik overstapte. Inmiddels is dat al weer anderhalf jaar geleden en heb ik het allemaal zoals ik het wil hebben.

Een aantal dingen kom je niet onder uit. Laat die mappen als ‘Pictures’ en Movies’ maar gewoon staan op de aangewezen plek in de Home-folder. Probeer je er vooral niet teveel aan te ergeren. Alle andere programma’s die je installeert kan je, als je dat wilt, een andere plek geven. De Apple programma’s moeten wel in de App’s map staan ivm. Software update.

Voor de rest kan je de structuur die je volgens mij wilt hebben, gewoon aanbrengen op je Mac. Zelf heb ik er voor gekozen om in de map ‘Documents’ een map ‘Projects’ te maken. Hierin heeft bijvoorbeeld elk van mijn klanten of andere projecten een eigen map.

Ik heb ook een andere map aangemaakt in mijn Home-Folder: ‘Subcategories’. Hier heb ik weer alle mappen aangemaakt die ik er voor mezelf bij wil hebben. Bijvoorbeeld 'Sounds, ‘Fonts’, ‘Images’ (met daarin weer allemaal onderverdelingen), ‘Anti-Microsoft’ (alle geintjes e.d.), ‘Icons’, ‘General Info’, ‘Registration Info’, enfin, ga zo maar door.

Mijn download map staat op de desktop (eigenlijk dus in Users>(name)>Desktop.

Het is ff wennen maar je komt er zeker uit. Bovendien word je gewoon beloond door al het moois dat OS X heeft. Via het Go-menu in de finder (of via shift-appel-letter), kan je bijvoorbeeld naar diverse standaardlocaties die het systeem herkent (home, computer, apps etc). Dit ben ik na mijn eerste schok toch wel makkelijk gaan vinden.

Mijn advies is dus: switch gewoon en het komt allemaal goed. Gooi de boel er desnoods na een maandje opnieuw op. Je weet dan waarschijnlijk hoe je het wilt hebben.

Sterkte en vooral ook veel plezier met je switch!
:smiley:

Niet geheel offtopic maar het is mij gelukt om de hele structuur van een user om te gooien en in te delen naar eigen inzicht!

Het gaat dus over m’n imac die ik sinds een paar maanden gebruik als anime-servertje in dit studentenhuis. Ik wilde een eigen structuur maken die er zo ongeveer uitziet:

1_anime
2_doujinshi
3_manga
4_hentai
5_stuffit

Hiervoor heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt met de naam anime. Deze gebruiker kan inloggen vanaf windows, dus het is allemaal kosher. Daarna heb ik de terminal opgestart en alle mappen verwijderd, via [b:63ca526e94]sudo rm <mapnaam>[/b:63ca526e94] daarna heb ik doodleuk de vijf mappen aangemaakt en toen de terminal uitgezet. Vervolgens kon ik vanaf m’n ibook hetgeen kopieren dat ik wil. Eerst log ik in vanuit de finder met :apple:-K

Later merkte ik pas hoe intelligent mac os x eigenlijk is. Ik moest op een gegeven moment inloggen op m’n imac als anime-gebruiker. Op dat moment maakte mac os x de mappen desktop en library aan.
Samengevat: Je kan een eigen mappenstructuur creëeren zolang je de mappen Desktop en Library maar laat staan (ook vrij logisch natuurlijk) daarnaast kun je het probleem dat een programma automatisch naar de documenten-map gaat omzeilen door Default FolderX te downloaden.

Ik snap niet goed dat je de indeling van OSX niet overzichtelijk vindt. Ik had dat probleem eigenlijk in OS9. Installers plaatsten alles gewoon op de hard disk en vroeg me steeds af of ik iets wel op de juiste plaats had staan. Dit is helemaal weg met OSX want je ziet onmiddelijk waar alles hoort

Ik ben in het OSX water gesprongen zonder achterom te kijken en kijk ; nu heb ik zwemvliezen :wink:

Ik vind de indeling zeker wel duidelijk een eenvoudig, alleen niet als je een ftp-server oid wilt opzetten. Je hebt van die windows-gebruikers die alles in de library map willen zetten.

Wat ik aan wilde tonen, is dat je de indeling wel degelijk kan veranderen.
Nu jij weer :wink:

[quote:27c07e077d="MacAttack"]Ik snap niet goed dat je de indeling van OSX niet overzichtelijk vindt. Ik had dat probleem eigenlijk in OS9. Installers plaatsten alles gewoon op de hard disk en vroeg me steeds af of ik iets wel op de juiste plaats had staan. Dit is helemaal weg met OSX want je ziet onmiddelijk waar alles hoort

Ik ben in het OSX water gesprongen zonder achterom te kijken en kijk ; nu heb ik zwemvliezen :wink:[/quote:27c07e077d]Ik heb tegenwoordi ook zwemvliezen naar ruim 2 jaar, maar ik heb toch vaak ademnood gehad. gaande weg leer je het waarderen

[quote:54d5a63b53="Aracon"]ja dat lijkt me niet erg slim, misschien 1 of 2 als je echt wat aparts hebt wat je daar wilt hebben.. maar in je HOME-map blijft het beste![/quote:54d5a63b53]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je zelf een map aanmaakt - hoger in de DIR structuur - dan doet OSX daar niets mee, hij blijft daar gewoon van af…

[quote:a20e9bb11a="Missundaztood"][quote:a20e9bb11a="MacAttack"]Ik snap niet goed dat je de indeling van OSX niet overzichtelijk vindt. Ik had dat probleem eigenlijk in OS9. Installers plaatsten alles gewoon op de hard disk en vroeg me steeds af of ik iets wel op de juiste plaats had staan. Dit is helemaal weg met OSX want je ziet onmiddelijk waar alles hoort

Ik ben in het OSX water gesprongen zonder achterom te kijken en kijk ; nu heb ik zwemvliezen :wink:[/quote:a20e9bb11a]Ik heb tegenwoordi ook zwemvliezen naar ruim 2 jaar, maar ik heb toch vaak ademnood gehad. gaande weg leer je het waarderen[/quote:a20e9bb11a]

Mag ik hier uit opmaken dat windhoos gebruikers òf een lange adem hebben òf goed kunnen watertrappen? Of hebben ze gewoon geen smaak? :wink:

ben zelfs absolut geen windows gebruiker, ben Mac gebruiker sinds systeem 6.0.3 (en Apple IIe)

[quote:1985b086b4="Missundaztood"]ben zelfs absolut geen windows gebruiker, ben Mac gebruiker sinds systeem 6.0.3 (en Apple IIe)[/quote:1985b086b4]

Ik bedoelde niks tegen jou…

Ik hoor alleen verhalen van/over windhoos-gebruikers die nooit iets kunnen vinden op hun hd. Vandaar.

Leuk, trouwens, dat je op een Apple II e habt gewerkt. Ik ook nog. Those were the days. Toen de floppies nog echt floppy waren. Zelf programmaatjes schrijven en ‘run’ intikken.

zucht

beste mensen,

even off topic…

Ik ben nog steeds windhoosXPLee gebruiker (thuis dan…) en daar is de bestandsstructuur net als op een mac.
Gewoon mee klooien en kijken wat er gebeurt… Al is de navigatie in de MacOS X omgeving wel makkelijker… :lol:

[quote:5c9814544e="tiny"]Leuk, trouwens, dat je op een Apple II e habt gewerkt. Ik ook nog. Those were the days. Toen de floppies nog echt floppy waren. Zelf programmaatjes schrijven en 'run' intikken.

zucht[/quote:5c9814544e]

[offtopic]En dan 1 tikfout hebben gemaakt[/offtopic]

ben het met The Photographer eens dat je gewoon mee moett klooien, het went van zelf en dan krijg je ook overzicht, ipv alles meteen op de kop te zetten.