Marco, ik snap je helemaal. Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik overstapte. Inmiddels is dat al weer anderhalf jaar geleden en heb ik het allemaal zoals ik het wil hebben.
Een aantal dingen kom je niet onder uit. Laat die mappen als ‘Pictures’ en Movies’ maar gewoon staan op de aangewezen plek in de Home-folder. Probeer je er vooral niet teveel aan te ergeren. Alle andere programma’s die je installeert kan je, als je dat wilt, een andere plek geven. De Apple programma’s moeten wel in de App’s map staan ivm. Software update.
Voor de rest kan je de structuur die je volgens mij wilt hebben, gewoon aanbrengen op je Mac. Zelf heb ik er voor gekozen om in de map ‘Documents’ een map ‘Projects’ te maken. Hierin heeft bijvoorbeeld elk van mijn klanten of andere projecten een eigen map.
Ik heb ook een andere map aangemaakt in mijn Home-Folder: ‘Subcategories’. Hier heb ik weer alle mappen aangemaakt die ik er voor mezelf bij wil hebben. Bijvoorbeeld 'Sounds, ‘Fonts’, ‘Images’ (met daarin weer allemaal onderverdelingen), ‘Anti-Microsoft’ (alle geintjes e.d.), ‘Icons’, ‘General Info’, ‘Registration Info’, enfin, ga zo maar door.
Mijn download map staat op de desktop (eigenlijk dus in Users>(name)>Desktop.
Het is ff wennen maar je komt er zeker uit. Bovendien word je gewoon beloond door al het moois dat OS X heeft. Via het Go-menu in de finder (of via shift-appel-letter), kan je bijvoorbeeld naar diverse standaardlocaties die het systeem herkent (home, computer, apps etc). Dit ben ik na mijn eerste schok toch wel makkelijk gaan vinden.
Mijn advies is dus: switch gewoon en het komt allemaal goed. Gooi de boel er desnoods na een maandje opnieuw op. Je weet dan waarschijnlijk hoe je het wilt hebben.
Sterkte en vooral ook veel plezier met je switch!