macosx 10.2.8 steeds trager

mijn G4 DP 1.25 ghz / 1,5 Gb geheugen wordt steeds trager de laatste tijd, met een aantal programmas open. (dreamweaver, illustrator, photoshop, suitcase, mail, firefox)

Is daar wat aan te doen? Misschien defragmenteren?(welk programma?)

Tiger eropzetten met een clean install :wink: 10.2.8 is gewoon verouderd...

De "schoonmaak" routines draaien. Die staan standaard in de nacht gescheduled. Met een programma als Cocktail kan je die zelf draaien. (schoon logs op, tijdelijke spullen etc)

Disk defragmenteren heeft geen zin, wel genoeg ruimte vrijhouden. (Unix defragmenteerd on the fly, tenminste het opstart volume).

@nvgalen: Beetje kort door de bocht. Wat is er dan allemaal zo verouderd aan 10.2.8? Zelf gebruik ik dat ook nog met veel plezier. Natuurlijk is Jaguar al een paar jaar oud, maar wil dat gelijk zeggen dat het ook verouderd is. Ik heb een paar maanden terug een clean install gedaan en ik vond dat de boel toen weer een boost kreeg. Het blijft alleen een operatie waar je toch een tijd mee bezig bent. Maar defragmenteren met bv. Drive of TTP kost ook veel tijd, en daar hoor je soms rampzalige verhalen over. edit: Jaguar defragmenteert het opstartvolume nog niet. Dat is vanaf Panther. Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn om over te stappen.

[quote:90bd28de52="wjgmspeedy"]Wat is er dan allemaal zo verouderd aan 10.2.8? [/quote:90bd28de52]

Met name de snelheid.

nee, 10.4 erop zetten heb ik echt geen tijd voor+dat ik het niet heb, en de funcies niet nodig heb

tiger erop zetten kost je nog geen half uur (als update)

[quote:432414ada7="yahmac"]tiger erop zetten kost je nog geen half uur (als update)[/quote:432414ada7]

Niet als je de tips van dit forum allemaal toepast. DiskWarrior draaien, bevoegdheden herstellen, Onyx draaien en doe Cocktail ook maar, installeren, nog eens Onyx en Cocktail, nog eens bevoegdheden herstellen. En dan een schone installatie omdat het puinhoop is geworden. Ben je zo een dag bezig. :wink:

bij mij was het een half uurtje een DVDtje draaien en voila. Ik moest wel mijn webserver herconfigureren, maar ja, da's niet zo erg.

bij mij was het een half uurtje een DVDtje draaien en voila. Ik moest wel mijn webserver herconfigureren, maar ja, da's niet zo erg.

Zelf heb ik het systeem vanaf een externe firewire schijf geïnstalleerd, dat duurt slechts vijf minuutjes. Ik had geen zin om op vier DVD installaties te wachten. Het backuppen van mijn spul op een andere partitie en het terugzetten daarvan duurde wél een klein half uurtje, maar dan kopieer ik ook meteen 30 GB. Goddank staat de rest op andere partities en schijven, kan ik altijd snel een erase & install doen indien noodzakelijk :).

Jaguar is een leuk systeem en upgraden naar Panther of Tiger kan problemen veroorzaken, maar over het algemeen zijn deze twee systemen stukken sneller en stabieler.

Één nadeel: je komt die oerlelijke metaalvensters vaker tegen.

Maar om even on-topic te blijven:
Een ander schoonmaakprogramma met wat extra leuke opties is Tiger Cache Cleaner. Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit dingetje geschikt voor OS 10.1 tot en met 10.4.