MacOSX, meerdere gebruikers met dezelfde foto's, muziek etc

M'n eerste post op dit forum, heb afgelopen week veel gelezen en gisteren mede op basis van een aantal draadjes hier een IMac G5 20" opgehaalt. Ik ben nu langzaam maar zeker zoveel mogelijk taken van mijn PC naar de Apple te verhuizen en hoop dat ik in het juiste forum zit...

Ik gebruik de Imac samen met mijn vrouw en we hebben beide een eigen profiel. Maar eigenlijk wil ik graag m’n muziek, video’s en photo’s delen. Nu kan dit natuurlijk door ze in de “shared” folder te zetten, maar ik merk nu al dat dit met Itunes niet echt gaat vliegen. Of doe ik iets fout in de configuratie? Kan je in Itunes en Iphoto specifiek zaken instellen zodat je met meerdere gebruikers dezelfde media bestanden benaderd?

Hoogst waarsschijnlijk staat dit in het verkeerde topic :innocent: [u:2c07a9b084] Edit:[/u:2c07a9b084] ik denk dat dit best bij "Internet en Netwerken" staat, daar zullen ze u beter kunne helpe ;)

je zou de iPhoto en iTunes Libraries in een publieke folder kunnen zetten

[quote:a0750ac0e8="Darkzero"]Hoogst waarsschijnlijk staat dit in het verkeerde topic :innocent: [u:a0750ac0e8] Edit:[/u:a0750ac0e8] ik denk dat dit best bij "Internet en Netwerken" staat, daar zullen ze u beter kunne helpe ;)[/quote:a0750ac0e8]

waarom moet dit nou weer in internet en netwerken? :S hij is toch een switcher met kleine problemen… goede afdeling hier dus :wink:

Werkt dat Shared, als je gebruikmaakt van een Alias?

In iAps (iTunes, iPhoto) het volgende doen:

voorkeuren
delen
deel mijn muziek/foto’s

KarelWillem, dat s volgens mij bedoelt voor het delen met andere Macs via het netwerk? Ik zit gewoon lokaal met meerdere gebruikers op dezelfde Imac.

Ondertussen heb ik voor Itunes de stappen doorlopen van deze website:
http://www.dougscripts.com/itunes/itinfo/sharedlib.php

En dat lijkt voor iTunes in elk geval goed te werken. De eerste echt “horde” is genomen, morgen maar verder met iPhoto.

Nee, KarelWillem, dat helpt enkel als beiden ingelogd staan en die programmas open hebben.

Met iPhoto helpt het als je de iPhoto Library map vervangt door een Alias van de iPhoto Library map van de hoofdgebruiker. Dan kan de andere gebruiker er altijd aan. Ook al staat iPhoto bij jou niet aan.

Met iTunes krijg ik dat echter niet voor elkaar. Dus laat ik iTunes altijd opstarten bij mij, zodat de andere gebruikers mijn map altijd zien (wel laten delen natuurlijk).

Op het forum zijn al vaker dit soort posts gedaan over dit onderwerp. Ik blijf erbij dat Apple niet naar deze optie heeft gekeken. Ik hoop dat je je in de toekomst gewoon beter bepaalde mappen kunt delen zowel op dezelfde computer ook ook zeker een in lokaal netwerk. Met de optie Delen kan je alleen elkaars muziek afspelen maar niet bewerken verwijderen of andere toevoegen leuke optie maar niet de optie je wilt hebben. Er moet gewoon een optie komen waardoor je voor itunes, iphoto etc. een map kan aanwijzen waar vervolgens alle gebruikers gebruik van kunnen maken.

Ook moet een optie komen waardoor je aleen mappen kunt delen die jij wilt
een een lokaal netwerk. Nu moet je en hele user delen maar das eigelijk niet
handig je wilt in een netwerk niet altijd alles delen. Ik Windows kan je alleen
bepaalde mappen delen die jij wilt in osx kan dat niet erg jammer.

Het hele systeem van account is juist voor als je bestanden gescheiden van elkaar wilt houden... Als je juist allemaal dezelfde bestanden wilt hebben moet je je afvragen waarom je überhaupt dan account zou maken... puur zodat iedereen zijn eigen wallpaper kan kiezen ?

Verder is het dan makkelijk om alle bestanden op een andere schijf te zetten, waar iedere accout er bij kan, dat maakt delen veel makkelijker.

[quote:25ba7db8e5="Remon"]Er moet gewoon een optie komen waardoor je voor itunes, iphoto etc. een map kan aanwijzen waar vervolgens alle gebruikers gebruik van kunnen maken.[/quote:25ba7db8e5] Die optie is er in feite ook... op een externe schijf zonder eigendomsrechten werken.

je kan toch gewoon op de HD een map maken waar iedereen in mag lezen en schrijven en dan daarin je muziek en foto's zetten?

kopietje maken van je iTunes music map in die shared map en dan iTunes => voorkeuren => geavanceerd => tabje algemeen => locatie map iTunes music wijzigen en dan je map in die shared map aanwijzen, klaar.

in iPhoto werkt het niet, daar zou een alias uitkomst moeten bieden.

Macintosh HD --> Gebruikers --> Gedeeld?

Of maak een partitie erbij speciaal voor je foto's en muziek en zorg ervoor dat die partitie gedeeld kan worden. :D

[quote:ff8503f4dd="unSOUND"][quote:ff8503f4dd="Remon"]Er moet gewoon een optie komen waardoor je voor itunes, iphoto etc. een map kan aanwijzen waar vervolgens alle gebruikers gebruik van kunnen maken.[/quote:ff8503f4dd] Die optie is er in feite ook... op een externe schijf zonder eigendomsrechten werken.[/quote:ff8503f4dd]

Dat lijkt me een onzinnige optie…het moet tochmogelijk zijn om dat in de computer zelf te regelen…om dan gelijk weer een ander kastje temoeten aanschaffen :?