MacOSX.nl en Safari trage combi

Had ik al eens eerder gemeld, zonder de juiste tip, helaas. Nu echter, na opschoning van de verschillende fontmappen (volgens aanwijzingen van Extensis en Apple) ziet de homepage van MacOSX.nl eruit als op bijgevoegde screendump. Lijkt op een of ander Thais lettertype, terwijl ik juist ook alle Aziatische fonts heb verwijderd. In het css staat een verwijzing naar de groep "Helvetica" (etc etc); deze fonts zijn alle geactiveerd.

http://www.freespace.nu/showimage.php?link=/files/627_1109245402.jpg

How come?

heb ik ook ooit last van, en is soms ook ineens weer opgelost. Er loopt hier ook een draadje over. Je kunt ergens een progje downloaden waarbij je de font cache kunt opschonen. Ooit is het ook na opstarten weer verdwenen.

Erg vaag in ieder geval :slight_smile:

Font cache had ik al opgeschoonf, maar dat helpt niet. Ben benieuwd hoe dit overkomt, want ik typ deze reactie nu met Thaise tekens op m'n beeldscherm… De forumberichten geeft ie normaal weer. Raadselachtig…

is safari niet altijd een beetje langzaam? ik gebruik al een tijdje firefox om deze reden.

Klop wel, maar dat is niet de reden van die vreemde weergave…

Ik heb 't echt nog nooit meegemaakt, maar ik heb wel eens gekke tekens gehad met groene blokjes. Toen kwam ik er net op tijd achter dat de computer véél te heet werd. Maar dat zal bij jou vast het geval niet zijn.

Misschien heb je nog wat aan deze hersenspinsels/tips:

• Safari weggooien (inclusief alle voorkeuren). Wel even je bookmarks e.d. backuppen :wink:
    [i:9b0cd1549c]Daarna safari opnieuw downloaden en installeren[/i:9b0cd1549c]
  • je cachebestanden van Safari legen (command-alt-E)
  • cookies opschonen (wie weet?..)
  • permissies herstellen misschien, tesamen met systeemherstel (vanaf de installatie-CD)?
  • Heb je het alléén met Safari, of ook met Firefox oid? (anders zou je over kunnen gaan op FireFox)

[b:9b0cd1549c]Misschien heel stom hoor, maar heb je al eens bij 't tabblad “weergave” gekeken in je voorkeuren?
Als 't goed is, moet dat bij jou er zo uitzien, in deze volgorde:

1. Times 16
  2. Couries 13
  3. Geef afbeeldingen weer wanneer de pagina wordt geopend (staat aangevinkt)
  4. Westers (ISO Latin 1) in je keuze menu[/b:9b0cd1549c]

Cache staat bij mij op ) (mbv Safari Enhancer) - cookies opschonen had ik ook al geprobeerd - permissies idem - alleen met Safari, FF werkt normaal. Kan wel overstappen, gebruik ze nu ook door elkaar, maar vind Safari er prettiger uitzien in dagelijks gebruik.

Bij de voorkeuren saatn bij mij Times en Monaco, maar dat mag niet uitmaken: daar zijn het voorkeuren voor. Zeker bij gebruik van css.

Zie nu trouwens dat in het reactievenster de onderwerpregel en de eerste regel “verThaist” zijn en de daaropvolgende regels in romein. Moet niet veel gekker worden…

En Safari weggooien incusief voorkeuren, en dan helemaal opnieuw installeren?

Da’s de enige oplossing die ik nog kan verzinnen :slight_smile:

Hmm, wil ik liever even mee wachten: overal opnieuw inloggegevens invoeren e.d., brr… Maar de homepage van MacOSX.nl lijkt, hoewel onleesbaar, in elk geval weer normaal responsief te reageren… ;-)

[quote:17043b6fb4="Hajonides"] In het css staat een verwijzing naar de groep "Helvetica" (etc etc); deze fonts zijn alle geactiveerd.[/quote:17043b6fb4]

die moet je DEactiveren… :wink:

Wat heb je gedaan dan? De voorkeuren weggegooit? Als je zoekt op "safari", dan vind je geloof ik meerdere bestanden.

? Dit zijn toch de fonts die bij voorkeur in de pagina worden gebruikt? Of mis ik de wink, in dat geval nederige excuses…

probeer het es als je suitcase uit hebt staan..

dat heeft het probleem bij mij opgelost.

bij mij (en bij vele anderen volgens diverse draadjes) zit het probleem in Helvetica, die heb ik uitgezet in Suitcase, probleem opgelost!

Suitcase helemaal uit is voor mij geen optie, dan kan ik mn werk niet meer doen! :wink:

[quote:e28a658308="marloez"]bij mij (en bij vele anderen volgens diverse draadjes) zit het probleem in Helvetica, die heb ik uitgezet in Suitcase, probleem opgelost!

Suitcase helemaal uit is voor mij geen optie, dan kan ik mn werk niet meer doen! :wink:[/quote:e28a658308]
same here… maar suicase zuigt zoiezo… er zijn wel andere opties… maar vooralsnog doe ik het via fontbook. :slight_smile:

dat hoor ik wel vaker ja, dat suitcase zuigt, maar ik heb er eerlijk gezegd nooit grote problemen mee! Je moet wel erg netjes werken, goede mappenstructuur aanbrengen, maar dan werkt het ook prima! (behalve met helvetica, maar dat is toch een k#tfont... :P )

Nou nou… ;-)

Hoe dan ook, mijn probleem is (voorlopig) opgelost. De boosdoener bleek idd een tot nu toe onverdachte Helvetica (in het bijzonder de Helvetica Fractions). Heeft vermoedelijk toch te maken met het opschonen van die fontmappen: de voorkeurs-Helvetica’s hebben een veel beperktere familie. In mijn geval koos het systeem juist een van de obscuurdere gewichten om de pagina mee te schrijven. Ik denk dat ik die Helvetica-familie dus maar eens ga opschonen.

Die Helvetica (in z’n oorspronkelijke vorm) is trouwens mijns inziens een zorgvuldig ontworpen letter met mooie details. Bekijk het maar eens sterk uitvergroot op je scherm en zoom in op de afzonderlijke lettervormen. Hij is alleen verschrikkelijk doodgebruikt.

MacOSX bewijst z’n waarde; mooi, mooi, alsof ik bij de buren ben… :wink:

Heej...smaken verschillen! :wink:

mooi dat het nu opgelost is! :slight_smile:

hey niet fucken met de helvetiva!! :)

mits goed gebruikt is die echt wel blits hoor!!!