MacOSX Server: Perl modules...

Ik heb net mijn eerste eigen Perl-script gebouwd (en hij werkt ook nog), maar deze is afhankelijk van een Math module. Lokaal op mijn PowerBookje (10.4.2) kon ik de .pm gewoon bouwen en installeren.

Nu wil ik mijn script op de Xserve (10.3.9) zetten, maar ik krijg de Perl module niet geïnstalleerd.

[code:1:07afb59cec]~/Desktop/Math-Round-0.05

perl Makefile.PL

Error: Unable to locate installed Perl libraries or Perl source code.

It is recommended that you install perl in a standard location before
building extensions. Some precompiled versions of perl do not contain
these header files, so you cannot build extensions. In such a case,
please build and install your perl from a fresh perl distribution. It
usually solves this kind of problem.

(You get this message, because MakeMaker could not find "/System/Library/Perl/5.8.1/darwin-thread-multi-2level/CORE/perl.h")[/code:1:07afb59cec]
Nou blijkt dat 5.8.1 van Perl is geïnstalleerd, zonder allerlei source codes die blijkbaar benodigd zijn voor het bouwen/installeren van de module. :?

Maar goed, ik dacht, misschien werkt het wel met de CPAN utility, maar tijdens de config van CPAN kan hij de ‘make’ app niet vinden? Wat blijkt, heel make is niet aanwezig?

De foutmelding kan ik begrijpen, maar ik ben een beetje huiverig om zomaar een additionele Perl te installeren op de Xserve (heb vervelende ervaringen met PHP/MySQL gehad, vandaar).

Kan iemand mij vertellen hoe ik Perl goed aan de praat krijg?

Dank,

Erik

Misschien de developer tools installeren?

Is het inderdaad zo dat make niet standaard aanwezig is, en alleen erop komt wanneer de dev tools geïnstalleerd worden? Hmmm, ja, daar kan ook een logica inzitten.

Ik heb ondertussen ActivePerl 5.8.7.813 binnengehaald, aangezien dat een normale installer is. Deze zou alles correct moeten installeren volgens hun informatie.

Ik ga nu alleen nog even goed alle docs doorlezen, want de nieuwe Perl moet niet de boel ineens overhoop gaan gooien…

begrijp ik nou goed dat jouw experiment macosX plat kan leggen ?

anders begrijp ik je titel niet helemaal. :smiley:

Nee, ik weet niet zeker of het plaatgaat, maar ik moet het installeren op een aktieve server (Xserve).

Ik heb de eerste keer op de Xserve een hogere versie van PHP en MySQL geinstalleerd dan de standaard installatie van OSX Server doet, en dat is vreselijk mis gegaan, waarna het OS niet meer wist welke versies hij moest gebruiken. Dat was toen een kwestie van alles opnieuw installeren, want ik kwam er niet meer uit.

De huidige server draait apps voor klanten (geen Perl overigens) en die mag dus niet plat (hij is rete-stabiel nu), alhoewel ik natuurlijk altijd de backup van vannacht nog kan terugzetten. Ik ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die reeds een eigen Perl hebben geinstalleerd onder OSX Server 10.3.x. en hoe je de PATH info goed aangeeft.

Dit onderwerp kan wat mij betreft op slot hier, ik heb ivm het hoge terminal gehalte een nieuw draadjes opgestart in het [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=55561]Terminal forum[/url].