Macpar deluxe en unrarX 'vreten' geheugen.

Hallo allen,

Ik merkte dat bij bepaalde handelingen mijn Mac langzamer werd en ging op onderzoek uit.
ik starte de activiteiten weergave en zag dat ik bij ‘systeemgeheugen-beschikbaar’ nog iets van 17 MB vrij had!!! ik heb 1 gigabyte in mijn mac zitten. normaal gesproken heb ik zoiets van 500 - 700 MB vrij(als ik weinig doe) :smiley:
Dus ik verder zoeken, en doen en prutsen, en toen kwam ik erachter.
Ik had iets gedownload met een aantal par2 files erbij. ik dubbelklikte op de par2 files om te checken
of er iets gerepareerd moest worden, maar op het moment dat ik dat deed zag ik mijn interne geheugen langzaam afnemen, tot +/- 15 MB!!! als ik daarna Macpar deluxe of UnrarX afsluit, wordt dit geheugen niet vrijgegeven.
Herstart is de enige mogelijkheid dan.
Ik dacht dat het aan Macpar Deluxe lag/ligt maar ook UnrarX doet eigenlijk hetzelfde…

Ik wilde het even delen, misschien nuttige info voor een ieder…

Groeten,

Marcel

Is normaal dat MacParDeluxe veel geheugen (en ook ram) vreet bij repareren met behulp van PAR2, maar moet het normaal gesproken wel weer vrij geven. Heb je de laatste versie??

ja absoluut de laatste versie en van UnrarX ook. 8)

misscien een tiger / rar / mac par bugje? :roll:

Het wordt waarschijnlijk wel vrijgegeven. Als je die applicaties hebt draaien moet je in je Activiteitenweergave kijken hoeveel geheugen ze echt gebruiken. Real Memory is dat.

Ik heb 1,25GB geheugen in mn PowerMac en idd zie ik ook vaak dat ik nog 15MB vrij heb. Maar het komt door de manier waarop OSX werkt.

Je hebt geheugen dat echt vast staat voor een applicatie (Real Mem) om te kunnen draaien, verder geeft OSX de applicatie heel veel Shared Memory. Dit om de performance te verbeteren. Dit is geheugen wat on the fly vrijgegeven kan worden op het moment dat dit nodig is.

Als jij die applicaties afsluit, dan wordt Real Memory vrijgegeven, en dat is niet zoveel. Shared Memory blijft staan. Voordeel is, wanneer je de applicatie weer opstart dat je kans hebt dat hij meteen weer heel snel kan draaien, omdat alles in het geheugen staat.

Mocht je dit nou niet doen, en je start een andere applicatie op, dan wordt een deel van dit Shared Memory vrijgegeven voor je nieuwe applicatie.

Het is dus juist goed dat je weinig echt Free Mem hebt, en veel Shared Memory, dit verbetert de performance van je Mac.

ja dat wist ik wel :innocent:

hahahahaha
nee hoor sorry, wist ik echt niet. ik heb pas sinds een paar maanden een mac.
ik moet nog heel wat leren blijkbaar.
ik schrok er gewoon van, maar de uitleg is heel erg duidelijk.
thanks

Greetinx

Marcel

[url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918]Meer info over OS X geheugengebruik.[/url]

heeeey, weer wat geleerd :)

toch merk ik geen enkele snelheidsdaling na het gebruik van UnRarX, dus daar zit toch nog iets vreemds?