Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een ambitieus project. Ik zit in een elektrische rolstoel en heb een beperkte handfunctie. Daarom wil ik het een en ander gaan automatiseren. Hierbij moet gedacht worden aan het bedienen van stereo, tv, lampen, etc, maar ook aan functies die op mijn rolstoel zitten zoals elektrische rugleuning, voetsteunen, etc. Hiervoor wil ik een Mac Mini gaan gebruiken in combinatie met wat hardware. Als bediening wil ik de iPod touch (later misschien iPhone) gaan gebruiken.
Wat ik allemaal nodig heb (titels zijn linkjes):
Mac Mini: Deze gaat ingezet worden als server. Ik twijfel nog welk model. In principe heb ik de snelheid van de huidige lijn niet nodig. Belangrijker is dat hij zo stil mogelijk is en weinig energie gebruikt. Een tweede hands met een defecte hdd en/of dvd-drive zou eventueel volstaan, alleen vallen de prijzen van de tweede hands Mac Mini’s mij erg tegen. (In bezit)
USB Relay Board: Ik heb in totaal twee relay boards nodig (16 relays) om al mijn huidige functies te kunnen bedienen. Rugleuning (2), hoog/laag (2), kantel (2), voetsteunen (4), deuren (2), headset (2). Ik heb dan nog twee relays over voor toekomstige functies. Ik heb inmiddels software geschreven (C) om de relay aan te sturen. Dit is echter alleen nog maar de server kant. De client kant wordt de uitdaging. (In bezit)
IRTrans/iRed: Om alle infrarood apparatuur en lampen (X-10) aan te sturen wil ik de IRTrans gebruiken. Met de meegeleverde iRed software kan ik al mijn afstandsbedieningen leren en gebruiken. Binnenkort komt iRed 2 uit waarbij de iPod touch is te gebruiken als afstandsbediening. (In bezit)
CNX-P2140 PSU: Voeding voor de Mac Mini die als input 24V kan hebben. Dit is nodig omdat mijn rolstoel 2 accu’s van 12V heeft. Om deze gelijkmatig te belasten wil ik de voeding aan sluiten op 24V. (In bezit)
CF - SATA HDD Adapter: Deze gaat in combinatie met een 4 of 8 GB CF kaart de harddisk vervangen. Ik ben namelijk bang dat een hardeschijf geen lange levensduur heeft gezien mijn rijstijl. (In bezit)
iPod Touch: De bediening van het scherm is zo geweldig en licht dat deze heel goed als bediening is te gebruiken. Mocht het niet lukken om het voor elkaar te krijgen om de software goed werkend te krijgen, dan kan ik altijd nog een 7" monitor/touch screen aansluiten om zo het cliënt gedeelte over te slaan. (In bezit)
Om dit project tot een succes te laten eindigen heb ik jullie hulp hard nodig. Ik heb een aantal vragen en er zullen er in de toekomst nog veel meer komen denk ik. Ik hoop dat jullie mij willen helpen met het beantwoorden van de vragen en ik sta open voor nieuwe ideeën of wijzigingen in mijn huidige opzet.
Vragen:
- Welke Mac Mini’s zijn het meest stil?
- Welke Mac Mini’s zijn het meest zuinig?
- Ik lees tegenstrijdige berichten over het headless (zonder monitor en toetsenbord) draaien van de Mac Mini. Heeft iemand ervaring dat dit goed werkt en dat de Mac ook nog goed is te benaderen via VNC?
- Hoeveel GB heeft een minimale Leopard installatie nodig? Met andere woorden hoe groot moet mijn CF minimaal zijn?
- Ik wil de iPod Touch via de USB kabel aansluiten om zo geen zorgen te hoeven maken over de batterij. Daarbij zou ik het liefst een TCP/IP verbinding op willen zetten via deze USB kabel omdat WIFI toch wat gevoeliger is voor storingen. Heeft iemand dit werkend met een native applicatie?
- Gebruikt iemand de bovenstaande CF - SATA HDD Adapter met succes?
- Heeft iemand ervaring met het bouwen van een native cliënt(iPod Touch)/server (Mac Mini) applicatie die via sockets communiceert? Of zijn er andere betrouwbare cliënt/server mogelijkheden?