MacWheelchair

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een ambitieus project. Ik zit in een elektrische rolstoel en heb een beperkte handfunctie. Daarom wil ik het een en ander gaan automatiseren. Hierbij moet gedacht worden aan het bedienen van stereo, tv, lampen, etc, maar ook aan functies die op mijn rolstoel zitten zoals elektrische rugleuning, voetsteunen, etc. Hiervoor wil ik een Mac Mini gaan gebruiken in combinatie met wat hardware. Als bediening wil ik de iPod touch (later misschien iPhone) gaan gebruiken.

Wat ik allemaal nodig heb (titels zijn linkjes):

Mac Mini: Deze gaat ingezet worden als server. Ik twijfel nog welk model. In principe heb ik de snelheid van de huidige lijn niet nodig. Belangrijker is dat hij zo stil mogelijk is en weinig energie gebruikt. Een tweede hands met een defecte hdd en/of dvd-drive zou eventueel volstaan, alleen vallen de prijzen van de tweede hands Mac Mini’s mij erg tegen. (In bezit)

USB Relay Board: Ik heb in totaal twee relay boards nodig (16 relays) om al mijn huidige functies te kunnen bedienen. Rugleuning (2), hoog/laag (2), kantel (2), voetsteunen (4), deuren (2), headset (2). Ik heb dan nog twee relays over voor toekomstige functies. Ik heb inmiddels software geschreven (C) om de relay aan te sturen. Dit is echter alleen nog maar de server kant. De client kant wordt de uitdaging. (In bezit)

IRTrans/iRed: Om alle infrarood apparatuur en lampen (X-10) aan te sturen wil ik de IRTrans gebruiken. Met de meegeleverde iRed software kan ik al mijn afstandsbedieningen leren en gebruiken. Binnenkort komt iRed 2 uit waarbij de iPod touch is te gebruiken als afstandsbediening. (In bezit)

CNX-P2140 PSU: Voeding voor de Mac Mini die als input 24V kan hebben. Dit is nodig omdat mijn rolstoel 2 accu’s van 12V heeft. Om deze gelijkmatig te belasten wil ik de voeding aan sluiten op 24V. (In bezit)

CF - SATA HDD Adapter: Deze gaat in combinatie met een 4 of 8 GB CF kaart de harddisk vervangen. Ik ben namelijk bang dat een hardeschijf geen lange levensduur heeft gezien mijn rijstijl. :wink: (In bezit)

iPod Touch: De bediening van het scherm is zo geweldig en licht dat deze heel goed als bediening is te gebruiken. Mocht het niet lukken om het voor elkaar te krijgen om de software goed werkend te krijgen, dan kan ik altijd nog een 7" monitor/touch screen aansluiten om zo het cliënt gedeelte over te slaan. (In bezit)

Om dit project tot een succes te laten eindigen heb ik jullie hulp hard nodig. Ik heb een aantal vragen en er zullen er in de toekomst nog veel meer komen denk ik. Ik hoop dat jullie mij willen helpen met het beantwoorden van de vragen en ik sta open voor nieuwe ideeën of wijzigingen in mijn huidige opzet.

Vragen:

• Welke Mac Mini’s zijn het meest stil?
  • Welke Mac Mini’s zijn het meest zuinig?
  • Ik lees tegenstrijdige berichten over het headless (zonder monitor en toetsenbord) draaien van de Mac Mini. Heeft iemand ervaring dat dit goed werkt en dat de Mac ook nog goed is te benaderen via VNC?
  • Hoeveel GB heeft een minimale Leopard installatie nodig? Met andere woorden hoe groot moet mijn CF minimaal zijn?
  • Ik wil de iPod Touch via de USB kabel aansluiten om zo geen zorgen te hoeven maken over de batterij. Daarbij zou ik het liefst een TCP/IP verbinding op willen zetten via deze USB kabel omdat WIFI toch wat gevoeliger is voor storingen. Heeft iemand dit werkend met een native applicatie?
  • Gebruikt iemand de bovenstaande CF - SATA HDD Adapter met succes?
  • Heeft iemand ervaring met het bouwen van een native cliënt(iPod Touch)/server (Mac Mini) applicatie die via sockets communiceert? Of zijn er andere betrouwbare cliënt/server mogelijkheden?

[quote:39119a815f] [b:39119a815f]Minimale systeemvereisten voor Mac OS X versie 10.5 Leopard[/b:39119a815f]

9 GB vrije schijfruimte
[/quote:39119a815f]

Zie ook Techspecs :wink:

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat werken en ik vind het ook een heel goed project!

Hmmm dat zou een tegevaller zijn. Ik ben er van overtuigd dat het met minder kan, maar dat is misschien pas na de installatie mogelijk. Ik heb natuurlijk geen talen en honderden drivers nodig. Helaas zijn de SSD drives nog erg duur.

[quote:aae594f87d="MacSullivan"]Hmmm dat zou een tegevaller zijn. Ik ben er van overtuigd dat het met minder kan, maar dat is misschien pas na de installatie mogelijk. Ik heb natuurlijk geen talen en honderden drivers nodig. Helaas zijn de SSD drives nog erg duur.[/quote:aae594f87d]

Ik denk dat het zonder de diverse talen en printer drivers een stuk zal schelen (HP drivers zijn 3 GB dacht ik :|) , alleen weet ik niet of die 9 GB inclusief of exclusief deze bestanden is.

Anders word het je Mini mac in bubbeltjes plastic wikkelen vrees ik :stuck_out_tongue:

8 GB heb je sowieso nodig want anders neemt de Leopard Install de HD niet aan dacht ik, maar dat kan ik ook fout hebben hoor!

Maar als je niet alle talen en printer drivers installeerd maar bijv. 1 merk als Epson ben je iets van 5 a 6 GB kwijt.

Maareh heb je niet meer ruimte nodig voor je verdere software?
Om je programmatuur af te stellen bedoel ik dat dan.

Iig heel veel succes en post natuurlijk een plaatje als het klaar is :slight_smile:

Misschien is trouwens een AppleTV een mogelijke vervanging voor je Mac Mini... Goedkoper, en energiezuiniger. Als je de 'Hack-sites' er op naslaat, zou een AppleTV ook een uitgeklede OSX moeten kunnen draaien. Maar waarschijnlijk zijn alle benodigde functies die jij wil hebben zelf zonder dit werkend te krijgen.

ja klopt, :apple: TV is waarschijnlijk een stuk beter/goedkoper/stiller/platter/energie-zuiniger/mogelijk?

Ola,

Misschien ook niet onbelangrijk: Stroomvoorziening. Hoe ga je dat uitwerken?
Een mac-mini heeft 100-240V wisselspanning nodig. De mac icm. de andere genoemde apparatuur zal het nodige aan stroom vragen.

Ben benieuwd!

Voor hulp: Count me in :wink:

waarom is het zo belangrijk dat leopard op zo min mogelijk schijfruimte is te instaleren? De mini heeft toch genoeg aan boord.

@joasdekker

Heb je de openingspost wel gelezen? Hij wilt de hardeschijf vervangen door flash/cf/ssd omdat dit minder schokgevoelig is. Nadeel is dat die krengen duuuuuur zijn!

de mini vervangen door een laptop zou ook kunnen, de hd's hiervan zijn minder gevoelig en de display is er meteen ook bij...

@ mtersteege: nee inderdaad overheen gelezen. Sorry

Fijn dat jullie meedenken, jongens!

[quote:89cf75f43c=“Aardbei”]8 GB heb je sowieso nodig want anders neemt de Leopard Install de HD niet aan dacht ik, maar dat kan ik ook fout hebben hoor!

Maar als je niet alle talen en printer drivers installeerd maar bijv. 1 merk als Epson ben je iets van 5 a 6 GB kwijt.

Maareh heb je niet meer ruimte nodig voor je verdere software?
Om je programmatuur af te stellen bedoel ik dat dan.[/quote:89cf75f43c]
Goed om te weten dat 8GB waarschijnlijk het minimum is. Wat ik denk ik ga proberen is eerst een zo minimaal mogelijke Leopard installatie doen. Vervolgens zoveel mogelijk programma’s eraf gooien die ik toch niet gebruik (widgets, office test drive, etc) en dan een time machine backup maken en deze vervolgens op CF zetten.

[quote:89cf75f43c]Iig heel veel succes en post natuurlijk een plaatje als het klaar is :)[/quote:89cf75f43c]
Uiteraard zal ik foto’s laten zien van de vorderingen. Altijd leuk om te zien.

[quote:89cf75f43c=“MichMich”]Misschien is trouwens een AppleTV een mogelijke vervanging voor je Mac Mini… Goedkoper, en energiezuiniger. Als je de ‘Hack-sites’ er op naslaat, zou een AppleTV ook een uitgeklede OSX moeten kunnen draaien. Maar waarschijnlijk zijn alle benodigde functies die jij wil hebben zelf zonder dit werkend te krijgen.[/quote:89cf75f43c]

[quote:89cf75f43c=“Jesse!”]ja klopt, :apple: TV is waarschijnlijk een stuk beter/goedkoper/stiller/platter/energie-zuiniger/mogelijk?[/quote:89cf75f43c]
Aan de :apple: TV heb ik ook gedacht, maar ben een beetje bang dat ik de boel niet aan de gang krijg. Ik heb sowieso meerder USB poorten nodig. De Mac Mini heeft denk ik in de toekomst meer mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan een iSight om achter me te kunnen kijken. Zou de :apple: TV veel zuiniger zijn dan de Mac Mini? Want dat zou een goed argument zijn.

[quote:89cf75f43c=“Birelissimo”]Ola,

Misschien ook niet onbelangrijk: Stroomvoorziening. Hoe ga je dat uitwerken?
Een mac-mini heeft 100-240V wisselspanning nodig. De mac icm. de andere genoemde apparatuur zal het nodige aan stroom vragen.

Ben benieuwd!

Voor hulp: Count me in ;)[/quote:89cf75f43c]
Niet helemaal correct. :wink: De Mac Mini heeft geen 100-240V wisselspanning nodig, maar 19V gelijkspanning. Zoals ik in mijn openings post schreef wil ik hiervoor een DC-DC voeding gebruiken. Maar stroomverbruik is een belangrijk issue, ook al heb ik twee dikke accu’s (12V 70Ah) onder mijn kont liggen. Leuk zo’n Mac Mini op mijn rolstoel, maar ik heb er weinig aan als mijn rolstoel in de middle of nowhere komt stil te staan. :lol:

[quote:89cf75f43c=“servir frais”]de mini vervangen door een laptop zou ook kunnen, de hd’s hiervan zijn minder gevoelig en de display is er meteen ook bij…[/quote:89cf75f43c]
Het is de bedoeling dat de computer achterop mijn rolstoel komt. Een laptop op mijn werkblad is niet te doen. Daarbij is een apple laptop weer een stuk duurder en mijn streven is wel om het met een :apple: te doen.

Dit haal ik uit de technische specificaties: Netspanning: 100 tot 240 V wisselstroom. :?

[quote:2cc2338651="Birelissimo"]Dit haal ik uit de technische specificaties: Netspanning: 100 tot 240 V wisselstroom. :?[/quote:2cc2338651] Dat klopt, maar dit is de losse adapter/voeding die bij de Mac Mini zit. Deze adapter maakt van 240V wisselstroom, 19V gelijkstroom.

[quote:c8a4847c65="servir frais"]de mini vervangen door een laptop zou ook kunnen, de hd's hiervan zijn minder gevoelig[/quote:c8a4847c65] In een mini zit een laptop-harde schijf, dus ik denk niet dat dat veel uit gaat maken :)

[quote:c8a4847c65=“MacSullivan”]Ik heb sowieso meerder USB poorten nodig.[/quote:c8a4847c65]
Als je toch de stroomvoorziening voor een mini of Apple TV hebt, zou een USB-hub ook niet zo’n probleem moeten zijn … ?

Hm, als ik zo je wensen en plannen hoor vraag ik mij ten zeerste af hoe je dat denkt te gaan realiseren met de accu's. En een accu afwijkend van die gene die standaard in je rolstoet zit, zijn moeilijk verkrijgbaar.

Kun je es een schetsje plaatsen (of via pm) van hoe je het denkt te realiseren?

Voor het regelen van verlichting en dergelijke kun je gebruik maken van [url=www.perceptiveautomation.com]Indigo[/url]. Daar zijn ook uitbreidingen op die je mogelijk kunt gebruiken om je relais aan te sturen. Kijk dan maar eens naar de Serial Bridge.

Meer info kun je hier ook vinden in:
topic Huisverlichting en andere apparaten besturen via je Mac ??
artikel X10 Home Automation: Wil de laatste Mac het licht uitdoen?
artikel IRTrans en iRed: Beam me up Maccie!

[quote:0d3e49da49="Ganymedus"]Hm, als ik zo je wensen en plannen hoor vraag ik mij ten zeerste af hoe je dat denkt te gaan realiseren met de accu's. En een accu afwijkend van die gene die standaard in je rolstoet zit, zijn moeilijk verkrijgbaar.

Kun je es een schetsje plaatsen (of via pm) van hoe je het denkt te realiseren?[/quote:0d3e49da49]
Mijn idee was om de twee accus (elk 12V 70Ah) in serie te gebruiken (dus 24V) aan te sluiten op de DC-DC voeding. Deze heeft een input van 6V-34V. Dit lijkt me geen probleem, zelfs niet als de accu’s opgeladen worden. De output van de voeding is te regelen in verschillende voltages waarbij de Mac Mini wordt ondersteunt.

Waar heb je twijfels over?

[quote:65e055241a="macpro"]Voor het regelen van verlichting en dergelijke kun je gebruik maken van [url=www.perceptiveautomation.com]Indigo[/url]. Daar zijn ook uitbreidingen op die je mogelijk kunt gebruiken om je relais aan te sturen. Kijk dan maar eens naar de Serial Bridge.

Meer info kun je hier ook vinden in:
topic Huisverlichting en andere apparaten besturen via je Mac ??
artikel X10 Home Automation: Wil de laatste Mac het licht uitdoen?
artikel IRTrans en iRed: Beam me up Maccie![/quote:65e055241a]

Allemaal al gelezen. :wink: Het is niet de bedoeling om Indigo te gebruiken. De Mac Mini komt op de rolstoel dus heb dan niks aan de serial bridge i.c.m. met de C11. Wel heb ik een X-10 IR ontvanger. Deze zal ik via de IRTrans module aansturen. Misschien kan het ook wel via WIFI en op die manier de C11 (al in bezit) aansturen, maar als ik mijn WIFI nodig heb voor mijn iPod Touch gaat het denk ik niet werken.

De relais stuur ik idd aan via een USB serial driver.