Waarom wil je die mini eigenlijk op je rolstoel hebben? Het is toch eenvoudiger als je die ergens in een hoekje zet? Zit je natuurlijk wel met het probleem dat je de componenten op je rolstoel moet aansturen. Maar als je dat via een USB interface kunt regelen, dan is het een optie om eens te kijken naar Wireless USB.
[quote:365296bb59="macpro"]Waarom wil je die mini eigenlijk op je rolstoel hebben? Het is toch eenvoudiger als je die ergens in een hoekje zet? Zit je natuurlijk wel met het probleem dat je de componenten op je rolstoel moet aansturen. Maar als je dat via een USB interface kunt regelen, dan is het een optie om eens te kijken naar Wireless USB.[/quote:365296bb59] Het zijn inderdaad de rolstoelfuncties die ik ook wil besturen en erg belangrijk zijn. Wireless USB is geen optie. Ik ben namelijk niet 24/7 in huis. ;)
Stom. Door die X10 helemaal niet gedacht aan de optie dat je ook uit huis gaat.
Je kunt ook eens op het Indigo forum op zoek gaan naar de posts van Aeolius.
Die heeft een zoon die in een rolstoel zit en hij is bezig om zijn huis aan te passen voor hem.
Mogelijk kun je daar nog wat informatie of tips vinden.
Bedankt, ik ga eens kijken.
Toch zet jouw post me aan het denken. Misschien is er wel een WIFI achtige seriële oplossing die rechtstreek door de iPod Touch is aan te sturen om zo de relais aan te sturen. Ik ga vanavond eens goochelen.
De rest kan dan inderdaad thuis aangestuurd worden via een WIFI netwerk.
[quote:4f76dfcc46="MacSullivan"][quote:4f76dfcc46="Ganymedus"]Hm, als ik zo je wensen en plannen hoor vraag ik mij ten zeerste af hoe je dat denkt te gaan realiseren met de accu's. En een accu afwijkend van die gene die standaard in je rolstoet zit, zijn moeilijk verkrijgbaar.
Kun je es een schetsje plaatsen (of via pm) van hoe je het denkt te realiseren?[/quote:4f76dfcc46]
Mijn idee was om de twee accus (elk 12V 70Ah) in serie te gebruiken (dus 24V) aan te sluiten op de DC-DC voeding. Deze heeft een input van 6V-34V. Dit lijkt me geen probleem, zelfs niet als de accu’s opgeladen worden. De output van de voeding is te regelen in verschillende voltages waarbij de Mac Mini wordt ondersteunt.
Waar heb je twijfels over?[/quote:4f76dfcc46]
Ik denk dat je door de constante belasting van de accu’s de levensduur drastisch zult verminderen. Je aktie radius zal dan dus snel teruglopen. Als je bij wijze van spreken nu een actie radus hebt van 30km zal het mogelijk door het toevoegen van je mac mini icm de extra’s verminderen naar 25 km of misschien wel minder. (Het geheel is natuurlijk afhankelijk van welke stoel je hebt.)
Ik haal nu 45-50km. Ik was er wel van uit gegaan dat dit minder zou worden (5 Km minder zou te overzien zijn). De accu's worden elke nacht weer opgeladen. Maar dat de levensduur dratisch zal verminderen schrik ik toch wel van. Is de constante belasting hier het sleutelwoord?
Prachtig project!
Je zou voor je aansturing ook kunnen overwegen om een Asus EEEpc te gebruiken. Daar zit een schikbestendige SSD schijf in (2GB) Lijkt me voldoende, die ook weer hackbaar is (heb gehoord dat er versies in omloop zijn met 16GB erin). Er kan Windows op, wat je misschien met je aansturing weer wat meer mogelijkheden geeft.
Misschien is dit een leuke praktijk- of afstudeeropdracht voor een HTS? Ga eens rondbellen of mailen met jouw plan. Kan maar zo dat je een handige en gemotiveerde student vindt (met een goede docent als achtervang)
Ik kwam op een forum het volgende tegen: [quote:481a73ceee][i:481a73ceee]I have the 1.66 GHz Core Duo Mac Mini and I have tested it's power consumption with a Kill-A-Watt power meter. It uses so little power, it's amazing.
In sleep mode it was registering 0 watts, or less than 1 watt.
Idling it was drawing about 16 watts and at full load it was drawing 22 watts. That’s with USB keyboard and mouse! If you’re powering a USB sound card and GPS along with the touch screen it may approach 25 watts. Incredible![/i:481a73ceee]
[/quote:481a73ceee]
Ik weet alleen niet hoe ik deze cijfers moet interpreteren in verhouding tot mijn accu’s. Kan iemand mij dit uitleggen?
Nu ik hier toch met m'n natuurkundeboek voor m'n neus zit wat formules.
P = U x I > Vermogen in Watt = spanning in Volt x stroomsterkte in Ampère
Dus 25 W / 19 V = 1,3 A richting je Mini.
Even kijken naar je 2 accu’s, 70Ah (ampère / uur), 140 / 1,3 = 103 min, ruim genoeg volgens mij, geen rekening gehouden met andere apparatuur.
Correct me if i’m wrong hoor
103 min??? Dat is wel weinig. Je bedoeld uur? Houd je er rekening mee dat de accu's samen 24V zijn en geen 19V. Of maakt dat niet uit?
Ik zal vast ergens wat fout hebben gedaan, de eenheid Ah is niet echt mijn ding.
Het gaat in elk geval niet op dat de serieschakeling zorgt voor 140 Ah. Wél voor 24V, maar nog steeds 70 Ah.
Ah staat voor ampère per uur, een stroom van 1 ampère gedurende 1 uur (3600 sec.). 1 Ah x 3600 sec. = 3600 Coulomb. Dus dan zou er max. 70 ampère uit komen? Klinkt onrealistisch, maar zoveel verstand heb ik ook weer niet van accu’s.
Ga in elk geval niet té veel af op mijn hersenspinsels op dit gebied.
Irgendwo klappt etwas nicht:
Enfin: zeg dat de mini 25W continu verbruikt. dat klopt ongeveer wel, de hardware is niet veel anders dan die in een MacBook, en die doet 4-5 uur met een 55Wh batterij.
op 19V is dat ( P= U x I inderdaad) 25/19 = 1.3 A
Je gebruikt een DC-DC converter, die zijn 90% efficient: totaal verbruik 25W + 10% = 27.5W
Dit wordt aangeleverd op 24V: 27.5/24 = 1.15A
Met 70 Ah kun je dus 70Ah/1.15A = 60h de Mini aan de praat houden.
Als je met 70Ah 45-50km haalt, kom je nu 60/70 zo ver: 38-42km. Maar dan heb je de mini wel continu aanstaan.
Ik vind het wel een superproject, heel veel succes!
grtz bart
[edit] auto-accus kunnen wel 170A ophoesten als het moet. Dit is ook wel nodig ivm de startmotor
[edit II] Om het onderste uit de kan te halen qua acculading: waarschijnlijk loopt de mini intern op 12V, en zit er een converter voor 19->12V in. Accu spanning is erg stabiel; je zou kunnen kijken of de mini direct aan de accu ook werkt. Misschien een dikke condensator (elco) aan de kant van de mini toevoegen om spanningsdips door stroompieken van je motoren op te vangen… Maar dat is weer een ander verhaal.
De mini wordt geleverd met een externe 85 W voeding. Die levert 18,5 Volt aan spanning bij 4,6 Ampere.
(Dit is van een 1,42 Ghz PPC mini, ik weet niet zeker of de intel mini’s dezelfde specs hebben voor de voeding)
Met die goedkope prutvoedingkjes kun je beter maar wat marge hebben, en 85W is dan een mooie max. rating. Volgens deze: [url]http://www.tomshardware.com/2005/02/16/apple_mac_mini/page7.html[/url] is de aanname van 25W niet onredelijk -voor een mini G4.
@bommels: Bedankt voor de verduidelijking. Ik wil proberen Leopard zoveel mogelijk uit te kleden en de software die ik nodig heb zal weinig CPU vragen. Het systeem zal dus min of meer idle zijn en daarbij wil CF gebruiken in plaats van een harddisk. Dit zal ook nog wel wat schelen. De relaiskaarten verbuiken 90mA als alle relais aan staan. In de praktijk zal er maar 1 relais aan staan gedurende enkele seconden. Volgens mij verwaarloosbaar. Daarbij wil ik eigenlijk proberen om de Mac Mini te laten slapen als ik hem langer dan 5/10 minuten niet gebruik. Dus ik denk dat de Mac Mini dan misschien maar 8 i.p.v. 15 uur actief is.
Zit ik alleen nog met het feit dat iemand zei dat de levensduur van de accu’s drastisch zal verminderen. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
[quote:d7e2563597="MacSullivan"]Ik haal nu 45-50km. Ik was er wel van uit gegaan dat dit minder zou worden (5 Km minder zou te overzien zijn). De accu's worden elke nacht weer opgeladen. Maar dat de levensduur dratisch zal verminderen schrik ik toch wel van. Is de constante belasting hier het sleutelwoord?[/quote:d7e2563597]
Ik wil je niet afschrikken joh… ik denk gewoon graag met je mee, alleen misschien kritisch.
Ik heb een blauwe maandag (2jr) ergo. gestudeerd, vandaar.
[quote:48d2028ab1="Ganymedus"]Ik wil je niet afschrikken joh... ik denk gewoon graag met je mee, alleen misschien kritisch. Ik heb een blauwe maandag (2jr) ergo. gestudeerd, vandaar.[/quote:48d2028ab1] Het klonk misschien zwaarder dan ik bedoelde. Maar je bent een ergo man, ik dacht een elektronica kenner. ;) Misschien een spraakverwarring? Ik snap dat de capaciteit van mijn accu's minder wordt als ik er een Mac Mini aan hang. Maar stel dat ik met een set accu's drie jaar kan doen. Is dat dan nu opeens nog maar een jaar?
Volgens mij is de beste aanpak om dit alles gewoon ze te bouwen als je in gedachten hebt, en het geheel daarna efficiënter te maken. Misschien wat duurder maar wellicht is het een idee om wat sponsoren te zoeken. Of wat donaties.
Als ik jou was zou ik een (professioneel ogende) website wijden aan de ontwikkeling van dit project, waarop wat sponsors hun reclame kwijt kunnen… “Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door One More Thing”… Ik ben er van overtuigd dat dit dermate veel geld moet kunnen opleveren, dat alle technische problemen op te lossen zijn. (Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen als aanvullende spanning.)
Terugkomend op alle andere reacties hier… Het is al een aantal keer aangegeven, maar er werd tamelijk onduidelijk over gedaan:
VA = W
Dus Volt * Apere = Watt… Daarom zie je vaak achter op een tv ook 300VA staan… ipv 300W. Dat is dus het zelfde. Maar hier waren jullie dus in middels al uit.
Mbt de AppleTV: in beginsel zou hij alles moeten kunnen doen wat de Mac Mini ook kan, worst case scenario kan je er zelfs OSX op installeren. De usb poorten zijn makkelijk uit te breiden doormiddel van een USB hub… ze kosten niets, en is wellicht voor je bekabeling zelfs makkelijker op de rolstoel.
Middels de Patchstick & de terminal is in ieder geval vrij makkelijk een webserver te installeren, zonder hiervoor de appletv open te moeten schroeven. En als ik jou was zou ik de interface op de Touch web based maken (AJAX). Vrij simpel en bied veel mogelijkheden.
Als je hulp nodig hebt horen we het hier graag!
MOET alles eigenlijk wel op OSX draaien? Waarom niet een kale linux install met webserver? Alles te bedienen via de browser van je touch, en je bent het hele probleem kwijt van opslag en voeding. Er zijn hier namelijk genoeg minicomputertjes voor te verkrijgen!
http://www.hpsindustrial.nl/producten.php?fam=Embedded%20Computing