De Macsafe adapter van mijn Macbook Air is 45W en heel klein.
De Macsafe adapter van mijn Macbook Pro is 85W en redelijk groot.
Bovendien schiet de aansluiting van de Macbook Pro nog weleens los als ik met de Macbook Pro op schoot werk. De aansluiting van de MBA valt plat tegen de MBP weg en schiet minder snel los.
En het scheelt ook nog wat in gewicht.
Kortom: ik gebruik liever de adapter van de Macbook Air.
Het lijkt goed te werken. Bovenin de taakbalk krijg ik keurig een stekkersymbooltje te zien. Maar 45W is wel heel veel minder dan 85W.
Kan ik dit zonder problemen voortzetten of gaat er toch iets niet goed?
Ik heb mijn Macbook Air te koop staan en ben straks die kleine adapter kwijt. Zal ik een nieuwe kopen of is dat niet verstandig?
Volgens de website van Apple is de adapter overigens ‘uitsluitend compatible met de Macbook Air’.
Zolang je geen zware toepassingen draait op de MBP tijdens het opladen met die 45W adapter zal hij wel opladen denk ik, maar als hij meer energie gaat verbruiken zou het wel problemen kunnen opleveren door het te lage vermogen.
Als je je MBA verkoopt kan je dan een nieuwe 85W adapter kopen, ik geloof dat de nieuwe modellen daarvan ook hetzelfde formaat zijn als de 60W van de standaard MacBook
Ik heb zelf een tijd lang een Macbook lader aan mijn Macbook Pro gebruikt onderweg. Dit is maanden goed gegaan.
Echter na een half jaar gaf de lader het op, met en flinke knal en een oranje flits nam hij afscheid.
Gelukking hing mijn Macbook Pro niet aan de lader op dat moment en heeft apple hem onder garantie vervangen door een exemplaar van 85 watt.
Conclusie: NIET DOEN! De MBP lader is niet voor niets 85 watt!
Ik zal eens kijken of de oplader van de nieuwe MBP inderdaad wat kleiner is dan die ik bij mijn MBP kreeg. Ik heb een MBP uit de laatste lichting van de vorige generatie.
Ik zal eens kijken of de oplader van de nieuwe MBP inderdaad wat kleiner is dan die ik bij mijn MBP kreeg. Ik heb een MBP uit de laatste lichting van de vorige generatie.[/quote:1213db5c53]
Dit wil niet zeggen dat het door een MB lader op een MBP komt. Kan net zo goed stom toeval zijn. Ik heb in ieder geval vaak genoeg mijn MBP met de lader van mijn vriendin opgeladen en andersom. Ik maak er geen gewoonte van en daarnaast is het inderdaad zo dat als ik veel doe die lader van de MB het niet altijd kan bijhouden. Dus enkel voor opladen en wat simpele dingen. Dan is het voldoende. Maar gamen, videotje of iets anders waar je computer lekker zwaar mee aan de slag is, is niet aan te raden met de lagere wattage lader.
Naar mijn weten kan het gewoon. Ga er alleen niet vanuit dat 'ie ook oplaad als je aan het werk bent. Hij laad alleen op als de MBP uit staat of in slaapstand is. En dan heb je nog steeds het probleem dat het opladen langer duurt dan met een 85w adapter.
Het idee is vooral voor onderweg. Als ik op mijn werk / bij vrienden / mijn ouders / een klant op mijn MBP wil werken, dan kan ik evt. gebruik maken van een stopcontact. Thuis heb ik gewoon de normale adapter liggen van 85W.
Het lijkt mij ideaal om zo'n klein mogelijke adapter mee te hoeven nemen.
Maar als ik de normale (85W) adapter vergelijk met de baksteen die een collega bij zijn HP heeft gekregen, besef ik wel dat ik een luxedier ben. (Maar daarvoor gebruik ik dan ook een MBP )
toch zijn er wel universele ibook/powerbook adapters, ibook's hebben normaal 45w maar via de apple site kan je een universele kopen van 65w iemand een verklaring?