Goeiemorgen! Ik ben nieuw in de wereld van mac. Ik heb al sinds de eerste generatie een iPhone, nu de 3gs en eindelijk een Macbook Air op de kop getikt. Ben nu een beetje aan het vogelen en wennen aan OS X en loop meteen tegen een vraag aan. Ik gebruik een dikke Windows PC thuis icm Outlook en Gmail. Nu wil ik onderweg in Mail.app ook gewoon mijn mail kunnen lezen, maar tevens op kunnen halen met outlook. Nu heb ik bij Gmail de optie aanstaan om mails die via POP3 worden binnen gehaald gearchiveerd worden, en via het IMAP principe op mijn iPhone worden verwijderde berichten ook daadwerkelijk verwijderd, gelezen items blijven gelezen staan in mijn inbox op Gmail. Als ik eenmaal thuis ben, Outlook opstart, download hij netjes alle mail die in de inbox en sent items staan en slaat ze op (weliswaar ongelezen, maar dat is geen punt). Mail wordt daarna gearchiveerd op gmail en kan ik via de webmail weer terugvinden in all mail. Werkt lekker voor mij op deze manier. Mijn vraag aan de ervaren mail + gmail gebruikers is: als ik mijn gmail account(s) instel in mail, kan dat dan via hetzelfde principe als de iPhone? Dus via IMAP, zodat wijzigingen op de server van gmail worden opgeslagen en mijn outlook bij thuiskomst gewoon netjes alles binnenhaalt en gmail mail archiveert? Of werkt het zo dat mail.app de mailtjes op zo'n manier binnen haalt dat ze (doordat gmail zo staat ingesteld) meteen al archiveert en dus mijn outlook denkt dat ik geen nieuwe/reeds gelezen-maar-nog-in-inbox-staande mailtjes heb? :) ik hoop dat het verhaal duidelijk is, antwoord is denk ik vrij simpel, maar voordat ik begin aan mail.app wil ik het zeker weten, ik ben blij met de huidige setupcombinatie van outlook en gmail namelijk...
Mail app instellen kost je als je een beetje rap bent 1 minuut... Kun je het even proberen.
En anders delete je de account in mail.app weer.
c’est easy!
Als je Gmail in een minuut instelt in Mail, dan loop je wel het risico dat je het fout gedaan hebt. Vooral de prullenbak en het gebruik van smtp.gmail.com hebben wat aandacht nodig. Zie bij twijfel ook [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2066740#2066740]Organisatie van IMAP mail in Mail[/url].
Kijk eens aan, zo zie je maar weer... ik ben nu op werk maar ga thuis meteen aan de slag. :) bedankt!
IMAP is geen principe maar een protocol, net als POP3, maar dit terzijde.
Veel providers hebben liever dat je POP3 gebruikt , je mail werkelijk ‘ophaalt’ en niet eindeloos op hun servers laat staan. Maar dan wordt het wat moeizaam om je mail vanaf verschillende locaties te kunnen lezen. De essentie van IMAP is nu juist dat je de mail wel op de server kunt laten staan. Bijvoorbeeld de server van je werkgever. Kun je op reis je zakelijke berichten lezen zonder dat ze bij terugkeer op kantoor verdwenen blijken te zijn. Met de ontwikkeling van webmail werd het onderscheid tussen IMAP en POP3 minder belangrijk. Bij gebruik van webmail is het min of meer vanzelfsprekend dat je belangrijke mail op de server laat staan. Google heeft daar zeker geen bezwaar tegen, sterker nog, ze raden het aan onder het motto ‘ruimte zat’. En ze vinden het ook niet zo erg als je IMAP gebruikt en je mail anders dan via webmail leest. Alhoewel je dan hun advertenties niet ziet, deze niet kunt aanklikken en dus geen inkomsten genereert.
Hoe dan ook, je mail staat daar prima bij Google en het is niet strikt noodzakelijk om de zaak ook nog eens thuis te archiveren, maar daar ben je natuurlijk volkomen vrij in. Maar inderdaad kun je je afvragen hoe Foutlook aankijkt tegen mailtjes die bij Google staan, maar reeds gelezen zijn.
Iets anders is de instelling in je mail.app onder OS X m.b.t. het opslaan van een lokale kopie voor off-line gebruik. Volgens mij staat dat standaard aan en dan kan het schijfgebruik natuurlijk aardig oplopen. Hoe dat op een iPhone uitpakt, weet ik niet. Ik heb er geen. Als het net zo werkt als onder OS X op een Apple computer dan zou ik de opslag van een lokale kopie uitzetten.
Op reis gebruik ik een MacBook en ik sla niet automatisch een kopie op. Als ik verbinding heb kan ik mijn mail bij Google en op mijn eigen mailserver thuis lezen en anders niet. Dat lijkt misschien vreemd, maar wat is het nut van het kunnen lezen van een lokale kopie op het moment dat je geen internetverbinding hebt. Je kunt op dat moment toch geen reactie verzenden. Wel lokaal voorbereiden natuurlijk. Hoe belangrijk een lokale kopie is moet je helemaal zelf bepalen. En bedenk wel dat je een echt belangrijk mailtje, waar bepaalde en zeer noodzakelijke gegevens in staan, altijd handmatig lokaal kunt opslaan.
Kortom, ik zou alleen IMAP gebruiken, al je mail veilig bij Google laten staan en niets lokaal opslaan. Zeker niet op een iPhone. En nogmaals, hoe noodzakelijk is het om de de hele zwik ook nog eens thuis te archiveren. Waar heb je meer vertrouwen in? In de gigantische servers van Google of in je PC-tje thuis? Succes!
Als een backup belangrijk is, dan moet je dat zélf regelen en niet op een provider vertrouwen. Er zijn altijd wel horrorverhalen te vinden van accounts die ineens verwijderd zijn (door de provider, of door een ex, of door een grappenmaker). Gebeurt zelden, maar [url=http://googlesystem.blogspot.com/2006/03/gmail-horror-story-gmail-account.html]het gebeurt[/url]. En de meeste berichten verdwijnen natuurlijk doordat de gebruiker zelf iets doms doet, en daar misschien pas weken later achterkomt.
Offline opslag is trouwens ook handig voor het geval je account tijdelijk geblokkeerd wordt. Gebeurt ook zelden. Maar het gebeurt.
(OS X Mail werkt érg goed samen met Time Machine. Dus [i:7b350f73fe]als[/i:7b350f73fe] de berichten belangrijk zijn, investeer dan in een of meerdere disks voor Time Machine.)
[quote:575b701502="palahala"] (OS X Mail werkt érg goed samen met Time Machine. Dus [i:575b701502]als[/i:575b701502] de berichten belangrijk zijn, investeer dan in een of meerdere disks voor Time Machine.)[/quote:575b701502]
Ik zou liever zeggen dat Time Machine, als onderdeel van OS X, een redelijk betrouwbare back-up geeft. Niet meer dan dat, er bestaan ook over TM horror-verhalen.
Het gebruik van TM is niet zo zeer verstandig als wel zeer gemakkelijk voor de gewone gebruiker. Ik heb daarmee al eens met name een verzameling op onverklaarbare wijze verdwenen mail teruggehaald.
Ik neem aan dat je een externe disk bedoelt en dat die bij het verlaten van het pand de brandkast in gaat. Toch?
Professioneel gezien dient een back-up natuurlijk op meerdere media te geschieden. Tenminste twee, waarbij de niet in gebruik zijnde set in een ander pand opgeslagen moet worden. In een brandkast.
Wat voor media is een aparte discussie. Schijf of streamer tapes. De tweede oplossing is voor de thuisgebruiker onbetaalbaar. Zelf vind ik schijven redelijk betrouwbaar, niet meer dan dat. Als je, op weg naar of van de kluis, een schijf laat kukelen is je back-up waarschijnlijk verloren. Een tape overleeft zo’n val waarschijnlijk wel en gaat ook nooit geheel verloren. Als je een schijf loskoppelt van de computer is het niet geheel ondenkbaar dat het ding op dat moment de geest geeft. M.a.w. als je die schijf zonder te laten vallen in de brandkast hebt gezet, weet je eigenlijk niet wat daar staat of ligt. Dood of levend, net als de kat van Schrödinger. Pas als je de schijf weer aangekoppeld hebt kom je er achter of je nu wel of juist geen back-up had.
Om terug te komen op het oorspronkelijke topic, ik gebruik in feite Gmail als back-up voor mijn mail. Alle belangrijke mail wordt doorgestuurd naar Google. Als mijn huis affikt, staat die mail nog steeds bij Google. Alhoewel ik op dat moment waarschijnlijk even wat andere zorgen heb.
Mail gebruikt bijvoorbeeld niet één enkel groot bestand om de berichten op te slaan, wat daardoor goed (snel) werkt met het maken van backups in Time Machine. En als je eerst Mail activeert en dan pas Time Machine, dan kun je berichten terughalen zonder te snappen hoe die op de harddisk opgeslagen zijn.
Ik vind het doorsturen van mail naar een ander account geen fijne backup. Heb je jaren fijn je berichten in mapjes gezet en vooral heel veel berichten weggegooid, zit je ineens met een Inbox met daarin all berichten van de afgelopen jaren.