Mail.app: verzenden lukt niet [opgelost]

Twee weken geleden probeerde ik een e-mailtje te verzenden naar een hotmailgebruiker met een volle mailbox. Dat lukte uiteraard niet. Maar het vreemde is: sindsdien kan ik helemaal geen mail meer verzenden. Niet vanaf hetnet.nl maar ook niet vanaf .mac

Ik kan niet vinden wat er mis is. De instellingen lijken goed te zijn, ook als ik bij hetnet of mac de helpsite raadpleeg.

[size=14:f960005b8d]instellingen .mac:[/size:f960005b8d]
Type account: .mac
beschrijving: .mac
e-mailadres: (niet in te vullen)
volledige naam: (niet in te vullen)
server inkomende post: mail.mac.com
gebruikersnaam: xxxxxxxxx@mac.com
wachtwoord: ••••••
server uitgaande post (SMTP): smtp.mac.com: xxxxxxxxx
[size=9:f960005b8d]met als serverinstellingen:
server uitgaande post: smtp.mac.com
serverpoort: 25
gebruik SSL uitgevinkt
identiteitscontrole: wachtwoord
gebruikersnaam: xxxxxxxx@mac.com
wachtwoord: •••••••[/size:f960005b8d]

[size=14:f960005b8d]instellingen hetnet[/size:f960005b8d]
Type account: POP
beschrijving: Het Net
e-mailadres: xxxxxxxx@hetnet.nl
volledige naam: Mijn Naam
server inkomende post: pop.hetnet.nl
gebruikersnaam: xxxxxxxx
wachtwoord: ••••••
server uitgaande post (SMTP): mailhost.hetnet.nl
[size=9:f960005b8d]met als serverinstellingen:
server uitgaande post: mailhost.hetnet.nl
serverpoort: 25
gebruik SSL uitgevinkt
identiteitscontrole: wachtwoord
gebruikersnaam: xxxxxxxx
wachtwoord: •••••••[/size:f960005b8d]

Krijg je dan niet een foutmelding?

Ja:

[b:fb7ed47be3]Bericht kan niet worden verstuurd.[/b:fb7ed47be3]
Time-out van de verbinding met de server ‘smtp.mac.com’.
U kunt de berichten proberen te versturen via een andere server. Alle berichten zullen van deze server gebruikmaken totdat u het programma afsluit of uw netwerkwijzigingen wijzigt.

en dan kan ik de optie kiezen om het via een ander e-mail adres te proberen. Maar ja, ze werken allebei niet.

Je verstuurd een email met je inbelaccount....in dit geval denk ik Het Net. Dus smtp zou moet zijn mailhost.hetnet.nl check ff [url=]deze[/url] link.

Als jij je .mac account gebruikt in mail, dan verstuur je dus via hetnet en niet via .mac

Je verstuurd nl. niet via .mac want da’s geen provider.

Is het een beetje duidelijk of ben ik een beetje moe dat ik niet weet of ik het duidelijk uitleg?

Gewoon ff proberen…lukt het niet kan je altijd terug…toch???

Klopt dat mijn instellingen voor hetnet fout stonden. Maar ook met de nieuwe instellingen lukt het weer niet.

Mijn provider is trouwens Wanadoo (maar dat heeft nog nooit in mijn instellingen gestaan, dus dat kan het probleem niet zijn.)

Nog iets: ik heb het .mac-account verwijderd, en weer toegevoegd. Volgens .mac-help zouden dan de instellingen vanzelf goed moeten komen en inderdaad vult Mail.app het zelf in. Maar ook dan lukt het niet.

En nog iets: bij die foutmelding zit weer een heel verhaal over die poort 25:

[quote:c821949465=“help”]Geen e-mailverkeer mogelijk omdat er een time-out is opgetreden in de verbinding met de server op poort 25

Als u een e-mailbericht verstuurt, kan een bericht worden weergegeven dat er geen post kan worden bezorgd omdat er een time-out is opgetreden in de verbinding met de server op poort 25.

Poort 25 is de poort waarmee e-mailberichten via het internet worden verstuurd. Sommige internetaanbieders hebben poort 25 geblokkeerd voor gebruikers buiten het netwerk van de internetaanbieder. Zo proberen internetaanbieders de hoeveelheid ongewenste reclame te beperken die uit hun domein afkomstig is. Door het blokkeren van poort 25 dwingt de internetaanbieder zijn klanten om zijn server voor uitgaande post (SMTP) te gebruiken in plaats van hun eigen SMTP-server. Op die manier kan de internetaanbieder uitgaande post controleren en afzenders van ongewenste reclame achterhalen.

Voer een of meer van de volgende handelingen uit:

[list=1:c821949465][:c821949465]Vraag de internetaanbieder of deze de toegang blokkeert tot alle servers behalve zijn server voor uitgaande post, met inbegrip van poort 25.
[
:c821949465]Als de internetaanbieder poort 25 blokkeert, vraagt u om de benodigde instellingen om zijn server voor uitgaande post te kunnen gebruiken. Kies ‘Voorkeuren’ uit het Mail-menu en klik op ‘Accounts’. Selecteer uw account en klik op de knop ‘Serverinstellingen’ in het paneel ‘Accountinformatie’. Voer de gegevens in, waaronder de naam van de server voor uitgaande post. Selecteer elke account en selecteer per account de server voor uitgaande post van de internetaanbieder. U kunt één server voor uitgaande post voor al uw accounts gebruiken zonder dat dit invloed heeft op het e-mailadres van waaraf uw berichten worden verstuurd. (Bij uw .Mac-account moet het retouradres het .Mac-adres zijn. Als u problemen ondervindt, controleert u bij de internetaanbieder of ook andere adressen mogen worden gebruikt.)
[:c821949465]Vraag uw internetaanbieder of u eerst een verbinding met de POP/IMAP-server tot stand moet brengen en een identiteitscontrole moet uitvoeren voordat u e-mailberichten kunt versturen. Als dit het geval is, vraag u de benodigde gegevens bij uw internetaanbieder op, kiest u ‘Voorkeuren’ uit het Mail-menu en klikt u vervolgens op ‘Accounts’. Selecteer de account en klik op de knop ‘Serverinstellingen’ in het paneel ‘Accountinformatie’. Voer de gegevens voor identiteitscontrole van uw internetaanbieder in het dialoogvenster ‘Opties SMTP-server’ in.
[
:c821949465]Als u ongebruikte SMTP-servers wilt verwijderen, kiest u ‘Voorkeuren’ uit het Mail-menu en klikt u op ‘Accounts’. Selecteer een account. Kies in het paneel ‘Accountinformatie’ de optie ‘Wijzig serverlijst’ uit het venstermenu ‘Server uitgaande post (SMTP)’. Selecteer een server. Uit de waarde in de derde kolom blijkt of een server wordt gebruikt. Als de server niet wordt gebruikt, klikt u op ‘Verwijder server’ en vervolgens op ‘Gereed’.
[*:c821949465]Probeer de e-mailaccount te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Probeer dan nogmaals een e-mailbericht te versturen. Als u een account verwijdert, worden alle postbussen van deze account gewist. Deze bewerking heeft echter geen invloed op berichten die op de mailserver zijn opgeslagen. Als u een .Mac-account verwijdert, wordt deze account door Mail opnieuw ingesteld met de juiste instellingen. Zo kunnen beschadigde instellingen worden hersteld.[/list:o:c821949465][/quote:c821949465]
Waarbij ik de opties 4 en 5 al geprobeerd heb en ik eigenlijk geen idee heb wat ik met die eerste drie opties aan moet.

Een paar dagen geleden had ik ook problemen met versturen van mail thuis. Ik heb ook wanadoo en heb toen de smtp gewijzigd in: smtp.wanadoo.nl Toen deed ie het weer prima!

Een andere kennis had hier ook last van en heb 't toen ook gewijzigd in: smtp.wanadoo.nl Ging daarna ook prima!

Ik hoop dat dit je oplossing is……

suc6

Werkt ook niet.

Zou trouwens niet de eerst keer zijn dat dit soort problemen door wanadoo veroorzaakt zijn. Je blijft dan zoeken.

Verdomd! Het werkt wel!

Ik moest alleen nog gebruikersnaam en wachtwoord bij serverinstellingen verwijderen.

Hoe verander je de gebruikersnaam in voorkeuren van de .Mac account???

Blijft grijs in de voorkeuren.

In het kader van anti-spam activiteiten en geld verdienen hebben veel providers maatregelen genomen. Zo kan ik bij wanadoo (free) alleen nog maar mail ophalen als ik inbel via wanadoo. Ook weigeren vaak mailservers mail die afkomstig is uit een ander domein.

Je moet via smtp.mac.com gewoon kunnen verzenden. Ik in ieder geval wel (.mac is geen provider, wel een mailserver)

Poorten hoef je niks aan in te stellen, behalve als je problemen hbt met een mailserver die geblokkeerd is. Dan moet je ‘authentication’ aan zetten bij de server-settings en daar je logingegevens van de provider waarmee je je mail wilt versturen in tikken.

Maar ik begrijp dat het het nu weer doet, via een omweg? Met wie bel jij in?

[quote:8d25fcc2a5="Hans Flick"]Hoe verander je de gebruikersnaam in voorkeuren van de .Mac account???

Blijft grijs in de voorkeuren.[/quote:8d25fcc2a5]
Bij je .mac instellingen in je voorkeuren. Niet in je mail-voorkeuren, maar je systeem.

Je MOET de smtp server gebruiken van de provider waar je internet account van is...

dus is dat bijvoorbeeld:

smtp.zonnet.nl
smtp.demon.nl
smtp.wanadoo.nl
smtp.xs4all.nl

enz…

Zoek het anders even op, op de site van je provider.

Je uitgaande post gaat (bijna) altijd via de smtp server van je provider, dat helemaal niet erg… dat is nu eenmaal zo…

Dat geld trouwens voor ander elk account…!

Vraag me niet hoe, het gaat ook tegen mijn gevoel van logica in, maar de oplossing van vanWoods heeft geholpen.

Wanadoo is mijn provider (kabel), maar ik heb geen e-mail-adres daar.
Hetnet was mijn oude provider, maar mijn vader heeft die overgenomen. Ik krijg nog steeds e-mail op mijn oude adres.
De meeste mail komt binnen via .mac

@deskman:
Ik weet niet of het via kabel ook inbellen heet, maar echt: via smtp.mac.com komt er niets meer door, dus ik hou het maar bij smtp.wanadoo.nl. Ik zou niet weten hoe wanadoo extra geld kan verdienen aan het overnemen van e-mail-verkeer op een kabel-abonnement.

@Steve Brooklyn:
Blijkbaar MOET ik van de ene op de andere dag de smtp-server van mijn provider gebruiken, dat heb ik tot nu toe nog nooit gehoeven. Wanadoo heeft nog nooit in de instellingen van Mail.app gestaan, terwijl ik toch al zeker anderhalf jaar gebruik maak van mail.app

[quote:4602c39d92]@deskman: Ik weet niet of het via kabel ook inbellen heet, maar echt: via smtp.mac.com komt er niets meer door, dus ik hou het maar bij smtp.wanadoo.nl. Ik zou niet weten hoe wanadoo extra geld kan verdienen aan het overnemen van e-mail-verkeer op een kabel-abonnement.[/quote:4602c39d92]

Dat is dus precies wat ik bedoel.

Maar even een voor een:
1] Ik noem alles inbellen, ADSL, kabel of modem. Is niet correct, maar we hebben al genoeg jargon.

2] Providers hebben hun maildiensten op scherp gezet. Er wordt zeer scherp in de gaten gehouden wie er spam verstuurt. Er zijn zoveel PC’s met een open relay, een mailserver die open staat voor toegang van buitenaf, dat de onkosten voor het verzenden van die rommel de spuigaten uitloopt. Het zou wel netjes zijn om het aan de klanten te melden, maar ze zullen wel denken: het is onze mail niet dus ook onze zorg niet.
Er zullen twee redenen zijn dat Wanadoo en Chello de deuren hebben dichtgegooid. De kosten en dit verhaal

3] Ten slotte nog het geld verdienen: ik heb al zo lang wanadoo bestaat een gratis emailadres. Tegenwoordig bestaat dat adres nog steeds, maar ik kan er alleen bij met webmail of als ik met het modem inbel via een lijn van wanadoo: de tikken reken ik af aan wanadoo en zo verdienen ze eraan. Alle andere vormen van mail afhandelen zijn kostenloos, maar dat hoort erbij als je een provider bent…