Mail & bijlage

Sinds installatie van Tiger probleem met bijlagen in Mail: ontvangers (PC-gebruikers) klagen er over dat ze geen bijlage ontvangen als ik die wel verstuurd heb. Sturen ze de bewuste mail retour, dan tref ik op m'n Mac wel weer gewoon die bijlageaan. Ik stuur dagelijks foto's (als windows-compat. bijlage) per mail aan diverse opdrachtgevers. Wanneer ik "windows-comp. bijlage" niet aanvink, ontvangt men geen bijlage, cq is de bijlage niet zichtbaar.... Is dit op te lossen? Marczz

Welkom op dit forum!

De meest voor de hand liggende oplossing lijkt me om in het Menu Edit->Attachments (of hoe dat ook in het Nederlands moge heten) de optie aan te vinken dat je altijd Windows-vriendelijke bijlagen wilt versturen.

Klopt, sinds de installatie van Tiger (of eigenlijk sinds de tiger update) ontvang ik dezelfde reacties, dat bijlagen niet zijn bijgesloten of niet zijn te openen. Je moet nu echt op bijlage klikken en dan windows compatible aanvinken.

Voorheen (OSX 10.3) was het voldoende om de bijlage in je mailbericht te slepen.

Ik ontvang overigens niet van alle “windows” gebruikers deze melding. Zou dat nog aan het mailprogramma of windowsversie kunnen liggen dat aan de “andere” kant wordt gebruikt?

Heb inmiddels ontdekt (denk ik) wat de oplossing is: in voorkeuren onder "Nieuw" als berichtenstructuur "Platte Tekst" instellen ipv "RTF". Nu krijgen Windows-gebruikers wel de bijlage apart te zien, inclusief de bestandsnaam ervan. Na testen bleek voorlopig het probleem uit de wereld.

Wat is eigenlijk precies RTF in tegenstelling tot Platte Tekst??

Marczz

RTF staat voor Rich Text Format, oftwel opgemaakte tekst met fontgroottes, kleuren etc.