Mail delivery system

Bij een van mijn email adressen krijg ik iedere keer het bericht terug met de melding: This message was created automatically by mail delivery software.

You sent the following message, but this message could not be delivered to all recipients:

Ik heb mijn computer laten scannen op een virus, maar er is niets gevonden. Wat is hier aan de hand?

In het antwoord van de niet afgeleverde mail staat de volgende verklaring van Googe: host gmail-smtp-in.l.google.com [142.250.102.27]
SMTP error from remote mail server after pipelined end of data:
550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the
550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must
550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this message,
550-5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for [gmail.com] did not pass
550-5.7.26 with ip: [212.54.42.166]. The sender should visit
550-5.7.26 Prevent mail to Gmail users from being blocked or sent to spam - Gmail Help for
550 5.7.26 instructions on setting up authentication. y13-20020a50eb0d000000b0050de918773fsi3321206edp.12 - gsmtp
Reporting-MTA: dns; smtpq3.tb.mail.iss.as9143.net

Hiervan begrijp ik niets. Misschien is er iemand die mij hierbij kan helpen.

Heb je de mailadressen gecheckt waar je de mail naar toe stuurt?

Blijkbaar probeer je naar een niet-bestaand mailadres te mailen.

Het zijn twee verschillende adressen waar ik in het verleden meerdere keren emails naar verzonden heb. De adressen zijn helemaal juist. Het vreemde is dat het versturen naar deze adressen met mijn Iphone wel lukt.

Je hebt je openingspost ondertussen flink uitgebreid zie ik.

Wie is je email provider?
Welk programma gebruik je om te mailen?
En welke macOS versie?

Provider: Ziggo
Mailprogramma: Apple mail
Os versie: 13.3.1

Het vreemde is ook dat ik de mail verstuur met Gmail de mail wel aankomt. Apple support zegt hier niets aan te kunnen doen.

Is dat met precies dezelfde SMTP-server ?

In je openingsmail staat dat jouw email door Google is geblocked. Er mankeert dus “iets” aan. Is het een nieuwsbrief o.i.d., of een bulk email aan velen ?

Misschien staat jouw IP-adres wel op een blacklist en die van je iPhone niet…

Inmiddels is mijn probleem met de mail opgelost. Ik had bij mijn uitgaande account de smtp server van Google ipv Ziggo ingevuld. Meestal ging dat goed, maar bij bepaalde mensen werd mijn mail niet afgeleverd en nu wel.

Wat ik al vermoedde. Bedankt voor je terugkoppeling. Technisch had het kunnen werken, maar tegenwoordig wordt een verschil tussen de inkomende mailserver en uitgaande mailserver doorgaans als Spam opgevat, dus wordt of niet afgeleverd, of komt in de Spammap terecht.

Ik heb het zo begrepen:
Gmail blokkeert sinds november mails die niet geauthenticeerd zijn verstuurd. Je kan via ziggo email versturen via poort 25 zonder authenticatie met als afzender je domein-emailadres. Dat is geen ziggoadres dus wordt door Gmail geblokkeerd. Je moet dan via poort 578 versturen met authenticatie maar die authenticatie is dan je ziggo-emailadres en dat wordt dan de afzender. Als je een zakelijk ziggo-abbo hebt, kun je ook zonder authenticatie via poort 578 versturen maar het blokkeren bij gmail blijft.
Beter dus mails versturen via je domeinnaam als je je domein-emailadres wil gebruiken of wel bij ziggo authenticeren als je je ziggo-emailadres gebruikt. Anders wordt het een heel ingewikkelde oplossing via de linkjes in het eerste bericht. Ziggo gooit volgens mij poort 25 dicht op 30 mei.
P

Klopt en het is trouwens poort 587

Peer schrijft:
Beter dus mails versturen via je domeinnaam als je je domein-emailadres wil gebruiken of wel bij ziggo authenticeren als je je ziggo-emailadres gebruikt. Anders wordt het een heel ingewikkelde oplossing via de linkjes in het eerste bericht. Ziggo gooit volgens mij poort 25 dicht op 30 mei.
Ik heb echter geen domeinnaam en kan die dus ook niet gebruiken. Wel heb ik de ingaande poort van mijn Ziggo account aangepast aan 993 en de uitgaande aan 587. Het versturen van en naar mijn Gmail account is tot nu toe geen probleem.

Blijft apart: op poort 587 krijg ik een foutmelding, terwijl de aloude poort 465 gewoon prima werkt.
We wachten eind mei wel gewoon even af.

Dit werkt, ook na 30 mei 2023:

Schermafbeelding 2023-05-19 om 17.49.15

Dat stond bij al niet aangevinkt. Vink ik het wel aan dan zie ik op mijn Macbook air de poort niet mee.

465 is de uitgaande van Gmail.
587 die van Ziggo.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-wijzigt-levering-dienst-op-30-mei-veel-vragen-van-abonnees/