mail en bestanden

Met Outlook was het mogelijk meerdere bestanden op te pakken in de finder en ze op het programma-iccon te slepen. Outlook genereerde dan een nieuw mailtje met die bestanden als attachement.

Doe je hetzelfde met Mail dan maakt Mail voor elk bestand een nieuw mailtje aan.
Sleep je dus 3 bestanden op het icoon, dan maakt Mail daar drie losse mailtjes van.
Het mailen vanuit de finder loopt niet echt soepel dus.

Wie weet hoe dat makkelijker gaat?

ik stel me bijvoorbeeld voor dat je 3 bestanden aanwijst, en dan met ctrl/klik aangeeft dat je het wil mailen en dan met open-klap-menu je reciepent aangeeft, waarop Mail het voor je in orde maakt.

Dat is toch niet te veel gevraagd van OSX?

Ward

Ja, dat zouj e zeggen. Hmm. Je kunt ze natuurlijk stuffen tot een file... maar echt 'makkelijker' is dat natuurlijk niet.

Je kan mail openen, een nieuw mailtje maken en daar alle bestanden in slepen, dat werkt goed.

Allen heb ik hier dan nog een vraagje over: Als ik via mail een berichtje met attachment verstuur naar bijvoorbeeld mijn vader die Windows gebruikt, ontvangt hij 2 attachments. Elk bestand wordt opgesplitst in 2 bestanden. Ik weet hoe het komt, de Mac houdt aparte informatie per bestand bij en die informatie wordt als los bestand ontvangen op niet-Mac systemen. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er netjes maar 1 documentje aankomt op Windows systemen?

Kun je het niet verpakken als ZIP-file?

Allen heb ik hier dan nog een vraagje over: Als ik via mail een berichtje met attachment verstuur naar bijvoorbeeld mijn vader die Windows gebruikt, ontvangt hij 2 attachments. Elk bestand wordt opgesplitst in 2 bestanden. Ik weet hoe het komt, de Mac houdt aparte informatie per bestand bij en die informatie wordt als los bestand ontvangen op niet-Mac systemen. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er netjes maar 1 documentje aankomt op Windows systemen?[color=darkred:c53a8280a2][/color:c53a8280a2]

Op volgende twee links kan je een antwoord vinden :
http://discussions.info.apple.com/WebX?14@115.R7iLakStf9N.12@.3bbdd78c/5

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;243693

eigenlijk zou ik hier ook nog een mailvraagje willen lanceren: als ik een pdf file, van slechts 1 pagina, in mijn mail opneem dan opent mail die meteen en plakt de tekst in mijn mail. Ik kan hem wel als geheel op mijn desktop slepen en dan is het weer een bestandje. als de pdf twee pagina's of meer beslaat dan wordt wel een bestands icoontje in mijn mail opgenomen.

zou ik dat ook kunnen doen voor mijn 1-pagina-pdf?

Jongens, even bij de les blijven :D

Natuurlijk kan ik wel eerst een mailtje openen en de docs er in slepen maar dat kost je 4x zoveel clicks! Aangezien ik vaak opgemaakte pdf’s verstuur naar relaties gebruik ik dit veel…

Is er nu echt geen slimmere oplossing?

Ward

eigenlijk zou ik hier ook nog een mailvraagje willen lanceren: als ik een pdf file, van slechts 1 pagina, in mijn mail opneem dan opent mail die meteen en plakt de tekst in mijn mail

CTRL+klik op je pdf in mail en kies voor toon als symbool

Die 'gesplitse' bestanden ontstaan omdat Mail.app geen MIME aankan. Vandaar de gespletenheid. Stuur je hetzelfde bericht met bijlage met Entourage kom je dit niet tegen.

Aha, ik heb nooit begrepen hoe dat nou precies zit met die verschillende formaten (behalve html :roll: )

Ik moet me daar ooit nog eens in verdiepen als ik tijd heb.

Zo zijn veel mails tegenwoordig helemaal in html met links enzo.
is daar eigenlijk software voor om dat soort mails speciaal voor email te maken?

Ward

in de finder kun je via (eerst bestand aanklikken op je desktop) Finder/voorzieningen/mail/stuur bestand simpel bestanden versturen.

Alleen als je meerdere bestanden selecteert dan werkt de ‘service’ niet, je zou wel een aflvermap op je desktop kunnen zetten en die elke keer versturen.