mail en wifi plekken

dag dag allemaal...

ik heb gezocht tussen alle draadjes, maar ik kon niets vinden. Als het er al staat ergens, tell me…

de situatie:

• We zijn 2+1/2 jaar al onderweg en lees onze webmail altijd in internetcafes.
  • we schrijven textbestanden in texteditor en brand het op een cdtje, die ik dan weer kopieer en verstuur via de webmail van macosx.nl
  • de binnengekomen mailtjes copieer ik in een notepad-document naar onze camera [usb]
  • een week geleden een airport extreme kaartje in de 12"PB gestopt
  • we gebruiken de webmail van macosx.nl

nu kunnen we gewoon doorgaan met het voorgaande traject, maar ik wil ook wel [als ik ergens langer ben waar ik zeker weet dat ik wireless verbinding heb] de mailtjes in mail schrijven en alles automatisch binnen halen en sturen…

de vraag:

wat moet ik nu instellen bij de accounts van mail om:

• mijn mail weg te sturen [omdat het altijd andere providers zijn die ons niet bekend zijn]
  • mijn mail op te halen

snapt iemand dit? of vergeet ik iets?

groeten vanuit Bangkok

Sawatdee khrab, khun cheu arai? Sabaai dii mai?

Heeft macosx.nl geen smtp-server die je kunt bereiken? Of dotMac… die hebben ook hun eigen smtp-server.

Succes!

volgens mij werkt smtp.home.nl vanaf overal.

en anders van familie een login en wachtwoord regelen en de smtp van hun provider gebruiken.

Misschien is g-mail met smtp en pop een idee. Als je de mail van je macosx.nl account daar naar toe forward kan je die daar gewoon lezen.

Als je nog geen gmail hebt moet je me maar een pb sturen dan zal je een ‘invite’ sturen.

vreemde gasten jullie daar in Nederland..

wat ik wil heb ik denk ik duidelijk omschreven:

-wat kan ik in mail bij de inkomende en uitgaande servers invullen? Als mijn mail dus via macosx.nl loopt?

ik ben de on-the-move, en log wireless in bij hotels en McDonaldsen en Starbuks-cafees…

Moet je even vragen aan de mensen van macosx.nl, wat hun inkomende server is (als ik kijk naar hun [url=http://www.dnsstuff.com/tools/lookup.ch?name=macosx.nl&type=MX]mx records[/url], lijkt dat gewoon mail.macosx.nl te zijn).

Ik weet niet of macosx.nl een uitgaande smtp-server draait, dus dat zul je ze moeten vragen/proberen.

Jochem

thanx, xbl

Ik ga het dus maar eens proberen binnenkort… we zitten nu aan de Mekong rivier tegenover Laos, hier is geen wifi, maar straks ergens vast wel…

De volgende vraag is dus, welke uitgaande smtp server gebruikt Macosx.nl?

In de lange kopteksten van mails die macosx.nl verstuurt vind ik:

xserve.macosx.nl

okidoki, ik ga het binnenkort proberen... sawadee

aha… de vlaggetjes are back…

het werkt dus niet...

het heeft niets te maken met wifi. Ook al prik ik de PB gewoon in een netwerk ergens, ik kan altijd mijn mail ophalen via “Mail”. Maar het versturen wil dus gewoon niet. Ik denk dat als ik de gegevens van de provider [die de lijn levert waar ik hem dan in prik] in zou vullen, dat het dan wel gaat. Puur een kwestie van veiligheid denk ik zodat niet iedereen anoniem van elke plek spam kan sturen…

Maar goed… heeft er iemand een oplossing?

Je hebt een mailaccount bij een gewone Nederlandse provider? In dat geval moet je voor het verzenden een smtp-server instellen. Omdat de SMTP-servers dichtgezet zijn omdat anders iedereen er gebruik van maakt om te sturen moet je, als je van buiten het domein verstuurt in mail bij de SMTP server ook je login en wachtwoord invullen. Daarmee maak je duidelijk dat je recht hebt om de mailserver te gebruiken.

Dit hoef je maar één keer te doen, werkt overal waar je je mailserver kunt bereiken.

mmmm zojuist een Gmail-account ingesteld als pop in de "mail" en dat werkt prima. Het versturen dus ook.

Ik heb de poortinstellingen en de ssl instellingen en ander instellingen die de helppagina van Gmail geeft ook maar ingesteld bij de smtp van macosx.

Maar de post gaat er via de macosxl-lijn niet uit?

Ik kan dus nu wel versturen, via de Gmail server…

maar ik zou graag via de macosx server post willen versturen… :?

G-mail en .mac zijn volgens mij redelij 'open' mailservers. Levert MAcosx.nl dan nog maildiensten? Daar waren ze toch mee opgehouden na de laatste upgrade... Kans dus dat je helemaal geen gebruik meer kunt maken van de mailservices van macosx.nl

Overigens maakt het voor de mail niet uit met wie je het verstuurt. Je kunt je G-mail account zo invullen dat je antwoord krijgt via Macosx.nl

(hier is het overigens een stuk kouder dan daar…)

Misschien is postfix enabler trouwens wel dé oplossing. Dan gebruik je je eigen mailserver in je PoBo...

http://www.cutedgesystems.com/software/PostfixEnabler/

thx Deskman, ik heb snel gekeken bij de postfix link, maar kost wederom een paar centen, en is me te veel van het goede [denk ik zo]

het blijkt nu wel te werken. Ik heb in Gmail [on the web] een tweede account aangemaakt [om te versturen met een andere afzender].

nu werkt het in “mail” wel om een mail te versturen via de Gmail-server, en als afzender mijn MacOsx.nl te behouden…