mail/ical en twee users op de mac en een mailaccount

mannen en dames

Hoe dit te doen
in het mac programma mail
op de powerbook twee accounts (twee users)
zeg jip en janneke
bij chello een account (zeg jip@chello.nl)
echter ook bij chello een alias (zeg janneke@chello.nl)

hoe kan ik als ik in account/user jip zit de mailtjes van jip ophalen en niet die van janneke
en visa versa.
en zo als ik de mailtjes van janneke ophaal die van jip op de mailserver van chello blijven staan.
en dat enkele zelf aangemaakte mail folders voor jip en janneke te lezen zijn en dat enkele niet te lezen zijn (als je mailtjes eenmaal binnen zijn

en verder
hoe doe je dit in ical
jip heeft twee agenda’s zeg jip algemeen en jip’s geheime liefde
janneke heeft ook twee agenda’s janneke algemeen en janneke koor
samen hebben ze een gezamelijke agenda jap/janneke
hoe kun je het maken dan bij user jip de agenda’s de agenda jip/janneke kan zien en wijzigen en dat janneke dit ook kan.

dus user jip
jip algemeen lees/schrijf
jip geheime liefde lees/schrijf
janneke algemeen lees
janneke koor lees
jip/janneke lees/ schrijf

user janneke
jip algemeen lees
jip geheime liefde , moet natuurlijk onzichtbaar zijn
janneke algemeen lees/schrijf
janneke koor lees/schrijf
jip/janneke lees/schrijf <-------- dit is volgensmij de moeilijke twee users beiden leesschrijf op een folder

begrijpen jullie het nog,
ik krijg er bijna een petterflet van

groet cles :mrgreen:

Hoi Cles,

In Entourage is dat heel eenvoudig, maar misschien bedoel je het mailprogramma van Apple?

Het is al weer lang geleden dat ik met Mail heb zitten stoeien; om de een of andere duistere reden ben ik er niet mee verder gegaan, misschien wel hierom.
Ik heb 5 accounts actief in Entourage en kan alles in een keer controleren, alles apart of direct op de mailserver bij de provider kijken (handig om de PC van m’n vrouw te vrijwaren van virussen).

Overigens, vroeger in Eudora kon het ook, maar dat heb ik niet meer gebruikt sinds OS-X

[quote:596fc323b4="cles"]hoe kan ik als ik in account jip zit de mailtjes van jip ophalen en niet die van janneke en visa versa.[/quote:596fc323b4]

volgens mij kan je het beste een nieuwe user aanmaken en via fast user switcher voor jip en voor janneke allebei hun eigen instellingen hebben :slight_smile:

Kijk bij Mail onder voorkeuren. Maak een account aan voor jip en een voor janneke. Je kunt hier ook aangeven of de account offline of online moet staan. Dit kun je ook in Mail zelf op en afzetten. Zal het straks verder uitzoeken. Zit nu op het werk achter een windoze.

[quote:d252343a1e="barbar25"]Kijk bij Mail onder voorkeuren. Maak een account aan voor jip en een voor janneke. Je kunt hier ook aangeven of de account offline of online moet staan. Dit kun je ook in Mail zelf op en afzetten. Zal het straks verder uitzoeken. Zit nu op het werk achter een windoze.[/quote:d252343a1e]

wel een beetje onhandig want dan komen ze wel allemaal in je inbox… en volgens mij wil je dat niet… :slight_smile:

Zware petterflet.

volgens mij moet je inplaats van een alias bij chello nog een mailbox aanmaken. dan kan je in mail makkelijk apparte inboxen krijgen, met een alias lukt dat niet.
als je bepaald mailboxen niet leesbaar wilt houden zou ik inderdaad meerdere gebruikers aanmaken en met fast user switching naar de accounts gaan.

mijn vriendin (applebeet) heeft een eigen, beperkte finder en kan zo niet onbedoeld applemoes maken.

@ HS-L: I stand corrected :oops:

Ik denk dat 4iam gelijk heeft. Een nieuwe mailbox aanmaken en een nieuwe account in macos x voor wat de mail betreft.