Ik ontvang wel mails (al heb ik het gevoel dat ik daar ook het een en ander mis, of ik ontvang gewoon toevallig want minder mails)…
Maar verzenden gaat niet, dan krijg ik dit:
De SMTP-verbinding met de server ‚mail.planet.nl’ is mislukt.
Selecteer een andere server voor uitgaande e-mail in de lijst hieronder of klik op ‚Probeer later’ om het bericht in de postbus ‚Uitgaand’ te bewaren tot het kan worden verstuurd.
Zit je op dit moment wel op een KPN (Planet Internet) verbinding? Dus een WiFi of bedraad netwerk met als provider Planet / KPN? Deze fout heb je namelijk vooral en bijna uitsluitend indien je de SMTP server van Planet probeert te gebruiken (zonder authenticatie en SSL) terwijl je gebruik maakt van een internetlijn van een andere provider.
Toevoeging: wat een gedrocht van een uitleg van welke SMTP server je moet hebben. 1200x klikken om er achter te komen dat het smtp.kpnmail.nl moet zijn. Enfin, heb je die staan of nog de ‘oude’ mail.planet.nl?
Wederom bedankt voor je reactie. Er staat op mijn mail die oude mail.planet.nl
Ik ga ik even kijken of het lukt om de instellingen aan te passen, maar ik ben echt een leek op dit gebied…
Ik hou jou (of jullie) nog wel op de hoogte of het is gelukt.
hmm, ik heb last gehad van hetzelfde probleem. Het staat
bekend als de smtp bug van OS X, google maar een op de
term: ‘smtp bug OS X mail’. Dit probleem had ik op m’n ‘oude’ imac.
Als tijdelijke work-around gebruikte ik web mail voor al m’n
mail-accounts.
De bug zou als volgt werken; als het mail programma verbinding
zoekt met de smtp server van je mail provider gaat dat via een
protocol, dit protocol is een soort afspraak over hoe communicatie
tussen het mail programma en smtp server moet gaan verlopen.
Maar er zijn verschillende manieren om daar afspraken over te maken.
Het mail programma vraagt soms het ‘verkeerde’ protocol aan.
Een aantal smtp servers begrijpen die aanvraag niet maar
schrijven dat eerst in een logboek.
Als dat logboek te vol is met ‘verkeerde’ aanvragen, blokkeert de
smtp server verdere smtp aanvragen van ‘jouw’ IP adres en mail
combinatie.
Als het mogelijk is zou je tijdelijk webmail kunnen gebruiken,
en als je ingebouwde mail programma bv een week niet gebruikt,
dan kan dat opeens weer gaan werken.
Bij mij ging het probleem weg na migratie naar een nieuwe imac.
Natuurlijk niet leuk om te horen, maar gaan het binnenkort dat nog maar eens proberen. Gebruik op dit moment inderdaad ook webmail, dus daar is wel overheen te komen. Maar het zou natuurlijk gemakkelijker zijn wanneer de gewone mail het doet.