mail opslaan

Hallo,
Ik heb van een aantal jaren mijn mail plus bijlagen op mijn mac staan.

Ik wil de mail van de vorige jaren ca 3500 leesbaar op een externe schijf plaatsen inc de bijlagen zodat ik de mail niet hoef te laden in mijn mail program maar op de externe harde schijf kan openen en lezen.

wie weet hoe dit kan?

exporteren als bestand zoals vroeger in windows doe ik liever niet omdat je dan de mail eerst weer in je mail moet laden om ze te kunnen lezen en je dan alles door elkaar krijgt.

dank alvast Jan

Je mailberichten hebben waarschijnlijk een bestandsextensie .eml als je ze exportert. Als je zo’n bestand opent, wordt dit gedaan met je mailprogramma. Maar je kan ook via Appeltje+i bij Openen met… bijvoorbeeld Texteditor als programma kiezen. Ik weet alleen niet of Texteditor goed omgaat met de opmaak van mailberichten.

Een andere optie is om de bstandsextensie van je mailberichten na het opslaan te veranderen in .rtf Dan worden ze ook geopend met Texteditor maar geldt dezelfde vraag over de opmaak.

Wat ook kan is van alle berichten een schermprint maken. Maar dat is erg veel werk natuurlijk.

Misschien heeft iemand anders betere opties.

Als je de mailtjes wilt lezen buiten een mailer om, dan móét je ze wel exporteren naar een bestand. Je hebt daarbij in Mail de keuze tussen drie formaten: RTF, platte tekst, of als bronversie van het mailtje. Bij de eerste twee krijg je een bestand dat je in Teksteditor of een tekstverwerker kunt openen — kies voor RTF als je opmaak wilt behouden, of platte tekst als het je puur om de inhoud gaat en niet om hoe het eruitziet (en als je wilt dat de mailtjes op eigenlijk alle mogelijke computers geopend kunnen worden). Kies je voor bewaren als bronversie, dan kun je de mailtjes later eenvoudig weer importeren in een mailer (niet alleen Mail van Apple).

Makkelijker is om erop te klikken (niet dubbel) in de Finder en dan de spatiebalk indrukken, zodat je ze met Quick Look bekijkt. Scheelt openen van/omschakelen naar een mailer, alsook eventueel importeren door die mailer, en je kunt met de pijltjestoetsen door de berichten in de map bladeren.

Zie boven: Mail exporteert naar RTF als je daarom vraagt.

En waarschijnlijk de allerslechtste keuze :slight_smile: Op die manier heb je mailtjes die je niet kunt doorzoeken of kunt importeren in andere programma’s.