Mail start traag op

Mail start traag op. Als ik het icoontje aanklikt springt het een paar keer op en neer en dan gebeurt er 80 seconden niets. Pas dan verschijnt Mail op het scherm. Vervolgens gaat Mail de nieuwe mail binnen halen. Dat gaat wel vlot. Gedurende de wachttijd blijven andere programmas wel gewoon beschikbaar. Er verschijnt ook geen strandballetje en via appeltje-tab kan ik door de programmas lopen en zelfs Mail selecteren, maar Mail verschijnt niet. Als ik de ethernetkabel uit de computer trek start Mail wel snel op. Ik gebruik (sinds kort) een Draytek Vigor 2600G ADSL router. Dit probleem doet zich ook bij de andere account op deze computer voor. Ik gebruik Mac OS X 10.3.7 met Mail 1.3.9 (v619) op een iMac G4. Ik heb al geprobeerd mijn internetverbinding opnieuw in te stellen met de configuratie-assistent en ik heb de permissies hersteld. Helpt allemaal niet. Safari werkt normaal. Wie weet raad? rik

Probeer Mail eens zonder je router. :?

Zie ook hier op MacFreak.nl, het probleem zou een combinatie van Draytek en 10.3.7 zijn.

Heeft alles te maken met de laatste update naar 10.3.7. Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb alles geprobeerd, maar niets helpt. Denk erover om alles te herinstalleren. Lijkt windows wel.

Heb je per toeval veel berichten in Mail staan ?

Mail is namelijk leuk om mee te mailen maar het is geen goed archiveringsprogramma, hoe meer berichten je bewaard, hoe trager Mail zal worden.

Inderdaad Jeepee eindelijk een verklaring. Ik gebruik nl. ook een Draytek 2500 router. Weet ik in ieder geval waar het probleem zit.

Ga eens naar Systeemvoorkeuren, dan naar Netwerk, Configureer en TCP/IP en vul dan iets (maakt niet uit wat) in bij DNS-servers. Dan natuurlijk klikken op Pas nu toe. Helpt dat? Wellicht daarna een herstart of kijk [url=http://www.macfixit.com/article.php?story=20041220082047627]hier[/url] bij MacFixit.com. :D

OPLOSSING

JeePee had geadviseerd om hier te kijken:
http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=16&topic=3802&start=20
Daar schrijft neoman een tip (tijdelijke OPLOSSING) die voor mij werkt. Via het configuratie scherm van mijn Draytek Vigor 2600G heb ik de LAN TCP/IP and DHCP Setup geselecteerd en daar het volgende ingesteld:
1st IP Address: 10.0.1.1
Start IP Address: 10.0.1.10
Gateway IP Address: 10.0.1.1
De rest heb ik ongewijzigd gelaten. Vervolgens heb ik op OK gedrukt en na een waarschuwing ging de router herstarten. Mijn iMac G4 met 10.3.7 kreeg nu dus een nieuw IP addres 10.0.1.10. (Ik heb dus niets aan DNS veranderd of zo.)
MAIL START NU WEER VLOT OP