Mail stopt er mee door importeren van een mbox bestand

'Ben pas overgestapt van een eMac osx10.3.9 naar een iMac osx 10.5.2. Ik heb voor het verhuizen van de ene naar de andere mac heb ik migratieasistent niet gebruikt omdat er dan teveel rommel van mijn vorige macs mee zou komen. Lekker schoon beginnen dus. Nu heb ik alleen nog twee problemen met mail

Ik heb de oude mbox bestanden op mijn nieuwe mac gezet en heb ze geimporteerd via Mail-Archief-importeer postbussen. Dit ging bij 5 postbussen prima maar bij één bepaalde mbox van verstuurde berichten houdt Mail er steeds mee op. Het bestand is niet extreem groot 1.03 GB

In mijn oude Mail (op de oude mac) zit geen optie om meteen een postbus te archiveren.
Ik heb al kopieen van deze file gemaakt (in en uitgepakt) maar dat helpt niets.
Graag zou ik deze mailtjes weer terug willen hebben…

Probleem 2:
Als ik nu mails verstuur komen ze niet automatisch in mijn ‘verstuurd’ mappen. Er zitten al wel wat mails in die blijkbaar van een server zijn gehaald. Wel kan ik antwoorden op mails die bij mij binnen gekomen zijn. En die weer bekijken door op het beantwoord-tekentje te drukken wat voor een beantwoorde mail staat. Hij bewaart ze dus wel. Maar waar en hoe krijg ik ze weer waar ze horen?

Alvast bedankt! :smiley:

Heeft iemand een idee?

Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat de mbox file wel geopend en bekeken kan worden via teksteditor. Je ziet dan een enorme hoop code waartussen alle mailtjes staan. Ik heb hem toen ‘bewaard als’ zonder txt extensie. maar dan wordt het een file van 0 KB.

Ik heb namelijk wel eens problemen gehad met jpg’s die de boel vast laten lopen maar als je die dan opent en opnieuw bewaard gaat alles weer probleemloos…
:?

Hoi Jasper,

Wat betreft probleem 1.
Je zou eens kunnen proberen je oude mbox files eerst in Thunderbird te importeren. Als dat wel lukt, kun je daarna met de “Import Mailboxes…” van Mail de emails alsnog importeren.

Hoi Pieterr,

Klinkt als een erg goed idee! Alleen geeft Thunderbird aan dat hij alleen email kan importeren uit ‘Communicator 4.x’ en ‘Eudora’

[quote:3ad953b8f7="boomkikker"] Alleen geeft Thunderbird aan dat hij alleen email kan importeren uit 'Communicator 4.x' en 'Eudora'[/quote:3ad953b8f7] Heb je het al geprobeerd? Hier staan namelijk veel meer email programma's genoemd van waaruit je kunt importeren: http://kb.mozillazine.org/Thunderbird_:_FAQs_:_Migration#Specific_programs

Bedankt voor je reactie weer :)

Als je gewoon bij Thunderbird naar importeren gaat geeft ie alleen de bovengenoemde opties. Een beetje verder zoeken leverde de volgende tips op:
-Maak je account aan in Thunderbird
-Zoek de mbox file op maak een kopie en noem hem “inbox”
-Deze gaat in gebruikersmap/bibliotheek/thunderbird/profiles over de originele ‘inbox’ heen
Dit werkte! (Al mijn verstuurde mail stond nu in de inbox :relaxed:
maar nu herkende Mail nog steeds deze inbox niet via importeren/Thunderbird

Dus had ik wat mails verwijderd met het idee dat dan de ‘inbox’ weer herschreven zou zijn. Dit werkte niet. Wel kwam er een mailtje binnen die ik in Thunderbird getypt had als testje.
Toen heb ik alle mails in de prullenmand van Thunderbird gedaan (via verplaatsen naar) en toen weer terug. (Je ziet dan onderin beeld dat ie ze allemaal per stuk worden verplaatst) Hielp ook niets.
Toen alles in Thunderbird in concepten geplaatst. Toen hield Mail er weer mee op tijdens het importeren.
Daarna dus de helft van de berichten in Thunderbird terug naar ‘postvak in’
Mail pakt zelfs niet een paar mailtjes als ik de rest van de (ongeveer 3000) mailtjes in de prullenmand doe en de prullenmand leeg. Wat ik ook erg vreemd vind is dat het ‘inbox’-voorheen-mbox bestand even groot blijft (1,03 GB) ook al hou ik maar een paar mailtjes over… Ook wordt dit bestand dus niet ververst hij houdt een oude bewerkingsdatum aan…
Hou nu verder?
:?

Kun je de emails niet exporteren in Thunderbird, en die geexporteerde files importeren in Mail?

Nee, het is om gek van te worden. Ik ben er al een poosje mee bezig inmiddels :( Sowieso vond ik geen standaard export manier in Thunderbird dus had ik een add-on gedownload (ImportExportTools-1.7.1.2.xpi) maar het enige wat dit programmaatje doet met 'mappen exporteren' is het oude bestand uit de bibliotheek zoeken en op de desktop plaatsen. Deze houdt gewoon de oude bewerkingsdatum maar krijgt soms een andere naam. Als ik probeer deze te importeren in Mail zegt ie dat er geen geldige Thunderbird bestanden zijn gevonden. Hoe kan het dat die oude bewerkingsdatum zo blijft en dat de grootte van dit bestand ook niet veranderd als ik een hele bult mail weggooi? Ik had ook al gezocht naar grote recente bestanden in de mappen van Thunderbird in de hoop daar een nieuw postvak te vinden maar dat vond ik niet.. Ik heb inmiddels wel alle bestanden geexporteerd met .eml opmaak. Ze staan nu op mijn bureaublad in een map als allemaal losse berichten. Op deze manier kan ik ze ook niet in Mail importeren met de importeer opties. Het stomme is dat je de berichtjes wel geopend worden mat Mail als je er op klikt.

Ik zal hier even alle export opties (van de add-on van Thunderbird) neer zetten:
Map Exporteren (blijft hetzelfde met andere naam)
Alle Mappen Exporteren (inclusief structuur)(blijft hetzelfde met andere naam)

Alle berichten in map exporteren:
EML-opmaak (losse berichtjes met .eml extensie)
HTML-opmaak (losse berichtjes met .txt extensie)
Platte Tekst
Platte Tekst 1 bestand
Alleen Index
Alleen Index (csv)

Welke moet ik nou hebben en als wat voor soort moet het geimporteerd worden?

Iemand een idee?

Misschien moet je het eens over een andere boeg gooien.

Als je alle losse emails in .emlx files hebt: emlx to mbox Converter

[quote:b0089532f0]In Mac OS X 10.4 “Tiger”, the default message format for Mail messages changed from the Apple custom mbox-package format to the new emlx format (where messages are stored in individual files for Spotlight indexing). However, if you need to recover from a hard drive crash, it’s almost impossible to recover your mail messages easily since Mail won’t import emlx files and you can’t add them to your mailboxes any other way.

This tool will convert your individual emlx mail files (found in ~/Library/Mail/) to the old mbox format, used by almost every UNIX/Linux mail client and recognized by many more.

With this tool, you could convert some individual emlx files to mbox and then import the mbox file using Mail for Mac OS X or almost any other mail client. [/quote:b0089532f0]

Eindelijk gelukt! Bedankt voor je tips Pieterr!

Ik had het nog geprobeerd zoals je op het laatst tipte. Toen kreeg ik wel alle mail geinporteerd maar er was voor elk mailtje een appart postvak aangemaakt. Ik kon ze wel per stuk bekijken en dan in het juiste postvak slepen.

Ik wou het nog een keer op de normale manier proberen en heb op mijn oude mac het postvak weer flink opgeruimd en vervolgens het mbox bestand op de normale manier geinporteerd. Nu ging het wel probleemloos. Misschien net toevallig het ‘foute’ mailtje weggegooit.
Op de één of andere manier komt de verstuurde post nu ook gewoon weer waar het moet.

Nu kan ik gewoon weer genieten van mijn nieuwe mac! :smiley:

[quote:64615e2f32="boomkikker"]Nu kan ik gewoon weer genieten van mijn nieuwe mac! :D[/quote:64615e2f32] En daar was het natuurlijk allemaal gewoon om te doen. :-)