Mail van Apple - mail verdwijnt

Hallo maccers,

Ik gebruik het mailprogramma van OS X , maar helaas, ben ik steeds mijn mail kwijt, wta ik nog al irritant vindt, je kunt nergens op terugkomen.

Om dit tijdelijk op de lossen doe ik het volgende:
Stuur de mail direct opnieuw naar mezelf door, en open hem dan niet meer, op deze manier kan ik het mailte bewaren, anders ben ik het gewoon kwijt. (lijkt me niet de bedoeling dat ik het op deze manier moet doen)

Nu vraag ik me af, of er iemand kan helpen mij van dit probleem af te laten komen?

Tevens vraag ik me af, wat houdt het precies in, de instelling bewaar mail op de server, want je kunt bij je instellingen ook kiezen, voor verwijder van de server na het lezen?

Graag zie ik jullie reactie tegemoet

alvast bedankt mijn appeltje

Hoi Appeltje Anja,

Ik heb het ook wel eens hoor, je klikt een mailtje aan en voor je het weet heb je op verwijder gedrukt in de menubalk (ik heb die knop er dus uitgehaald :stuck_out_tongue: ).

De instelling van bewaren op je mail server werkt als volgt:
Mail voor jou komt binnen op je pop server…daar blijft het staan totdat jij je post ophaalt. Normaal gesproken is de mail dan van de pop server af. met de instelling laten staan blijft je mail op je pop server staan en zolang jij zelf niet aangeeft dat een bericht er daadwerkelijk afkan blijft het er staan. Zo kan je dus extern je mail nog een beetje backuppen…Bedenk wel dat je mailbox waarschijnlijk een beperkte hoeveelheid Mb's mag bevatten!! Verwijder dus wel regelmatig berichten van je pop server voordat hij zelf berichten eraf gaat gooien!!

Hoi Micheal,

Ja lullig als je zelf je mail verwijderd per ongeluk, maar bij mij gebeurd het NIET doordat ip met mijn vingertjes per ongeluk op de verwijder toets klikt, maar het gebeurdt gewoon spontaan!!!!!

Thx voor wat betreft je overige toelichting, maar mijn mail dat spontaan verwijderd , is nu nog steeds niet opgelost, helaas

groetjes mijn appeltje

Misschien komt 't doordat je met een andere user inlogged? De mail op de mail server word automatisch gewist, maar het zou wel gewoon in de mailbox van je eigen computer moeten blijven staan.

Adriaan

Hoi Adriaan, bedankt voor je reactie

nee er wordt maar met 1 user ingelogd, en via mijn instellingen / voorkeuren stond aangevinkt dat mijn mail op de server bewaard moest worden. Dit heb ik echter uitgezet, maar vraag me af wat dat precies betekent, mail op de server bewaren?

kan ik trouwens mail ook backuppen zodat ik hetgeen wat er  nog in mijn mailbox aan mail staat, op mijn eigen macje wel te verstaan, kan veilig stellen, zo ja hoe kan ik dit op een cdtje zetten??

alvast bedankt mijn appeltje

[quote:post_uid0="mijn appeltje"]vraag me af wat dat precies betekent, mail op de server bewaren?[/quote:post_uid0] Dag m'n appeltje,

Niks meer dan dat de berichten óók op de pop-server bij je ISP blijft staan. Handig als je mail op verschillende locaties nodig hebt (of als "backup").
Probleem: na verloop van tijd zit die pop-brievenbus daar propvol en krijgt de verzender van nieuwe berichten een vriendelijk mailtje van jouw ISP dat zijn bericht niet kan afgeleverd worden wegens opgebruikte capaciteit.

:wink:

Hoi hoi

Thx voor je reactie, maar dan mijn volgende vraagje?

Hoe kan ik mijn mailtjes die nu nog in mijn mailprogramma staan backuppen??

Overigens ik heb dus nuj de instelling, haal mail van d eserver, na lezen, aangevinkt, dus op de server blijft niets meer staan.

dank je wel alvast mijn appeltje Anja

Hey Appel,

Alle info voor en door het programma 'Mail' staan in de map 'Mail'. Hij zit in Users> (gebruikersnaam) > Library > Mail. In het Nederlands zou het denk ik iets zijn van; Gebruikers> (naam) > bibliotheek > Mail. Als je mail ophaalt, word de info hier opgeslagen. In de map Mail zit bijv een map 'Attachments'. Hier zitten dus alle bestandjes die mensen met een mailtje naar je toe hebben gestuurd.

Als je kunt aanvinken dat je mail van de server gewist word na het ophalen, heb je volgens mij een POP account. In dat geval download je Mac de mails inderdaad. Als je wilt backuppen, moet je gewoon de map 'Mail' hebben dus. Als je ooit gelazer hebt of na een herinstallatie van je mac, moet je de map Mail dus ook op die plek terug zetten.

Hoop dat het duidelijk is :wink:

Hoi Tiny,

dank je wel. Het klinkt heel duidelijk, dus denk dat het me zo wel lukt.

ander vraagje, wat heeft het voor doel dan op je mail op de server te laten staan??, had ik dit wel aan moeten laten staan soms?
sorry maar, snao dat allemaal nog niet zo

groetjes mijn appeltje Anja

Een groot voordeel van je mail op de server te laten staan, is dat je zorgeloos je harde schijf kan formateren en als je de boel weer installeert haalt Mail je oude mail gewoon weer op....

En zoals Michelvdb ook al vertelde is een voordeel dat je op andere computers (bijv. als je op vakantie bent of een jaartje in het buitenland zit ofzo) ook al je mail in kan zien, want alles staat nog gewoon op de server…
Verder kun je het altijd later nog verwijderen.

Trouwens, volgens mij kun je je mac.com-email-account onder Mac OS X alleen als IMAP instellen en dus niet als POP. Ik heb dat geloof ik ooit ergens gelezen.

Hoi hoi

Allereerst voor de duidelijkheid, het betreft geen Apple com mail, maar mijn mail gewoon wat ik via mijn provider hebt.

als ik bovenstaande reactie goed begrepen hebt, kan ik dus beter weer de optie mail op de server laten staan aanzetten ??

Ik leer het nog wel eens hahaah

groetjes mijn appeltje

Een mac.com-emailadres is in deze tijd (wat klinkt dat..) ook niet bepaald zo handig meer of je moet het de moeite waard vinden een .Mac-account te kopen voor 99 dollar. Op zich zitten er aardige features bij, maar op die trage iDisk en dat Virex zit ik niet te wachten en mede daardoor is de prijs me ook veel te hoog.

Ik laat mijn mail ook op de servers staan, alleen is het wel handig om af en toe eens op te schonen, zeker als er maar 2 of 5 mb op kan… Ik heb er nu een met 15 mb bij :stuck_out_tongue: (evenals een homepageruimte van 50mb) (ik heb overigens een stuk of 10 emailadressen bij verschillende providers om ze te testen en er uiteindelijk een paar over te houden, zeker nu ik mijn lieve, kleine, mac.com-adresje kwijt ga raken… SNIK…snotter…

Hoi hoi

Ja klinkt wel grappig een Mac.com emailadres, vind het wel wat hebben ahhaha.
Overigens als ik het goed had begrepen, is het nu voor 1 jaar 49 eur, dus voor die 49 eur ga ik het zeker proberen, wat je zegt er zitten best wel aardige en leuke dingen in. Trouwens die iDisk lijkt me ook wel handig hebt pas zelf gezien wat je er allemaal mee doen kunt, en hoe handig het kan zijn, als je andere wat wilt laten zien.

Ja hoeveel ruimte ik bij mijn provider hebt weet ik niet, zal het eens nakijken, of vragen, en homepage ruimte heb ik wel, maar hoeveel ???
Maar ja je kunt wel homepage ruimte hebben, maar er 1 maken is een ander verhaal, ik kan dat nog niet, wil het zeker tzt gaan tetsen, vind het allemaal tegek, maar ja alles tegelijk wordt een beetje teveel van het goede, dus beperk me nu tot mijn mac, en ben bezig met photoshoppen, dat vind ik al heel wat, als dat allemaal een beetje soepeltes gaat lopen, dan wil ik zeker mijn homepagerumte eens gaan bezoeken, en er wat mee proberen te doen.

groetjes mijn appeltje

[quote:post_uid2="mijn appeltje"]Maar ja je kunt wel homepage ruimte hebben, maar er 1 maken is een ander verhaal...

… dan wil ik zeker mijn homepagerumte eens gaan bezoeken, en er wat mee proberen te doen…[/quote:post_uid2]
We hebben er een mooi onderdeel voor in het forum: web ontwikkeling. Ook daar zou ik het leuk vinden een paar vragen te beantwoorden. Vraag me niet teveel over javascript of Flash maar van gewone HTML weet ik de basics wel. Met een juweeltje als Photoshop in je handen is het voorwerk ervoor doen heel leuk.

Ik hoor wel wanneer je aan de HTML gaat. In ieder geval vind ik het hartstikke leuk om te zien hoe enthousiast je je in de Mac wereld stort  :D

Mijn Appeltje: Homepage maken? Leuk joh en als je dan toch aan het photoshoppen ben probeer dan Image Ready eens uit! (weet niet welke Photoshop versie je hebt maar volgens mij zit Image ready er standaard vanaf versie 5 bij). In P 6.0 kan je automatisch web gallerijen van je mappie foto's laten maken. Give it a try! Tiny: Ook kwa web ontwikkeling bij jou voor vragen? Mooi, zal het ff in de gaten houden en je proberen te ondersteunen. Heb ook al een berichtje naar je gestuurd. :p

[quote:post_uid0="MichaelWeij"]probeer dan Image Ready eens uit! (weet niet welke Photoshop versie je hebt maar volgens mij zit Image ready er standaard vanaf versie 5 bij)....[/quote:post_uid0] Toen ik Photoshop zei, bedoelde ik eigenlijk ook ImageReady. Ik noem het in een adem. Het zit er inderdaad bij vanaf PS 5.5.

Het automatisch een webgallerij maken is inderdaad een leuke feature die er volgens mij vanaf versie 6 in zat. Ik heb zelf nog wat online staan die met die feature gemaakt is. Met een heel klein beetje nawerk (achtergrond en die lelijke pijltjes veranderen) ziet het er toch leuk uit

:slight_smile:

Ja ook mij dat wel leuk heb intussen voor een miljoen euro's aan software aan geschaft en dan komt over een half jaartje nog voor een kwart miljoen Dreamweaver MX bij. Maar met photoshop/Imageready/Iphoto kan je al een aardig siteje in elkaar steken.ik las vandaag in het boek Ipoto the missing manual.Over een plugin voor better website.kijk 'ns naar <a href="www.droolingcat.com" target="_blank">plugin</a>daar kan je gratis de plugin ophalen en krijgt al weer wat meer mogelijkheden voor een eenvoudige start. Natuurlijk met .mac en homepage kan je een fotoalbum maken.Da's leuk maar zo makkelijk dat het bijna niet leuk meer is.Kan je het nog volgen? Altijd maar weer moeilijk doen! Ik ga me eerst een half jaar op Photoshop/illustrator/indesign/acrobat storten en als er dan nog wat hersencellen over zijn probeer wat te dromen met dreamweaver. BTW Iphoto heeft meer in z'n mars dan ik zo op eerste gezicht dacht! Aljo :D  ???