Sinds een tijd doet Mail 1.3.9 (v619) raar. Ik heb twee pop accounts die tot april ofzo prima werkte. De mail werd van de accounts opgehaald, en na een week (zoals ingesteld) van de server verwijderd.
Rond april begon ik berichten dubbel binnen te krijgen, soms berichten van weken geleden. De berichten waren gemarkeerd met een blauw balletje (ongelezen) en kwamen steeds binnen, ook na verwijderen uit de mailbox en prullenbak.
Sinds een paar weken is het werkelijk bal. Als ik naar een lokaal aangemaakte postbus ga, daar de inhoud bekijk, dan naar een andere lokale postbus ga, en dan weer de inhoud van de eerstgenoemde postbus bekijk, dupliceren de berichten zichzelf! Weer met niet-gelezen status.
Weggooien van de mail helpt niet, zelfs het dumpen van de postbus werkt niet, Mail haalt het bericht ergens vandaag en dumpt het weer in de postbus, zelfs als ik niet on-line ben.
Ik word hier helemaal gestoord van, na een dagje werken heb ik honderden duplicaten van allang gelezen berichten.
Het overkomt mij zowel op kantoor (rechtstreeks via draadloos netwerk ingelogd) als thuis (via ADSL, Publishnet).
Ik gebruik MacOX X 10.3.5 en draai op een 12" powerbook, 1,33 Ghz G4 met 1,25 Gb geheugen.
Op de harde schijf heb ik nog 8 Gb vrije ruimte.
Rechten en dat soort dingen heb ik allemaal al gecorrigeerd, er draait geen virusscanner.
Oh ja het ergste is ook nog dat alle berichten in de postbus verzonden mail (outbox in de dir library/mail) verdwenen is.
Het systeem tot slot is gecontroleerd op virussen, maar niets gevonden.
heb ik ook gehad, maar er kwam nog bij dat het programma zich zelf ook ging dupliceren, en niet alleen dat. Ook Iphoto had er last van en werd ook nog gigantisch groot. ik had ineens een programma van 700mb in mijn appfolder staan ( wat uiteraard niet werkte ). Waardoor dit allemaal veroorzaakt werd is me niet duidelijk, ik heb toen het OS opnieuw geinstalleerd en sindsdien heb ik er geen last meer van.
Bij Eudora of Entourage komen deze problemen niet voor.
Als ik de hele zaak moet herinstalleren, hoe zorg ik er dan voor dat het berichtenarchief (mapjes, submapjes) op een handige manier weer wordt ingelezen?
Ik heb namelijk al eens alles wat ik in de library van mail kon vinden hernoemd, zodat het voor mail niet meer was te vinden, maar na importeren van de postbussen kreeg ik dezelfde problematiek.
Waar ik ook nog niet achter ben is waar Mail mijn accountinfo vandaan haalt als ik de Mail dir en de apple.com mail pref delete en dan mail weer opstart, vindt het programma doodleuk mijn basis account terug, en voert deze in en gaat vervolgens weer mail binnenhalen?
Enig idee welk bestandje hiervoor verantwoordelijk is?
Hetgeen ik heb meegemaakt is ten tijden van smallband! Internet op kot was heel k*t en ging tergend traag en soms viel het nog gewoon even uit, dat we het moesten resetten en weer bolde.
Het probleem bestond er dan in dat m’n mail werd opgehaald, netjes op mijn HD werd gezet, maar dat ie er niet toe kwam om de flag op de server bij het bericht goed te zetten. Meestal was er dan een probleem met de connectie! Bij een volgende poging kwamen dan de reeds binnengehaalde mails weer eraan, omdat ze nog niet waren binnengehaald dacht hij.
Omdat je ook zegt dat je mail na één week wordt gewist en je mails aankrijgt van soms weken geleden, vrees ik dat het ophaalproces van je mails ook niet 100% voltooid geraakt. Ik zou je verbinding eens controleren, maar zeker die mailserver dan ook. Omdat daar ook wel het probleem kan liggen.
[quote:3febebb6c8="cogito"]Waar ik ook nog niet achter ben is waar Mail mijn accountinfo vandaan haalt als ik de Mail dir en de apple.com mail pref delete en dan mail weer opstart, vindt het programma doodleuk mijn basis account terug, en voert deze in en gaat vervolgens weer mail binnenhalen?
Enig idee welk bestandje hiervoor verantwoordelijk is?[/quote:3febebb6c8]
Jouw mails en accounts staan in: thuismap/Bibliotheek/Mail, maar dat zal je net verwijderd hebben zeker? Ik heb nog wat verder gekeken bij preferences, omdat je ook je info kan instellen bij de Systeemvoorkeuren toch? Maar hier niets gevonden, misschien als je een .mac-account gebruikt? Ik denk daarenboven ook nog eens aan Adresboek, jouw persoonlijke kaart. Misschien maakt Mail daar dan automatisch een link, vraagt je persoonlijke info op en begint…
Ik heb de problemen afgelopen weekend opgelost.
Alle noodzakelijke bestanden gebackupt, harde schijf geformatteerd en OS X.3 erop gezet. Nu heb ik al dagen geen problemen meer!
Ik ga geen updates meer draaien totdat deze fout uit Mail wordt gehaald.
Iedereen dank voor het meedenken!
bij mij ging mail gisteren de fout in, ik had een nieuwe account aangemaakt en kreeg bij het versturen een foutmelding dat de mailbox al ingebruik is door user bla bla... en veel mail was dubbel in de inbox. ik kreeg de melding dat ik mail moest sluiten of op eigen risico de mailbox openen. na 3 keer mail afsluiten kon ik nog steeds niets in mail zonder deze foutmeldingen te krijgen en heb dus de mailbox geopend om de account te kunnen weghalen, toen was dus ook mijn mail weg waar in sommige nog belangrijke dingen stonden en mijn prullenmand was geleegd :(.
wat heb ik geleerd hieruit dat je geen account kan aanmaken met de zelfde inloggegevens als een andere ook al is het afzendadres anders! kan alleen als je de mail niet laat ophalen en alleen de verzend server invult.